Gå til innhold
Arkivverket

[#17326] Hvorfor finner jeg ikke disse personene utvandret


Gjest Inger Eide B
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide B

Kan noen hjelpe? Jeg har søkt på alle mulige utreisesteder men finner ikke Hans Petter f 1884 og Odin Amandus f 1889 som utvandret til Amerika. Jeg har ikke utreiseåret, men det sies å være mellom 1915 og 1926. De har etternavnet Johnsen Vold og regnes sannsynligvis som utvandret fra Sulitjelma. Jeg ville tro at Trondhjem var utreisested,men har søkt flere andre uten resultat. Odin Amandus er gift med Hilma Johansen og har datteren Frid Adelaide f 1911.Det er flere barn, men dem har jeg ikke fått navnene på. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Nei, det er et godt spørsmål. Jeg fant dem med en gang. Odin og ungene reiste fra Trondheim i 1928. Mamma Hilda finenr jeg ikke, dog: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Og denne Hans Petter Johansen Vold, som drar over i 1927 ligner på din mann: LenkeSkulle jeg komme med et søketips, så må det være å ikke snevre inn søket for mye. Odin fant jeg for eksempel ved å søke på fornavn begynner med 'Od', og bla igjennom det som dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide B

Tusen takk Per Helge. Nei, det er vel så at man ikke skal la seg overbevise om riktige årstall så langt tilbake. Men vedkommende som søker disse personene var så 100% prosent sikker og denne sikkerheten var riktig for to andrte personer som jeg fant. Men nå er de funnet og de har da trolig reist til forskjellige tidspunkt noe som min informant mente ikke var mulig. Ja, ja der lærte jeg noe! Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

De muntlige kildene er ofte unøyaktige, selv om det er gode spor, som man ikke ville fåptt andre steder. Jeg har flere ganger erfart at forskjellige skjebner er blitt blandet sammen til en historie, som man ikke finner igjen direkte, men kjenner igjen deler av etter hvert som man nøster opp andre tråder. Om jeg klarte å uttrykke meg forståelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Per Helge Jo du har helt rett for det er mine erfaringer også. Nå skal jeg prøve å finne litt mer om denne Villy for han ble flyger og deltok i 2. verdenskrig og ble skutt ned over England hvis jeg har fått riktige opplysninger her da. Det er morsomt når man finner ting enten selv eller via andre som i dette forum som jeg synes er helt topp. Takk for hjelpen.Og takk for slektssiden din som jeg har benyttet for å finne aner. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.