Gå til innhold
Arkivverket

[#17329] Johannes Madsen Hove


Gjest Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Johannes Madsen Hove (født i Naustal, S&F), emigrerer her: Lenke Har prøvd å finne han på både amerikansk og canadisk census, men har ikke lykkes... Noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor det ble av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvor er han i 1865? og hvem er hans foreldre?Det var mange som dro via Quebeck.hvilke censuser er det du har lett i? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Når er han født?Hvor er han i 1865 (lenke)Hva het hans foreldre, og var det andre i familien som også emigrerte=?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

ups, det skjedde noe når jeg skulle legge inn første gangen... jaja... da har du fått det med teskje.. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Litt utfyllende info på vegne av min søster:Johannes Matias Madsson Hove er født 01.08 1849 av foreldre Mads Nilsson Hove og Katrina Monsdatter. Han finnes under fødte på fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, men jeg fikk dessverre ikke til å lage lenke...Johannes dro 'over sjøen', og hans skjebne vites ingenting om. Min søster Monica har lett etter han i 1880-census uten resultater.Han hadde også en søster som emigrerte sammen med sin ektemann og barn. Hun hette Nele Marie Madsdatter Hove, og mannen hette Mads Jacobsen Svarthumle. Husker ikke datoen for deres emigrasjon, men dette har jeg nedskrevet hjemme.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Etter Bygdeboka for Naustdal Bind II er Nele og Johannes heimfesta til plassen Hovskletten under Hove. Det går fram at Nele døydde ein månad etter ho kom fram til Amerika i 1879. Om Johannes står det at han emigrerte i 1871, elles ingen ting.Skal prøve å sjekke om det står noko meir om dei i eit gammalt manuelt arkiv over emigrantane frå Naustdal og kome attende på saka. Det kan vel slumpe til å stå noko der.I og med at også dei to neste generasjonane på Hovskletten emigrerte, bør der vel også vere ein leietråd der? Har MBL prøvt det sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Vi vet alt om Nele og hennes etterkommere i USA.. Vi vet også en del om neste generasjon emigranter,men denne Johannes er fortsatt et mysterium for oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Monica, dersom dere vet 'alt' om Nele, som da er bror av JOhannes, så bør det være mulig å finne ut noe om Johannes og...Når dør Nele og manne? Når dør ungene?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Her følger mer info om Nele (Nellie) og hennes familie:Nele Marie Madsdatter Hove ble født 25.01 1833 på Hovskletten i Naustdal. Hun giftet seg 08.07 1863 i Naustdal, med Mads Henrik Jacobsen Svarthumle. Han er født 22.01 1830 på Svarthumle (Eikefjord).Nele Marie døde 22.06 1878 i Decorah, USA, bare noen få uker etter at hun kom til USA.Mads Henrik døde 07.08 1914 i St. Paul MN, men ble gravlagt i Decorah.Nele og Mads Henrik hadde 5 barn:1. Nikolai Jacob Madsen Hove f. 01.04 1863- d. 02.06 1945 i San Jose, California.2. Martinus Johan Madsen Hove f. 03.12. 1866- d. ca 1934 Minnesota.3. Mads Ananias Madsen Hove f. 29.04 1870- d. 01.05 1957 i St.Paul MN.4. Mary Caroline Madsdatter Hove f. 21.06 1873- d. 07.03 1967 i Wisconsin.5. Jacob Berthinus Andreas Madsen Hove f. 23.02 1876- d. 18.05 1947 i Minnesota.Alle barna er født på Svarthumle i Kinn prestegjeld.Mads Henrik Jacobsen, kona Nele Marie og deres tre yngste barn (Mads Ananias, Mary Caroline og Jacob Berthinus) emigrerte i 1878, De to eldste barna (Nikolai og Martinus) emigrerte ikke sør året etterpå, altså 1879.Johannes Matias Madsen Hove, som vi ikke finner ut av, emigrerer tidligere enn sin søster Nele. Hvilken skjebne som ventet ham i USA er det ingen som foreløpig har funnet ut av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.