Gå til innhold
Arkivverket

[#17330] Rødenes, Hans Petter Holmberg f. 1870 bor FT 1900 i Kristiania


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !Er ganske sikker på at denne Hans Petter Holmberg f. 1870 i Rødenes som bor i Kristiania FT 1900, er sønn av Andreas Pettersen f. 1841 død 19 mai 1871 i Rødenes, og Caroline Johannesdtr. f. 1846 i Eidsberg. Caroline Johannesdtr er den Caroline som gifter seg med Gulbrand Olsen 3 sept 1882 i Kristiania, som jeg har i innlegg 17299 (Ole Syversen og Marie Olsdtr (Kjolseth)).Spørsmålet er hvordan Hans fikk navnet Holmberg ? Hvem han vokste opp hos, da han ikke vokste opp hos sin mor pga spesielle omstendigheter. Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen Marie!Jeg finner den familien du skriver om omtalt i boken 'Nedlagte boplasser i Rødenes' av Oskar Haugen fra 1991. Under plassen Leggerud av Toketorp heter det på side 192:'Andrine Petersdtr. som ble født på Toketorphytta i 1826, giftet seg i 1868 med Johan Petter Andreassen Filtvedthagen fra Eidsberg. De flyttet til Leggerud og fikk der datteren Mina i 1869. De kan ikke følges lengre, men i 1870 var Andrines bror, Andreas, kommet dit. Han var gift med Karoline Johansdtr. Viby, Hærland. De fikk sønnen Hans Petter på Leggerud i 1879, men Andreas døde allerede året etter. I listen over utflytte er enken meldt flyttet til Oslo i 1881. Sønnen Hans Petter oppholdt seg på Toketorp til han flyttet til Oslo i 1892.'Ut fra dette ser det jo ut til at Hans Petter vokste opp i Rødenes. I blant hender det jo at man melder flytting langt etter at denne fant sted, for eksempel når man trenger en presteattest, men du bør jo i hvert fall kunne finne ham komfirmert i Rødenes omkring 1884. Så kjenner jeg ikke saken godt nok til å vite om han kanskje kan ha giftet seg omkring 1892?Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

PS! Ser at stedet som Andreas' foreldre bor på kalles bare Toketorphagen i nevnte bok, men står som Hamburg i folketellingen 1865. Det kan ikke være herfra han eventuelt har utledet navnet Holmberg??? DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Familysearch:Hans Pettersen Holmberg f 26 august 1879, Rødnes, ØF Far: Andreas Pettersen Holmberg Mor: Caroline Johansen VeibyAndreas Pettersen gm Caroline Johansdr 28 des 1869, Rødnes, ØFHeidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for svar Marius og Heidi!!Har fått sjekket dåpen til Hans Petter Holmberg, og der står far oppført med Toketorphagen etter hva jeg kan tyde, så det er nok som du sier Marius,at Hamburg har blitt til Holmberg?Og nå vet jeg hvor Hans oppholdt seg til 1892, og skal prøve å finne ut hos hvem, kanskje dette gir svar på Holmberg navnet. Så får jeg sjekke konfirmasjonen også.Caroline Johannesdtr. Veiby ble sendt til Christiania 1874, når Hans var bare 4 år gammel. Er litt usikker på om jeg skal legge ut hvorfor. Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En liten detalj, når jeg ser Rødenes Mini I 8 1869-1879 1/11 f.f.16 no.47 som er HANS PETTER's dåp 25.09.1870 er navnet Holmberg overhodet ikke nevnt. Han står som ektefødt sønn av 'husmand Andreas Pettersen (29) Leggerud u. Taagetorp og h. Karoline Johansdatter (24)'. Heller ikke blant faddere er Holmberg-navnet med. Og såvidt jeg vet er det ingen filmet Klok fra 1870 så jeg er usikker på hva kilden din er i (7) Marie.Ved Andreas Pettersens død er heller ikke Holmberg-navnet nevnt.Hans Petter Andreassen heter han ved konfirmasjonen 11.10.1885 (Rødenes Mini I 9 1880-1889 4/8 f.99 no.3), født på Læggerud og bosatt på Taagetorp sønn av (avdøde) 'Arbeidsm. Andreas Petersen - H. Karoline Johansdatter, gift andre gang i Kristiania'.Jeg har ikke sett i Kristiania, men det skulle etter de andre opplysningene som er gitt her, etter min oppfatning være naturlig å lete akkurat der. (Med forbehold om at jeg 'har misforstått oppgaven')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Geir !Takk for svar !Hans Petter bor i FT 1900 i Kristiania og kaller seg da Holmberg, det er nettopp derfor jeg lurer på hvor det Holmberg navnet kommer inn. For også i Familys. står det også Holmberg i dåpen. Jeg har sett i kirkeboka på dåpen og fant heller ikke Holmberg som jeg nevner tidligere i innlegg.Jeg har funnet giftermålet i Kristiania, Caroline Johannesdtr Veiby gifter seg 3 sept. 1882 med enkemann Gulbrand Olsen f. 1832 i Kristiania ( som er sønn av Ole Syversen og Marie Olsdatter (Kjolseth?) som jeg har i innlegg 17299.Hans Petter vokste ikke opp sammen med sin mor, av spesielle grunner, da mor ble sendt til Kristiania i 1874.Derfor er jeg interrisert i hos hvem og hvor han var før han flyttet til Kristiania, og om det finnes noen etterkommere av han.Hans har 4 halvsøsken Marie f. 1882, Carl Gustav f.1884, Oskar Johan f. 1886, Sigrid f.1887.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke så mye å tilføye kanskje, men allikevel;Hans (Petter) Holmberg dukker første gang opp i ”Kristiania Adressebog” i 1895 (hvilket betyr høsten 1894) som bakersvenn med adresse i Fjeld Gade 15 B. Året etter i Helgesens Gade 3 og deretter i 1897-1898 er adressen Sexes Gade 5.Høsten 1898 bor han i Have Gaden 25 B (Adressebok 1899). I Kristiania Adressebog 1900 er han ikke oppført, men året etter er han tilbake i Grønlandf 27 hvor han altså også bor 31.12.1900, gift med Karen Eriksen fra Eidsberg.Med andre ord bruker han navnet Holmberg så tidlig som høsten 1894. Han er hele tiden 'Bagersvend' og står hver gang som Hans Holmberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Geir !Hjertelig takk, alt er flott å få med seg.Caroline Johannesdtr Veiby fikk en sønn Hans Peter født 13 juni 1868 Eidsberg med en gravør og gullsmed Wilhelm Fredrik Hjelming af Fredrikshald. Hans Peter døde 4 juli 1869. Med samme mann får hun et guttebarn født og død 8 desember 1873.Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.