Gå til innhold
Arkivverket

[#17337] Noen som kan hjelpe meg å finne Foreldre til Kasper Svanø?


Gjest Camilla Svanøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Camilla Svanøe

Kasper Svanø dukker opp i folketellingen 1900, men er ikke å finne i 1875. Jeg skulle gjerne visst hvem hans far (evt mor) var. Han er født i 1869 i Sønfjord. Hvis noen kan hjelpe meg med Teoline Svanøe f 1871 i Tvedestrand er jeg også takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Jeg finner en Kasper Kasperson, født 11021869 med foreldre Kasper Ingebrigtson og Kristiane Olesdatter på gården Mørksethaug i Eid kommune. Faren er plassmann. Det står at Kasper er tvilling. Dette bør kunne være et sted å starte i alle fall. Han er døpt 14021869.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Du verden det var kjapt! Er Eid i Kinn kommune? Hvorfor heter han ikke svanøe når han er født? Var det vanlig å bytte navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Stinessen

Eid kommune ligger vel i Nordfjord, og ikke i Sunnfjord der Kasper skal være født?På FamilySearch (IGI) finnes en Kasper Nikolaus Henriksen.Døpt 26/04/1868 Svano, Sogn og Fjordane.Far: Henrik AndersenMor: Christiane Andersdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen. Hvis du leter etter slekt fra SF er denne adressen kjekk: http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.aspOgså på digitalpensjonatet her i DA finnes det mye informasjon.Eid var i alle fall en egen kommune, jeg vet ikke om den i dag er en del av Flora.I ft for 1865 finner du familien på gården Mørkesæthoug.At han senere i livet tok etternavnet Svanøe er ikke uvanlig. Mange tok sitt etternavn fra gården de kom fra og noen da fra området de kom fra. Det var egentlig fritt fram den gangen. Og ja, det var vanlig å bytte navn. Har selv funnet en person som var husmann på en rekke forskjellige steder. Og etternavnet hans ble endret fra sted til sted. F.eks Ole Olsen Plassen, Ole Olsen Havna osv.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Her blir det flere muligheter ja. Tenkte med en gang ikke på forskjellen mellom Sunnfjord og Nordfjord. Så her blir det mer detektivarbeid.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har tro på at Trude har funnet den rette.Når det gjelder Teoline, så er det vel kanskje denne her:Theoline Emilie Christensen, født 27. okt. 1871, dpt 12. nov 1871 i Holt, Aust-Agder (Holt kirke ligger like ved Tvedestrand). Foreldre: Christian Knutsen og Siri Nilsdtr.Ved tellingen i 1900 er det ei føderådskone der som kan være tante (evt mor) til Theoline. De kaller første gutt etter Teolines far (i tilfelle). Hentet fra FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke opp alt ennå, men jeg tror Trude er inne på noe, fordi navnet Henriksen ringer bjeller, og jeg skal se på Teoline i en ledig stund. Jeg er utrolig imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Etter å ha kikka på tellingen for 1900 en gang til, så er jeg ganske sikker på at dette er rette Teoline, og at det er hennes mor som er føderådskone på gården (Sigrid og Siri ble benyttet om hverandre hele tiden - alt etter hvem som skrev - og nå er vi kommet til 1900, og da ble det vanlig at kona benyttet samme etternavn som mannen - derfor Knutsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Eid er fremdeles en egen kommune, og har aldri vært en del av Flora/Kinn. Kinn eksisterer ikke lenger som kommune, men er nå en del av Flora kommune. Svanøy er forøvrig en øy sør for Florø, og det bor flere personer med etternavn Svanø i området den dag idag.Jeg holder derfor en knapp på Trudes kandidat.Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Jeg er utrolig takknemlig for all denne hjelpen! Nå har jeg fått masse svar på ting jeg selv har brukt måneder på å lete i blinde etter! Dette utgjør altså slektstavlen min på Farssiden til min mor. Jeg skal med tid og stunder kikke på morssiden hennes også, men er redd det kan være værre å finne informasjon der. Kasper fikk en sønn, Anders (f 1903) som giftet seg med Ingeborg Lavrshansdatter fra Telemark. Hennes forfedre er neste skritt, så hvis dere har tid og lyst er jeg utrolig takknemlig for hjelp til dette også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er vel foreldrene til Teoline i 1865. Det står at antatt mor er fra Omlid (Åmli), og i 1900 står om føderådskona at hun er født i Sætersdalen, dvs Setesdalen, så dette klaffer ganske bra: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når vi først er i gang, så finnes litt mer i FS. Henrik Andersen (Svanøe) giftet seg 3.4.1859 i Kinn med Christiane Andersdtr. Han var da 24 og hun 26 år. Far hans: Anders Jakobsen. Far hennes: Anders Andersen.FamilySearch bør etterprøves, men er til veldig god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Hei Arnstein.Takk for all hjelp, jeg visste ikke om disse andre søkemotorene, og kan ikke se så nøye på dem akkurat nå, da jeg er på jobb ;-). Men jeg har definitivt noe å gjøre i helgen nå! Siden jeg har fått så mye ny kunnskap skal jeg likegodt lage et lite familietre. Skulle ønske jeg hadde brukt forumet for lenge siden. Trodde virkelig ikke at noen skulle komme med svar så fort, og hadde et langt perspektiv på å finne ut mer. Dette er jo spennede saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FS er som Sareptas krukke - utømmelig!Henrik Andersen (Svanøe) f 26.5.1836 Svanø, døpt 19. juni 1836 Kinn, foreldre: Anders Jakobsen og Ida Lovise Heljesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Arnstein, grunnen til at jeg begynte å sjekke dette i det hele tatt var at jeg kom over en internettside www.svanoe.com, via en mail fra en fyr i USA som lurte på om jeg ville være med på slektstreff. Jeg ble innstendig oppfordret til å finne ut om jeg var i denne slekten og følte meg nesten presset til å dokumentere mine aner. :-) Det er bl.a en Endre Svanøe som var overingeniør i NSB som var i den slekten. Moren min har alltid trodd hun var i slekt med denne Endre Svanøe, men jeg kan ikke finne noen forbindelse mellom min slekt og han. Kan du se om det er noen forbindelse mellom Kasper Svanøe og Endre (Nicolay) Svanøe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skulle egentlig ha gjort noe helt annet, men med dette er det slutt:Christiane Andersdtr f 6.2.1833, dpt 10. feb 1833 Kinn. Foreldre: Anders Andersen og Lovise Andersdtr. Disse to giftet seg 7. sept 1834 i Kinn. Han 40 og hun 26 år.Og helt til slutt: Anders Jakobsen og Lovise Heljesdtr gift 7. sept 1834 Kinn. Han 40 og hun 26 år.Alt fra FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Og Christiane Andersdatter og mannen Henrik Andersson finnes i 1865 tellingen på husmannsplassen Svanøe Pladsen i Kinn. Foreldrene til Henrik bor på samme plassen. Vet du noe mer om denne Ingeborg Lavransdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Hei Lars. Snakket nettopp med moren min. Hun har faktisk ikke så mye informasjon på stående fot, men Den vi leter etter heter Ingebjørg (ikke Ingeborg) er født i Treungen i Telemark rundt 1900 (Februar) Hun har masse søsken, bl.a en søster som heter Hege (?) tror vi. Hun var først gift med en Tellef Juva før hun giftet seg med Anders Svanøe.Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.