Gå til innhold
Arkivverket

[#17339] latinske datoer


Gjest Maja Evjen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maja Evjen

Finnes det et sted der jeg lett kan få tak i oversettelser av latinske datoer som ofte blir brukt i kirkebøkene. F.eks. Dom 11 p. Trin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nevnte DAGE er sikkert flott å bruke i 99% av tilfellene, men det har et par feil som det er henvist til før (Jeg tror temaet het Maria Bebudelse). Også førstnevnte som Jan Helge viser til (2), har feil når det gjelder Maria Bebudelse 1700-1770, men så ellers ut til å stemme ved en kort gjennomlesning. (DAGE er ganske sikkert en ren avskrift av Bauers gamle kalenderbok da den gjentar Bauers feil. Her mistenker jeg blanding av såkalte merkedager og kirkedager)Dette er selvsagt bare detaljer, men feil har en tendens til å bli gjentatt når kilden er den samme, direkte eller indirekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Siden som Jan Helge viser til har samme feil som Dage når det gjelder Maria Bebudelsesdag men riktig når det gjelder Alle Helgensdag i motsetning til Dage som viser feil på begge de to dagene. Endringen skjedde i 1770 og fra og med 1771 ble det første søndag i november og 5.søndag i faste . Ved bruk av Dage fra og med 1771 kan man be om datoen for Alle Helgens Søndag istenden for Alle Helgens Dag og 5. søndag i faste istedenfor Maria Bebudelsesdag. Da blir det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.