Gå til innhold
Arkivverket

[#17340] Maren Olea Jensdatter fra Eiker i Buskerud (f.1825ca.)


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg er på leting etter en kvinne ved navn Maren Olea Jensdatter. Hun skal komme fra Eiker og være født rundt 1825. Har fått et svar her nedenfor: 'Denne Maren Olea Jensdatter som er gift med Knut Knutsen og som 1865 tellinga sier at er fra Eiker kan være ei datter av en Jens Olsen og ei Mari Larsdatter. Dette paret døper ei jente i Eiker 2. oktober 1825. Hun skal da være født 30. august samme år. Vet ikke om dette er rett dame, men alder og navn stemmer jo nesten...... ekteskapsinnførselen til Knut Knutsen og Maren Olea vil vel si noe mer om hvem som var Maren sin far.... men så var det å finne den da.... Hilsen Tor Kenneth'Er det noen som kan hjelpe meg med å finne Maren's foreldre og stamforeldre, så er jeg svært takknemlig.Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg finner dette på mormonerdatabasen: KAREN MATHEA KNUDSENChristening: 28 MAR 1853 Borre, Vestfold, NorwayFather: KNUD KNUDSEN FamilyMother: MAREN OLEA JENSDR --------------------------------------------------------------------------------KROGER KNUDSENChristening: 01 APR 1855 Borre, Vestfold, NorwayFather: KNUD KNUDSEN FamilyMother: MAREN OLEA JENSDR --------------------------------------------------------------------------------Elen Mathea KnudsdatterBirth: 1857 Place: Horton, Borre parish, Vestfold County, NorwayBaptism: 22 Nov 1857 Place: Horton, Borre parish, Vestfold CountyFather: Knud KnudsenMother: Maren Oline Jensdatter --------------------------------------------------------------------------------Christian KnudsenBirth: 1865 Place: Ramnes, Vestfold County, NorwayFather: Knud KnudsenMother: Maren Oline JensdatterMarriage(s): Spouse: Inga Sofie Larsdatter--------------------------------------------------------------------------------Maren Oline JensdatterBirth: 30 Aug 1825 Place: Eger parish, Buskerud County, NorwayFather: Jens Olsen StenshorneeieMother: Mari LarsdatterMarriage(s): Spouse: Knud Knudsen--------------------------------------------------------------------------------Dette peker jo i samme retning dom det Tor Kenneth foreslår. Men jeg ville definitivt ikke gått videre uten å være sikker. Dvs. sjekket i kirkeboka - og funnet vielsen mellom Knud og Maren Olea. Ved vielsen vil du også finne navnet på Maren Oleas far. Tipper de to er viet i vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bingo !Fra Lensmannens dødsfallsprotokoll - Eiker:Mari Larsdatter Stenshorneeie 78 år - død 3. nov 1870Enkemann Jens OlsenBarn1. Olaus Jensen Stenshorneeie2. Nils Jensen Voldstadeie3. Thale Marie Jensdatter gift med sølverksarbeider Tolv Nilsen Kongsberg4. Maren Olea Jensdatter gift med Knud Knudsen Ørvigen i Fon sogn (ja, det står det)5. Anne Kirstine Jensdatter gift med Ole Knudsen Svartskuren6. Elen Johanne Jensdatter gift med Johan Torgersen Stenshorneie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra Lensmannens dødsfallsprotokoll - Eiker: Enkemann Jens Olsen Stenshorneeie 73 1/2 år - død 29. mai 1872Barn1. Olaus Jensen 44 år Stenshorneeie2. Nils Jensen 33 år Valstadeie3. Thale Marie Jensdatter gift med sølverksarbeider Tov Nilsen Kongsberg4. Maren Olea Jensdatter gift med murer Knud Knudsen i Fon sogn5. Anne Kirstine Jensdatter gift med Ole Knudsen Svartskuren6. Elen Johanne Jensdatter gift med Johan Torgersen Stenshorneie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra kirkebok for Eiker:Vielse i Haug kirke 8. des 1822 - ungkarl Jens Olsen Steenshorneeie 24 år og Mari Larsdatter Steenshorneeie 26 år - Forlovere: Christopher Borgersen Steenshorneeie, Svend Gabrielsen ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er barna til Jens Olsen og Mari Larsdatter.Dåpshandlinger fra Eikers kirkebøker:---------------------------------------Thale Maria JensdatterFødt på Steenshorneeie 12 Aug 1823Døpt i Haug kirke 7 Sep 1823Faddere:Mari Jonsdatter HorneeieMalene Andersdatter BrynJohn Olsen FlessebergeieLars Hagensen?Nils Nilsen K??stadeie---------------------------------------Maren Oline JensdatterFødt på Steenshorneeie 30 Aug 1825Døpt i Haug kirke 2 Oct 1825Faddere:Mari Johnsdatter SteenshorneeieElene Hansdatter StenshornePeer Gu.......Anun Grinna ?Rasmus Larsen Flesseberg --------------------------------------------- Olaves JensenFødt på Steenshorneeie 2 Des 1827Døpt i Haug kirke 26 Des 1827Faddere:Mari JonsdatterBerte NilsdatterHans AndersenAnders larsen StenshornePeder Børgersen Stenshorne---------------------------------------------- Anne Kistine JensdatterFødt på Steenshorneeie 19 Mars 1830Døpt i Haug kirke 12 April 1830Faddere:Anne Hansdatter StenshorneGunhild Maria Olsdatter WestfossenAnders LarsenHans Andersen StenshorneeieAnders Larsen Steenshorneeie----------------------------------------------Elen Johanne JensdatterFødt på Steenshorneeie 6 Mars 1833Døpt i Haug kirke 8 April 1833Faddere:Else Olsdatter SteenshorneeieMari Nilsdatter RolsrudOle Nilsen RolsrudAnders Andersen SteenshorneeieAnders Hansen Steenshorneeie------------------------------------------- Niels JensenFødt på Steenshorneeie 3 Nov 1838Døpt i Haug kirke 26 Des 1838Faddere:Anne Borgersdatter TeieIngeborg MargreteNils NilsenHans og Nils Andersen Steenshorneneie-----------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Aldersmessig om ikke annet, kan det jo være greitt å kikke litt nærmere på den Jens Olsen som i 1801 er på Bollerud på Eiker. Det KAN være rett person, men det er ingen nødvendighet.Uansett er det slik at han som du finner på Bollerud på Eiker i 1801 er 'uegte' barn av Ungkarl Ole Tostensen Huusebye og Mari Jensdatter Bollerudeie, Jens er født 22 Desember 1798 og døpt 13 Jan 1799. (Min umiddelbare gjetting er at Ole Tostensen Huusenbye er fra Rollag i Numedal, men det behøver heller ikke være riktig.) Fadderen i Jens sin dåp er: Mari Christophersdatter Bollerud, pige Anne Jacobsdatter Bollerudeie, Jon Andersen Sundhaugen, Johannes Johannesen Bollerudeie, Jens Jensen Bollerudeie.Dersom det viser seg at denne Jens som er nevnt over er rett person, så er den godeste Mari Jensdatter som havner 'i uløkka' datter av mine 5 x tippoldeforeldre, nemlig Jens Andersen Bollerudeie og Lisbet Erlandsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er et interessant skifte fra Eiker:Daleseter skifte 6/12-1805 Else Larsdatter Daleseteren er dødenkemann er Ole JensenSkiftet sier de etterlater en sønn - Lars Olsen 6 årMen folketellinga her: Lenkesier at det dreier seg om Jens Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei. Litt på siden av selve saken, men nevner det allikevel. Maren sin bror Olaus (Olaves) Jensen slo seg ned på Gantum under Stenshorne. Husmannskontrakten står i Eiker Historielag sin årbok for 2002. Det var forøvrig Hans Andersen Stenshorne som eide plassen. Denne Hans hadde kjøpt plassen på en auksjon i 1860, etter enken Berthe Nilsdatter.Jeg har reg. en del etterkommere av Jens Olsen og Mari Larsdatter som du kan få hvis det er av interesse Kai Samuel.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen. Ettersom jeg traff så godt med 'tipset' på Maren sine foreldre, kan jeg jo følge opp med ett tips på hvem som kan være Mari Larsdatter sine foreldre. Og da blir det Lars Rasmussen og Thale Andersdatter. Dette paret giftet seg i Eiker 1793 og de døpte ei datter for Mari i desember 1794. Dette er etter hva jeg kan skjønne et par som er reg. på Stenshorne i 1801. Men, det er hele er noe forvirrende da kona til Lars kalles for Else Andersdatter. Dersom dette er Lars og Tale så er det jo en feil i tellinga - men, langt ifra den eneste - Ifølge tellinga er det vel bare en Tale i Eiker i 1801 og det er Tale Lagesdatter - men Lars Rasmussen og Tale Andersdatter døper barn på begge sider av 1800, så sannsynligheten er stor for at det var to stk med fornavn Tale i Eiker på tellingstidspunktet. Lars og Tale døper Olaug i 1801 og Erik Larsen døpes i 1803.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Virker ikke så spikk spenna gæ´ rnt det !Se her:Skifte på Eiker : Stenshorne, plass Gantom skifte 22/2-1812Lars Rasmussen Flesaker er dødEnke er Tale Andersdatter - verge for enken er Jon PettersenAvdøde var gift 1. gang med Mari OlsdatterBarn fra dtte ekteskap:Claus Larsen Hole fullmyndigRasmus Larsen fullmyndigHelle Larsdatter, som er død - var gift med Nils Sagstuen - Etterlater en sønn og en datter ukjent navn, oppholder seg på BragernesBarn med enken Tale Andersdatter:Anders Larsen 15 år, inlegslem her i sognetMari Larsdatter 17 år, hos moren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg vil tro at det står Lars Rasmussen Flesseberg og ikke Flesaker - hev du ein mulighet for å sjekke for det??? - Jeg har en 'lei mistanke' om at denne Lars er identisk med han som er på Flesseberg ved Extraskatten i 1765. Sønn av Rasmus Clausen (død 1770)og Helle Eriksdatter (død før 1765). Da er han gift med ei Maren Pedersdatter. Ellers så var det jo 'artig' å se navn på folk som jeg antar var rimelig godt kjent i Holegata......Hvordan går vi så fram for å bevise at dama i 1801 heter Tale og ikke Else....???Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Joda - Da passer nok følgende fire skifter ikke så aller verst inn i denne sammenhengen: -----------------------------------------------------------------Hole skifte 1808, sluttet 31/3-1817Berthe Larsdatter, enke +Erich Rasmussen (+?)Broder Peder Rasmussen Skielsbek myndigBroder Lars Rasmussen er død og etterlater1.Claus Larsen Hole myndig2.Rasmus Larsen soldat udkom:3.Anders Larsen 6 år Gantom4.Helge? Larsdatter gift med Nils Sagstuen5.Marie Larsdatter 8 år Gantom6.Olaug Larsdatter 4 år GantomSøster Ragnild Rasmusdatter er død i ekteskap og etterlater:1. Rasmus Larsen Flesseberg myndig2.Kari Larsdatter enke etter Ole Kullerud3.Kirsti Larsdatter Gommerud, gift med Jørgen Poulsen Kleven4.Anne Larsdatter enke etter Lars Halvorsen, oppholder seg i Tønsberg5.Margrethe Larsdatter gift med Peder Kleven Berthe Larsdatters arvinger :Broder Christopher Larsen Digensrud KongsbergBroder Amund Larsen SkjelsbekSøster Mari Larsdatter er død og etterlater:1.Ole Ulrichsen 30 år, i Kjøbenhavn2.Karen Maria Ulrichsdatter gift på Kongsberg med tjenestedreng hos Hr. Catein Boech3.Massi Ulrichsdatter, gift med vides ikke hvor. ------------------------------------------------------------------------------Tveten skifte 25/5-1732Erich Nilsen er dødEnke: Karen BorgersdatterEtterlatte barn:Svend Erichsen 39 årPeder Erichsen 35 årGunder Erichsen 27 årAnne Erichsdatter gift med Tore? (Tron) Larsen NedbergHelle Erichsdatter gift med Rasmus Clausen FlessebergElse Erichsdatter 25 årErich Nilsen var gift 1. gang med Anne Frederichsdatter:Etterlatte barn fra dette ekteskap:Margrethe Erichsdatter enke etter Christen ThoresenIngeborg Erichsdatter gift med Carl Olsen i Christiania-------------------------------------------------------------------------------------- Flesseberg skifte 10/4-1767 Helle Erichsdatter er dødEnkemann: Rasmus ClausenEtterlatte barn:Lars Rasmussen fullmyndig FlessebergPeder Rasmussen VinsvoldeieErich Rasmussen fullmyndigRagnild Rasmusdatter gift med Lars Haldorsen StenshornseieJohanne Rasmusdatter gift med Hans Christophersen VestfossenAnne Rasmusdatter 27 år ?------------------------------------------------------------------------------------------ Tveten skifte 7/2-1746 Karen Borgersdatter er død - Erich Nilsen er dødDeres felles etterlatte barn:Svend Erichsen, bor på en plass under Korshorgen, BergetPeder Erichsen som er død - var gift med Berthe Erichsdatter som også er død - de etterlater en sønn Erich Pedersen 19 årGunder Erichsen TvetenAnne Erichsdatter gift med Tron Larsen Søndre NedbergHelle Erichsdatter gift med Rasmus Clausen på gården FlesbergElse Erichsdatter gift med Anders Olsen, bor på Saga under vestre Loe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Kai Samuel. Lite er så langt sagt om opphavet til Tale Andersdatter. Det jeg kan si er at den dama jeg nevnte tidligere Tale Lagesdatter var tanta til Tale Andersdatter.Tale Andersdatter var datter av Anders Lagesen og Maria Povelsdatter. Anders Lagesen var sønn av Lage Mortensen og Karen Nilsdatter. Det paret er blant mine aner og dermed vart vi 'tjukk slekt'. Info om disse finner du garantert på Eikersidene i Digitalarkivet, men noe kommer også på mailHilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Igjen. En liten kommentar til innlegg nr.8. Der nevnes en Ole Tostensen Husebye. - Jeg vil henlede oppmerksomheten på en 22 år gammel skomaker som er på Hamre i 1801. Dette er en Ole Torstensen som er sønn av Torstein Gunnulvsen og Ingeborg Hansdatter. Torstein Gunnulvsen er født 1733 på Fjøse i Flesberg og kjerringa hans, Ingeborg Hansdatter, født på Nord Koppangen i 1743. Nord Koppangen er også i Flesberg. Dette paret finnes omtalt i Flesbergbøkene til Sigurd Vinger. Bind V side 555.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Tusen hjertelig for all informasjon jeg har fått av dere alle sammen. Jeg har fått lagt det inn på maskinen nå... Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål når jeg har fått sett litt mere på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.