Gå til innhold
Arkivverket

[#17346] Svangstrand, Sylling, Lier


Gjest Hanne Johnsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Johnsrud

HeiMin samboers oldefar var fra Sylling i Lier. Nedenfor står det jeg har av opplysninger om han. Er det noen som har mer informasjon eller rettelser til det jeg har setter jeg stor pris på en tilbakemelding.1. Hans Larsen Strand, f. 22.06.1878 i Svangstrand, Sylling, Lier, Buskerud, dåp 11.08.1878 i Lier, Buskerud, yrke Skomaker, d. i Oslo. Var fra plassen Svangstrand i Sylling. Hadde skomakerværksted i Vibesgt. i Oslo.Gift ca 1909, med Minda Ottilie Kristiansdatter, f. 07.09.1884 i Ullensaker, Akershus, dåp 19.10.1884 i Hovin, Ullensaker, Akershus, d. i Oslo. (Usikker på om dette er riktige Minda)Foreldre2. Lars Olsen, f. 09.06.1839 i Svang-eie, Lier, Buskerud, dåp 11.08.1839 i Lier, Buskerud, yrke Skomaker. gift 25.10.1868 i Lier, Buskerud med Kirstine Johansdatter Tveiten. Ft 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00626&variabel=0&postnr=5330&fulle=true&spraak=nhttp>Lenke Ft 1865 Lenke3. Kirstine Johansdatter Tveiten, f. 01.08.1842 i Holtsmark-eie, Lier, Buskerud, dåp 28.08.1842 i Lier, Buskerud. Lenke 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei. Mine oldeforeldre kommer også fra Svangstrand, Lier. Min tippoldefar var skomaker, og min oldefar var også skomaker. Oldefaren min Karl Guneliusen Braathen som ble født i Svangstrand, var også skomaker i Oslo. Vet ikke hvor/når i Oslo da. Men dette var litt av ett sammentreff ettersom jeg har lett så lenge etter mine aner ifra Svangstrand. Har desverre ikke så mye informasjon som kan hjelpe deg nå, men skal si ifra hvis det dukker opp noe. Det er jo mulig siden vi er ute etter personer fra samme sted. Jeg har forresten fått tilsendt ett bilde av 'gamle Svangstrand' av en hjelpsom mann. Hvis du ikke har bildet, og vil ha det er det bare å maile meg: mettekg@online.noMvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Til Hanne. Regner med at du vet det, men Lars Olsen er omtalt i bygdeboka for Lier. Står at han ble boende på en plass under gården Svang fra rundt 1869 til etter 1900.Til Mette. Finner ikke Karl under gården Svang, men disse bøkene er ikke alt for gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

'Liers historie' bind 4: 'Omkring 1790 ble en (husmanns)plass under Svang overtatt av Lars Jensen, f.ca.1755 g.m. Helle Olsdatter Solli, Tveiten, f. 1759. Barn: Johanne, Ole, Jon, Dorte. De to eldste barna ble født på Tveiten-eie. På Svang nevnes de i 1801'.Samme bind: 'Ifølge kontrakt av 1760 skulle Ole Olsen Tveiten d.y. bruke Søndre Tveiten sammen med sin stefar, mens plassen Solli skulle brukes av hans bror Ole Olsen d.e. f.1719, g.m. Marte Jonsdatter f.ca. 1714, begr. 1773. Barn: Kari (Mari?), Ole, Helle (g.m. Lars Jensen Svang-eie), Hans.Under Søndre Tveiten, bruk 1: 'Ole Olsen Svere, f.ca.1669, d.1735, g.m. Berte Larsdatter Drag f. 1692, d.1770. Barn: Ole d.e. (til plassen Solli)-'Under Drag: 'Lars Olsen f.ca. 1643, d. 1709. Hans første kone døde i 1690. - - Annen gang giftet han seg med Kari Tollefsdatter Brevik, f.ca. 1660, d.1738. Barn: Berte (g.I m.Ole Olsen Tveiten, g II m. Hans Jacobsen)' Det nevnes ytterligere fem barn.Under Brevik: Tollef Rasmussen f.ca. 1623, d.1701. Barn: Didrik, Kari (g.m.enkem. Lars Olsen Drag)' Ytterligere tre barn.Under Nedre Svere (bind 2): 'Enka (Helga Andersdatter, søster til Tollef Andersen, Ve i Sande)giftet seg i begynnelsen av 1670-åra med Ole Olsen, visstnok fra Vefferstad, d. 1687. Barn: Ole (til Tveiten)' Ytterligere fire barn.Under Vefferstad: Ole Ingebretsen, f.ca. 1612,d. før 1672, g.m. Randi d.1676. Barn: Gullik, Ingebret, Ole (visstnok til Nedre Svere), Per.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.