Gå til innhold
Arkivverket

[#17347] Helge (Helje) Poulsen, født ca 1760, men hvor?


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Den 12. januar 1795 gravlegges Helje Poulsen, 34 aar gammel. Dette leser vi i Porsgrunn Mini 2 side 199. Helje bor på Herre (nåværende Bamble Kommune). Hvem denne Helge er, vet jeg ikke. Noen som kan yde litt hjelp her?PS! Helge har en bror, Ole. Ole gravlegges også på Herre den 12. januar 1795. De opplyses at de begge er omkommet i Vandet.Har også forsøkt å etterlyse dem her tidligere, se 14451. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei! Det finnes en Povel Olsen Prestejordet i Eidanger. Han var enkemand da han giftet seg med Jøran Olsdatter i 1747. Hun døde i 1758, og Povel giftet seg for tredje gang i 1759 med Gunhild Nielsdatter. Povel Prestejordets kone ble introdusert ved Slemdal i 1761 og i 1764 (Eidanger kirkebok nr. 5.), men sidene med dåpsinnførslene i den kirkeboka eksisterer visst ikke.Jeg har ikke arbeidet med disse kirkebøkene før i dag, men kanskje noen andre kan si om det er mulighet for at denne Povel kan ha hatt sønnen Ole (i 2. ekteskap?) og Helje (i 3. ekteskap)? Finnes det skifte etter Povel eller konene hans?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei Terje! Jeg har lett bakover i Eidanger kirkebok, og funnet ut at Povel Prestjordet hadde en sønn Ole, som ble døpt 27/12 1752. Det er litt tidlig sammenliknet med alder oppgitt ved begravelsen, men den behøver jo ikke å være helt riktig, bare sånn omtrentlig – det er mange eksempler på det! Skrev av litt fort, får finne ut om spørsmålstegnene etter hvert:Eidanger kirkebok nr. 4, mikrofilmkort 3/6, døpte 1752: Fer. 3 Nat. [= 27. des.] ved Slemdal: ----- og 2. Povel Præstjords Barn, navnl. Ole. B? av Arne Gonsholts K., ? Maren Persdr?, Fad: Joen ? og Ole Olsen Røed. J. M.[Nr. 1 til dåp den dagen ved Slemdal var Halvor ?dalens sønn Helje. Faddere var Jørgen Heljesens kone, Ambiør Knudsd., Jørgen Heljesen og Find Persen?.]Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Laila. Selv om dette er Eidanger kirkebok er vi nå i Siljan. Slemdal er det gamle navnet på Siljan og sognet til tider under Eidanger. Har ikke tilgang til kirkebøker for å se om det også skulle være en Helge (Helje) født rundt 1760. Til informasjon kan jeg jo fortelle at Ole Poulsen skulle være 40 år gammel ved begravelsen. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.