Gå til innhold
Arkivverket

[#17350] Berit Paulsdatter Vanvik(Leksvik)/Frosta


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

En av mine aner het Berit Paulsdatter og var fra Vanvik i Leksvik. Hun ble gift med Erik Pedersen Snytbakken den 14.08.1807. De fikk datteren Ingeborg Anna 16.01.1808 og sønnen Per ca 1809 på Frosta. Før ekteskapet fikk Berit sønnen Povel med en gift mann i 1804. Jeg søker aner på henne. Lurer på om det kan være hun som ved FT-1801 var ugift dagleier på 27 år i Hoven i Leksvik i 1801. Hvis det er den rette så kan hennes far være Paul Christophersen som var i Vanvik Østre i 1801. Han var da 51 år. Jeg har ingen peiling på når Berit skal være født, fordi jeg ikke har funnet noe dødsfall på henne, og det hadde jo vært en fordel å vite når hun skulle være født for å finne henne som døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du sett på Family Search? Der er flere Berit Paulsdtr som kunne være i passelig alder til å gifte seg i 1807 i Nord Trøndelag. Men ingen på Frosta eller Leksvik. Stod, Verdal og Inderøy var de stedene jeg fant Berit Paulsdøtre.Søk på Vital Records - der finner du og at dette dette paret ditt ser ut til å ha fått en sønn Eric døpt 21/7-1811 på Frosta. Datteren Ingeborg Anna ble døpt 20/3-1808. Men jeg såg ingen Per der.Lykke til mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Uansett hva jeg gjør så får jeg no matches på Vital Records. Ved FT-1801 kan jeg se at det er 2 aktuelle kandidater. Den ene og mest akutelle er 27 år bor i Hoven i Leksvik. Den andre er 41 år og bor i Buset på Frosta. På Frosta er det også en som er 9 år, men hun er for ung mener jeg.Hun som var 41 år var forøvrig gift med en bror av en annen av mine aner som døde i 1801. Hun kan jo ha giftet seg pånytt igjen. Jeg tror det er mest sannsynlig at det er hun på 27 år, og jeg finner en Berit Paulsdatter i Leksvik som døpt i 1770 med foreldre Povel Isachsen og Ingeborg Joensdatter. Dette paret giftet seg i 1754 ser jeg på en annen søkemåte på Family seach. Ved FT-1801 i Vanvik finner jeg en Isach Paulsen på 49 år, og i 1755 er det døpt en Isach Paulsen eller Povelsen i Leksvik med de samme foreldre som den Berit som ble døpt i 1770. Siden det ikke er oppgitt gårdsnavn på Family Search, så er det vel bare en kikk i originale kirkebøker som kan fortelle om jeg er på riktig vei. Jeg skal på Statsarkivet for å se på kirkebøker på tirsdag, men jeg håpet at noen kunne fortelle meg mer sikkert når omtrent hun var født før jeg så i kirkeboka der. Håpet også at noen hadde tilgang på eventuelle bygdebøker for Leksvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På Vital records kan du til og med finne Leksvik, men i en periode på 20 år rundt om hennes noenlunde gifteferdige alder var det ingen Berit å finne der. Klikk på NOrge, klikk på fylke og så by. Finnes det ingen bygdebøker fra området? Hva med barna hennes? Per er vel muligens oppkalling av Peder, Eric og Ingeborg Anna? Jeg vet ikke hvor langt unne Stod, Verdal og Inderøy er. Men der fant jeg som sagt tre mulige kvinner med hensyn til alder.Lykke til. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det finnes noen gamle bygdebøker for Frosta hvor Berit Paulsdatter og Erik Pedersen Snytbakken er nevnt såvidt. De holder på å gi ut nye bygdebøker for Frosta, men for de gårdene og husmannsplassene som Berit og Erik bodde på er det ikke kommet ut nye bygdebøker enda. Ellers har jeg det jeg trenger fra Ingeborg Anna Eriksdatter og fremover, for dem har det ikke vært problemer å finne i kirkeboka på mikrofilm. Det går fra mor til datter frem til min farmor.Ellers er det vel ikke usannsynlig at det kan være den Berit jeg har funnet døpt i 1770 i Leksvik, selv om hun ble 'gammelt gift' i 1808. Jeg tror ikke hun har vært gift før.Mangler også aner på Berit Paulsdatters ektemann Erik Pedersen. Han var født ca 1759, og var først gift med Kirsten Nilsdatter. De hadde barna Malena døpt 15.p.trinit. 1782,Nils døpt 4.søndag i advent 1784, Peder døpt 1788, Ingeborg døpt 04.10.1794 og Jonetta døpt 10.06.1797. Kirsten Nilsdatter døde 13.04.1804. Erik Pedersen er ikke født på Frosta i årene 1755-1763 iallefall. Jeg tror jeg har sett etter han på Family Search og spurt etter aner enten på news eller Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg svarte vel ikke direkte på det du spurte om. Verdal og Inderøy er ikke langt unna Leksvik, men Stod blir ganske langt unna. Frosta og Leksvik har fått hver sin side av Trondheimsfjorden. Trondhiem, Fosen og Rissa er ikke langt unna heller, men det er i Sør-Trøndelag.Ellers finner jeg en Erik Pedersen døpt på Frosta i 1760, og far er Peder Resten. Det nærmeste jeg kan tenke meg på Frosta er Reiten eller Reitan, men der er ikke Erik å finne. Datteren Ingeborg Anna var jo der sammen med sin mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Berret Event(s): Birth: 11 Aug 1781 Place: Verdal, Nord-Trondelag, Norway Christening: 19 Aug 1781 Place: Verdal, Nord-Trondelag, Norway Father: Poul ANDERSEN Source Information: Batch Number: C427052 Source Dates: 1781 - 1816 Film or Fiche Number: 125444 Collection Details: Verdal; Den Norske Kirke Berit POULSDATTER Birth: 15 Mar 1786 Place: Inderoy, Nord-Trondelag, Norway Christening: 17 Mar 1786 Place: Inderoy, Nord-Trondelag, Norway Father: Poul JENSEN Mother: Berit OLSDRSource Information: Batch Number: C426721 Source Dates: 1733 - 1816 Film or Fiche Number: 125292 Collection Details: Inderoy; Den Norske Kirke Berithe POVELSDATTER MORKVED Christening: 03 Jun 1787 Place: Overhalla, Nord-Trondelag, Norway Father: Povel MORKVEDSource Information: Batch Number: C426872 Source Dates: 1779 - 1816 Film or Fiche Number: 125392 Collection Details: Overhalla; Den Norske KirkeKanskje det er verdt å sjekke disse tre da.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan kanskje være en av disse, men ved giftermålet på mikrofilmen kalles hun Berit Povelsdatter Vanvik. Hun kan selvfølgelig komme fra Verdal eller Inderøy for det. Jeg skal se om jeg finner noen bygdebøker for Leksvik når jeg kommer på Statsarkivet i Trondheim på tirsdag, og eventuelt sjekke kirkebøker ut fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette er det flaut å skrive, men Berit Paulsdatter og Erik Pedersen er med i en av de bygdebøkene jeg har for Frosta. De er nevnt under en helt annen gård enn jeg har sett i kirkebøker og andre kilder. Der står det at Berit Paulsdatter var 36 år i 1810 da ektemannen Erik døde. Her står det at hun var fra Vanvig i Leksvik. Dette var en familie som flyttet mye, og det var vel ikke så enkelt for bygebokforfatterne å vite hvor de skulle plasseres. Beklager at jeg i det heletatt spurte etter Berit Paulsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne gamle tråden igjen. selv om jeg nå har forsket i anene til Berethe som var fra Vanvikan i Leksvik og kommet langt. Det jeg lurer på nå er om Berethe ble gift igjen etter 1810, og når hun døde? Jeg har ikke greid å finne noe om dette i kirkebøkene. Hennes ektemann Erik Pedersen døde 19.12.1810 og ble gravlagt 23.12.1810 på Frosta. Berethe var da noen få måneder på vei med sønnen Erik som ble født 11.07.1811. Dro hun tilbake til Leksvik igjen?Hun ble døpt i Hindrem kirke i Leksvik 07.10.1770 med foreldre Povel Isaksen Vanvik(født i Sætre i 1725) og Ingeborg Jonsdatter Vanvik. Hun ble jo sent gift, men flere i denne familien ble uvanlig sent gift. Dessuten fikk Berethe 2 barn utenfor ekteskap før hun ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.