Gå til innhold
Arkivverket

[#17351] Anna Sophie Tislev ca. 1743 Trondheim


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Jeg skriver på norsk men jeg gjør feil. Unnskyld. Min 4-oldemor er Anne Sophie Tislev. Flatanger bygdebøka står 'Anne Sophie Tislev fra Tronhiem', f. ca. 1743. Fosnes kirkebøka står at hun døde 1816, 64 (eller 68?), så kanskje ble hun født i 1752. Hun giftet seg 22 aug 1792 med Hans Salomonsen på Halmøen i Fosnes/Flatanger. Hun var en enke da. Det er en gård i Sør Trøndelag som heter Tisløv eller Tislaug i Melhus. Kanskje kom hun fra der? Kan noen fortelle hvor hun ble født og hvem er hennes foreldre? Takk. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg kjenner til to Tislev/Tislew/Tisløf i Trondheim på 1700-tallet:1. Assessor i Nordenfjeldske Bergamt Hans Chr. Tislew, f. ca. 1733, d. 20.4.1788. Jeg vet ikke om han hadde etterkommere.2. Skipper Hans Tisløf (Tislef), d. omkr. 1758. Han etterlot seg en sønn på sju år og en datter på seks år da han døde, men jeg kjenner ikke navnene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Berit og Lars, at du svarte beskjeden min. Vet du hvilken kirkebok i Trondheim at jeg skulle se på for å finne fødelsdagen til Skipper Hans datter? Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk Lars. Nå har jeg et spørsmål til. Etternavnet til Skipper Hans er Tiløf men det er ikke et 'patronymic' navn. Vet du hvorfor? Jeg trodde at Tisløf kommer fra gården Tislaug i Melhus. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Wulvik

Jeg kan nok ikke hjelpe deg Joy, men håper du kan hjelpe meg! Min oldefars mor het Anne Sophie Kristensdtr (født 29. apr 1821 Halmø), gift 2. nov 1851 med Ole Hansen Leite. Anne Sophies foreldre er oppgitt til Kristen Kristensen og Hanna Hansdtr (død 17 apr 1880 Beingården, Flatanger). Jeg er ikke sikker på foreldrene til Hanna Hansdtr, men en av mulighetne var Anne Sophie Tislev og Hans Salomonsen! Dersom dette skulle vise seg å være korrekt, er deres datter Hanna født (døpt?) 1.søndag etter Trinitatis 1791. Kan du Joy eller andre bekrefte eller avkrefte dette? Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Nei, Tisløf er jo ikke noe patronym. Hvis jeg skal gjette på hvorfor han omtales uten patronym, så er det fordi Tislef enten betraktes som et slektsnavn eller som et stedsnavn fra Danmark eller noe slikt. Jeg har egentlig liten tro på at skipperen kom fra Tislaug i Melhus. Merk at det også var en bergassessor på 1700-tallet som het Tislew. Jeg vet det ikke, men tviler vel på at han kom fra en gård i Melhus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annilen Frisvold

Hei jeg også har ei Anna Tisløf/Tislef i min anerekke som jeg ikke vet foreldrene på men hun er født ca1752.Finner henne i 1801tellinga for Trondheim da som enke etter Salige Skipper og med tre barn.Eldste sønn er Hans Steen også funnet som Hans Tislow Steen på Familysearch.Lurer på om dette er samme slekt da navnene Hans og Anna forekommer og det virker som det er få Tislof/Tisløf/Tislow i Trondheimsdistriktet. Hans Steen flyttet til Melhus og ble gift der med Gurianna Pedersdtr i 1813. Vennlig hilsen Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Jeg skrev for et par dager siden men eposten er ikke her så jeg måtte har gjort en feil. Unnskyld.Først, Bernt, hvorfor er du ikke sikker at foreldrene til Hana Hansdtr er Anne Sophie Tislev og Hans Salomonsen? Fosnes kirkeboka stå at foreldrene til henne er Anne Sophie Tislev fra Tronhiem og Hans Salomonson Haarstad. 1801 census står også at Hans Sallomonsen og Ane Sophia (ingen etternavn) ot Hana Hansdtr, deres barn, 8 år gammel bor på Haasstad. Det er den 2. ekteskapet til Ane Sophia men først til Hans. Du sier det er andre muligheter. Kan du fortelle meg om dem?Hanna Hansdtr og Kristen Kristensen fikk flere barn, blant dem er Anne Lisabet og Anne Sophia så vi ser navnet Sophia igjen som er en annen prøve av foreldrene til Hanna. Anna Lisabet er mor til Andreas Olson som ble født uekte. Faren var Ole Hansen. Ole Hansen fikk to andre barn som var uekte også. Da giftet han seg med Anna Lisabets søster Anna Sophia og de fikk flere barn. Kanskje vet du det allerede.Broren til Anne Lisbet og Anne Sophia var Ole Kristensen som var los og husmann og han giftet seg med Mette Danielsdtr. Bygdeboka står at datteren Henriette reiste til England, senere New Zealand. Sønnen Edvin Olaus reiste til Amerika. Kjenner du noe om dem?Annilen, ja det er en Anna Tisløf i Trondheim i 1801 men hun kan ikke være min Anna Tislev siden min A.S. er på Haarstad i Fosnæs. Det må være en annen Anne Sophia Tislev fra Trondheim.Er det mulig at min Anna Sophia kom fra Danmark. Hvordan kan jeg finne det ut?Takk alle som skriver om det. Bernt, er vi i slekt med hverandre? Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

I Trondheim kring 1730 må ha levd ein person Jon (eller Jonas) Tidslev/Tidsleu/Thisløw/Tesløv. Han hadde to barn som budde i Ålesund:1. Christopher Jonsen Tidslev, borgarskap som mesterskreddar i Bergen 1750, Domkirken 28. mars 1751 gift med 'demoiselle' Anne Jørgensdatter Lench. Seinast 1760 budde familien i Ålesund, der dei døypte datra Ellen Lucie 1760 (døde samme året). Christopher Tidslev budde i Ålesund enno 1762, men er seinare ikkje nemnt (heller ikkje som gravlagt i Borgund).2. Ingeborg Jonsdt Tidslev (ca 1736-1785), gift i Borgund 1760 med enkemann Claus Knudsen Dahl (ca 1713-1763), kipper i Kippervika i Ålesund. Disse hadde ikkje barn. Ingeborg så gift 1764 med Ole Jetmundsen Helland (ca 1724-1798), klokkar i Borgund; heller ingen barn.Christopher Jonsen Tidslev var fødd seinast 1725, sidan ein måtte vere myndig for å få borgarskap. Christopher og Ingeborg høyrer til samme generasjonen som bergassesor Hans Christian Tislew (ca 1733-1788) og, pussig nok, samme generasjonen som skipper Hans Tisløf (-1758).Det må vere mulig å finne meir om dette som ser ut til å vere ei trondheimsslekt på tidlig 1700-tall. Rimeligvis hadde både assesoren og skipperen ein felles bestefar Hans, fødd kring 1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bernt Wulvik

Jeg har visst bare en mulighet til når det gjelder Hanna Hansdtr, Joy. Hanna Hansdtr Hestdalen ble konfirmert i Halmø kirke 16. juli 1809. normal konfirmasjonsalder var jo 15 år, men 18 år var ikke uvanlig. Det kan kanskje dreie seg om samme person, kanskje vi er i slekt, Joy!! Jeg vet ikke hvordan Hestdalen ligger i forhold til Haarstad. Faddere til din (og kanskje min Hanna)var Ole Bendiksen Haarstad, Niels Loding? (utydelig etternavn) Oxbaasberget, Ane Christophersdtr Løfsnes, Ingebor Pedersdtr Bølle og Paula Jacobsdtr Haarstad. Edvin Olaus hadde bopel på Dale i Flatanger 1897-1903. Ved folketellingen i 1900 var han midlertidig i Beistad som skogsarbeider og det var der han traff sin kone, Lovise Lorentsdtr Fløan (født 6. juni 1872 Beistad). Han reiste til Amerika i 1903, men døde i følge mine opplysninger i Dale 1942 (har ingen kilde til dødsåret, mulig det stod i Flatangerboka av Arnt Landre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Ja, Bernt, jeg synes at vi har de samme tip-tip-oldeforeldrene, Kristen Kristensen og Hanna Handtr. Jeg visste ikke da Hanna ble konfirmert og jeg vet ingen ting om Hestdalen, men jeg har de samme fadderne som du skrev på listen din. Flott. Din oldefars mor, Anne Sophie, var søsteren til min oldefars mor, Anne Lisbet men begge fikk barn med Ole Hansen.Kanskje kan du sende en epost til meg (joysundrum@comcast.net)og vi kan sammenligne forfedrene og finne mer ut om dem. MVH, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.