Gå til innhold
Arkivverket

[#17354] Lars Simonsen f.1843-11-07 Huslegaarden, Hoff


Gjest Annika  Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Annika  Johansson

Är det någon som har uppgift på Lars Simonsen f.1843-11-07 Huslegaarden, Hoff. Vad hette hans föräldrar, hade han några syskon. Tacksam för alla uppgifter angående denna familj.m.v.h Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Annika!Her må du legge fram flere opplysninger.Huslegaarden var et bruk i nåværende Åsnes sogn som før var sammen med Våler og Hof og hadde Hof kirke som hovedkirke med prest som betjente Åsnes og Våler. Åsnes og Hof er nå Åsnes Kommune.Åsnes i Solør ligger i Hedmark Fylke. Er 11. 07, - 7. November 1843 ?Etter hva jeg kan se, ble det ikke født noen Lars i Huslegaarden 1843.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Annika !I Familys. finner jeg en Lars Simonsen født 7 november og døpt 7 januar 1844 i Elverum Hedemark. Foreldre Simon Olufsen og Hedevig Danielsdtr.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen Anniken !Glemte årstall 1843. Litt for rask antagelig med denne i Elverum.Det finnes to Simen i Hof/Åsnes Hedemark i følge Familys.Simen Andersen og Elene Evensdtr.Simon Olsen og Johanne Amundsen, disse får barn i 1841 og 1845, så her passer det med en i 1843.Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Et parent search på LDS viser at Simon Olsson og Hedvig Danielsdr fikk en sønn Gustaf Adolf Simonsson, døpt 22 NOV 1849 i Sodra Finnskoga, Varmland, Sweden. Kan det være de samme som fikk denne Lars Simonsen, født 07 NOV 1843?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika  Johansson

Hej allihopa! Jag måste först tacka er alla för era snabba svar. De uppgifterna som ni har lagt ut här stämmer bra med det jag har. Det är samma familj som får Lars 1843 Hoff och Gustav Adolf 1849 i Södra Finnskoga .Jag försöker kartlägga denna familj så gott det går men de är tyvärr ganska rörliga utav sig. De uppgifter jag har om denna familj är delvis ur pass från Norge, där det står så här:'Pass nr.319 dato 07.06.1841 Christiania. Kopparslagaren Simon Olufsen med hustru Hedvig Danielsdotter och tre barn'Så år 1841 så ska detta par ha tre barn och jag har tyvärr bara ett barn då och det är Karin Dorothea f.1839-04-04 Dalby, Värmland. Så jag försöker att ta reda på vad de 2 andra barnen heter och är födda. Eftersom de inte finns antecknade någonstans i hfl längderna i Södra Finnskoga så det har antagligen lämnat hemmet.Sen vet jag att denna familj har ett pass daterat 1844-01-03 från Österdalens Fogderi men i det passet så vet jag inte vad det finns för uppgifter i.Simon Olufsen (Olsson) ska vara f.1802-04-24 Larvik (är inte säker på hans födelseort) och hans hustru Hedvig Danielsdotter ska vara f.1811-08-26 Sönnelöd, Risör.Så det jag försöker att hitta är dels de två första barnen samt att kartlägga deras vandringar fram och tillbaka mellan Norge.Jag hoppas att de här uppgifterna kanske kan leda till att jag i allafall kan få reda på de två första barnen. Jag tackar än en gång för att ni svarat och visat intresse.m.v.h Mari Johansson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika  Johansson

Den uppgiften om Huslegaarden, Hoff har jag fått från arkivet när jag sökte denna Lars i Elverum. De skriv att han var född i Huslegaarden, Hoff, döpt i Elverum Kyrka.m.v.h Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg ser ingen spor etter disse i kirkeboka for det gamle Hof prestegjeld. Ingen barn døpt for dem der hverken i 1830- eller 1840-åra.Det kan virke som de ikke stoppet lenge i Hof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika  Johansson

Arild, tack för att du har tittat efter. Detta par var rörliga utav sig och det är nog som du säger att de stannade inte länge på varje plats.Måste fråga en sak till, någon kanske vet. De ska ju ha pass från Österdalens Fogderi 1844-01-03, var ligger Österdalen, är det en stor ort? De verkar ju ha varit där också genom att de har fått passet där ifrån.m.v.h Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Østerdalen fogderi vil si den nord-østlige delen av Hedmark fylke. Elverum er den sørligste kommunen og Østerdalen fogderi omfatter videre Trysil, Åmot, Rendalen, Stor-Elvdal, Alvdal, Tolga, Os, Folldalen, Tynset og Kvikne (mulig noen er glemt). Med andre ord et stort område.Siden det er snakk om en kopperslager, er det her nærliggende å tenke på Røros kobberverk som lå rett nord for dette området. Mulig han var innom der? Røros ligger i Sør-Trøndelag fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika  Johansson

Arild, jag tackar så jätte mycket för dina uppgifter. Det kan ju ligga nåt i det du säger om Röros kobberverk, . I passet från Christiana står det att han är kopparslagare så det är ju ingen omöjlighet att han har varit där och arbetat. Jag tackar än en gång för eran hjälpsamhet att söka.m.v.h Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.