Gå til innhold
Arkivverket

[#17356] kongerud, østfold


Gjest Gro Stubberud
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Stubberud

Min oldefar het Karl/Carl Kongerud, f.1878. Min farmor (hans datter) påsto han var fra Eidsberg eller Trøgstad, så det stemmer sikkert. I FT 1900 finnes en Karl Andreassen på Kongerud Lille i Trøgstad, oppført som 'stedsøn'. Nå står jeg helt på stedet hvil, og kommer ingen vei videre. Er det noen som kan hjelpe meg? Er dette den Karl Kongerud som var min oldefar? Han var i så fall gift med Olga Vengen/Wengen/Vingen/Wingen, f.3.3.1882 i Askim. I FT for 1900 var hun stuepike i Pilestrædet 9 i Kristiania. Finnes det noen der ute som kan hjelpe meg å finne ut av dette? Finnes det kirkebøker e.l. hvor man kan finne ut av dette? Hvem var hans foreldre, hvor var han fra osv.På forhånd takk :-)Gro Stubberud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Prøv med en mail til hun som har registrert seg her: Lenke Hun er villig til å slå opp i kilden 'Kirkebok (dåp) for Trøgstad, 1800-1929, som er under registrering av Trøgstad HL.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vi må vel til Kristiania og ekteskapet med Olga for å fastslå Karls identitet og foreldre med sikkerhet (om de giftet seg der).Den Karl som trolig er på Kongerud Lille, er trolig den som ble født på Høntorpbroen i Trøgstad 10.03.1878, døpt 07.04.1878 som 'uekte' sønn av Inger Marie Kristensdatter og først Ole A. Bakken fra Eidsberg som far. Men Ole var visstnok ikke faren, for det står tilføyet at ved forhør 11/7-78 ble Forpagter Andreas Kristiansen utlagt som barnefar og han står da også oppført ved Karls konfirmasjon 02.10.1892 (han bor da i Eidsberg, men konfirmeres i Trøgstad.)Moren Inger Marie Kristensdatter ble viet i Eidsberg 13.07.1891 med Hans Kristian Halvorsen, da på Trollerud , i hans andre ekteskap. Hans første kone Sofie Andreasdatter døde 14.07.1888 i Askim ifølge Eidsberg kirkebok.Pilestredet hvor Olga bor 31.12.1900 tilhørte Vor Frelsers menighet, men på den tiden flyttet folk opptil flere ganger i året, så det hadde vært en stor hjelp om du vet tidspunkt for vielsen eller kirke. Om du ikke har dette, ville opplysninger om barna kunne være nyttig, helst førstefødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Stubberud

Tusen takk Geir, dette må jeg si var kjempebra!!!Jeg har nemlig også 10.3.1878 som fødselsdato på Karl, men var ikke helt sikker, derfor ville jeg ikke legge det ut. Nå er jeg temmelig sikker på at det er den samme Karl vi snakker om. Når det gjelder barna, har jeg massevis av opplysninger om dem. F.eks.: 1. Gunvor Marie, født 24.6.1907 i Oslo. 2. Dagny Kaspara, født 28.6.1908 i Oslo (min farmor) 3. Sverre Olav, født 18.8.1913 i Oslo 4. Randi Kristine, født 8.4.1917 i Oslo.Jeg er ikke sikker på hvor de giftet seg, men mye kan kanskje tyde på at det var i Oslo. Karl flyttet så vidt jeg har fått opplyst til Oslo i 1905. Han ble begravet på Askim kirkegård 28.7.1943.Har du tilfeldigvis tilgang til kirkebøker fra Askim også? Sliter nemlig litt med å finne Olga og hvor hun kommer fra også, jeg. Tror hennes far var Martin Wingen, født på Gislingrud i Askim, moren tror jeg het Karen Wingen. Jeg finner ingen Olga, hverken Wingen eller Vingen, og ikke kan jeg finne denne gården heller. Har fra notater etter min avdøde farmor at hun er født på gården Kogstad (?), men finner den ikke noe sted....Tuuusen takk for hjelpen så langt :-) Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg vil tro det er riktig familie jeg finner i Gårdshistorie for Askim, bind 2 av Ulf Grøndahl fra 1987 under Søndre Vengen på side 77. Der står det blant annet:'I 1896 ble bruket solgt til 'kreaturhandler' Martin Hansen, som brukte Vengen til omkring 1907 (ikke tgl. skj.). Han tok familienavnet Vengen.Martin Vengen f. 1853 på Gislingrud i Eidsberg d. 1943 g.m. Karen Oline Kristiansdtr. f. 1859 i Eidsberg d. 1902. Barn: 1. Hans Kristian f. 1880, til Eidsberg i 1904 og til Vang u. søndre Løken i 1917. 2. Olga Mathilde f. 1882 d. 1963, til Kongerud og USA 1907. 3. Mina Josefine f. 1884 g.m. Johannes Gundersen Hol. 4. Karl Johan f. 1888 d. 1947. 5. Anna Kasbara f. 1890 d. 1959 g.m. Ole Martin Hansen Kjeserud. 6. Magna Konstanse f. 1892 d. 1865 g.m. Einar Johansen Authen. 7. Valborg Johanne f. 1894 d. 1895. 8. Valborg Johanne f. 1896 d. 1969. 9. Georg Johannes f. 1898 d. 1899. 10. Georg Johannes f. 1900. 11. Helge Konrad f. 1901 d. 1958.'Slik står det å lese i bygdeboken, men det er ikke sikkert alt stemmer helt av den grunn. Blant annet ser det jo ut til å ha blitt noen misforståelser med din ane. For de levde vel aldri på Kongerud, eller? Jeg vet heller ikke om hun var en tur i U.S.A. på nevnte tidspunkt? Det er for øvrig flere familier i Askim som heter Vengen/Vingen/Wengen/Wingen.At Kongerud blir sagt ligge både i Eidsberg og i Trøgstad passer bra, da Trøgstads kommunegrenser er veldig 'bølgete' akkurat her i forhold til hvordan veiene går. Tror ikke man kan kjøre bilveien til Kongerud (som ligger i Trøgstad, bare så det er sagt) uten å være innom Eidsberg kommune en liten tur.Når det gjelder gården Kokstad (som gårdsnavnet visst skrives i dag), så er dette et utskilt bruk fra Slengebråte i øvre Askim.Med hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Oppdaget noe annet litt pussig når jeg finleste det som stod under 'Søndre Vengen' side 76f:'I 1875 var plassen overtatt av Hans Halvorsen.Hans Kristian Halvorsen f. 1836 på Vaterbekk u. Neringsrud i Eidsberg g.m. Sofie Andreasdtr. f. 1892 på Vegarudplassen i Eidsberg d. 1880. [står disse årstallene her, men i hvert fall fødselsåret er jo opplagt galt. Kanskje også dødsåret for den del. Om det nå er samme personer som Geir refererer til.] Barn: 1. Mathea f. 1856 på Kråkerudplass i Eidsberg. 2. Karoline f. 1857. 3. Anne Kristine f. 1860. 4. Otilie f. 1866. 6. Matea f. 1869.I 1878 kjøpte Hans Halvorsen hele Kråkevengen for 4 000 kr, og bruket er siden kalt Vengen.Sjøleiere Hans Halvorsen brukte Vengen til 1885, da han solgte for 4 800 kr til Olaus Andreassen Sletner, som brukte Vengen til 1896 da han overtok Mellom-Kjeserud i Eidsberg (bnr. 4).'Og dermed var vi tilbake til Martin Hansen og hans familie igjen, som overtok 1896.Gro, siden du bor i Spydeberg er det jo ikke så langt til Trøgstad. Hver tredje torsdag i måneden er vi en slektsforskningsforening som pleier å møtes i bibliotekets lokaler (på ungdomsskolen på Skjønhaug) fra cirka klokken 18.00 og fremover mot 23.00. Møtene er åpne for alle som vil, og vi har alle tilgjengelige kirkebøker for både Trøgstad, Eidsberg, Askim og mandre andre prestegjeld her. Trenger du hjelp til forskningen i begynnelsen, er ikke det noe problem heller. Du er hjertelig velkommen torsdag den 17. oktober!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Stubberud

hei MariusTusen takk for hjelpen.Det er helt sikkert riktig familie du har funnet. Jeg kjenner igjen mange av navnene fra notater etter min farmor. Men det er nok som du sier, at det er noen misforståelser her. Jeg har aldri hørt at Olga reiste til USA. Kan jo selvsagt hende hun tok en 'svipptur' over, men Gunvor er jo født i Oslo i juni samme år, så det er nok lite sannsynlig. Det stemmer nok også at de ikke levde på Kongerud, tror jeg. I et notat står at de bodde i Oslo til de kjøpte gården Kråkerud i Tomter i 1927. Gården ble så solgt i 42, og de flyttet til Askim i 43. Forresten - hva betyr 'tgl.skj.'? Mulig dette er et vanvittig dumt spørsmål, men om man ikke spør får man iallefall ikke svar, og jeg vet det jo ikke, så.....Vennlig hilsen fra Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Stubberud

Hei igjen, MariusDu hadde klart å komme med et innlegg til du, før jeg fikk laget mitt ferdig. Er litt treg jeg da, kanskje....Høres spennende ut med den gruppa på Skjønnhaug. Akkurat 17.oktober er jeg i Egypt, men jeg kan jo komme en annen gang kanskje? Jeg trodde nok det var et bra miljø i Trøgstad, har sett sånn ut i avia her, men ikke visst hvordan eller med hvem jeg skulle ta kontakt.Det var spennende det du har funnet. Tusen takk så langt, Marius. Vi ses helt sikkert i Trøgstad om ikke så altfor lenge...Hilsen fra Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da er vielsen funnet og foreldrene bekreftet. Via Kristiania Adressebog 1908 fant jeg adressen til Karl høsten 1907 (Sofienbergg. 4B) og i Paulus kirke 18.08.1907 vies KARL ANDREASSEN KONGERUD, 'snedker, Sofienberggd.4', født Trøgstad 10.03.1878, far 'Forpagter Andreas Kristiansen' og OLGA MATILDE HANSEN, 'Tjenestepige Fosveien 10', født 03.03.1882 i Askim, datter av 'Snedker Martin Hansen'. (Paulus Mini 17 1906-1917 1/6 f.14 no.96).Og den oppgitte fødseldato på bruden stemmer. Født 03.03.1882, døpt 26.03.1882 OLGA MATHILDE på Kokstad, Askim, foreldre snekker Martin Hansen og hustru Karen Oline Christiansdatter (Askim Mini 7 1882-1897 1/10 f.2 no.7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Spørsmålet er ikke dumt i det hele tatt. Det betyr 'tinglyst skjøte'. Han hadde altså ikke tinglyst skjøte på stedet.Nå som Geir har funnet vielsen mellom dine oldeforeldre, som her altså blir den endelige bekreftelsen på at du ikke er på ville veier, er det jo bare å gå bakover både i Trøgstad og Eidsberg og Askim. Spennende! Du burde enten dra å se på gravstedet til dine oldeforeldre, dersom det fortsatt eksisterer, eller få de på prestekontoret til å finne frem opplysningene de har om dette ekteparet til deg. Det er forresten mange Vengen-graver (i én eller annen variant) på den gamle kirkegården vet jeg, men vet ikke hvilken av familiene dette er!Miljøet i Trøgstad er godt. Jeg synes i hvert fall det. Vi har møter den tredje torsdagen i både november og vel også i desember (noen ganger bytter vi dag, men det er sjelden) så det er bare å komme. Vil du være sikker på at det er møte eller det er noe annet du lurer på kan du jo bare kontakte meg på mariushellerud@yahoo.comGod tur! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Stubberud

Hei Geir og Marius Dette må jeg si var kjempeflott. Blir jo litt flau da, når jeg skjønner at jeg bare kunne reist på biblioteket og funnet ut av dette selv. Får skylde på mangel på erfaring, tror jeg. Nå vet jeg iallefall hva jeg skal gjøre først neste gang jeg står fast. Har fått masse og jobbe med videre nå, og er dere evig takknemlig for alt dere har funnet ut. Dette hadde jeg aldri greid på egen hånd. Kjempeflott å få så bra respons på en sånn 'notat' - det hadde jeg aldri ventet.Tuuusen takk skal dere ha begge to :-)Klem fra Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.