Gå til innhold
Arkivverket

[#17360] Hvem var Sivert Børresen Ufsløkken fra Rennebu?


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Henrika Sivertsdtr.f. 12 mars 1828, Børøysund, Hitra,dpt. 7 april s.å, Hitra. I kirkeboken for døpte står det oppgitt at faren var Mand Sivert Ufsløkken fra Rennebu.Har senere funnet henne under gifte og da sto det at faren var Sivert Børresen.Er det noen som har opplysninger om Sivert Børresen Ufslykka fra Rennebu? Hennes mor var Lisbet Henriksdtr. fra Børøysund, Hitra. MVH Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Han finnes ikke nevnt i Rennebuboka. Børre er et ukjent navn i Rennebu på den tid.I 1801- tellinga finner jeg en Sivert Børresen 1 år dvs f 1800 på gården Åsen, Nessæt. Møre og Romsdal, som kan passe i alder.Leiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Jeg har ikke Rennebubøkene tilgjengelig nå i helga, men gjør oppmerksom på at folketellingslistene for Rennebu for 1825 ligger på DP her. Under Uv, Løkkja, er det en Sjur (Sivert), uten farsnavn, 29 år. Det kan kanskje gi en pekepinn om fødselstidspunktet. På ein av Uvsløkkj-plassene er det faktisk en Sjur, 4 år i 1801, men da er farsrnavnet Ola. Pga. av det nokså entydige gardsnavnet ville jeg tro det er farsnavnet (Børre) som er feil, men det kan nok bli vanskelig å få bekrefta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I folketellingen 1835 for Rennebu bor Sjur Olsen Løkken på Uff, alderen hans er da 40 år. Sammen med han bor Marit Pedersdatter 43 år, i 1825 bor det også en Marit Pedersdatter sammen med Sjur Løkken. I Rennebuboken bind 2 side 32 står familien nevnt, Sivert og Marit gift i 1820, hadde 5 barn født 1822, 1824, 1827, 1831 og 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Alle disse opplysningene er så like den persjonen jeg etterlyser at jeg ikke kan utelukke noe.Denne Sivert fra gården Åsen,Nesset passer,unntatt fødestedet.Samtidlig så kan det være som Arnfinn Kjelland skriver at farsnavnet (Børre) kan være feil.Jeg må nok grave litt i kildene, flyttinger f.eks. Det finnes vel ikke noe om Farskaps og bidragsaker så tidlig? En annen ting, i kirkeboka står det Mand, foran navnet. Kan det bety at han var gift? MVH Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

At det står 'mand' kan etter min mening bety at han var gift. Konfirmasjonslister kan jo også gi en pekepinn, såpass sent som 1840 tallet så står foreldrenes navn der. Nevner at Sivert og Marits datter Kirsten (1824-1900) ble gift i Stjørna med Lars Andersen Søraunet, hans 3 ekteskap, de fikk 4 barn, Lars er min 3tipp fra 1 ekteskap.Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Skal sjekke konfirmasjonslistene når jeg besøker statsarkivet. Har forsøkt å lete tidligere men har ikke funnet henne ennå da. MVH Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Andre Nygård

HeiTar opp denne lenken i håp om at noen sitter med nye opplysninger. Kan ta med de opplysningene jeg har med henvising til de skannede kirkebøker.I dåpen er altså Henrikkas far oppgitt av mora å være “Mand, Sivert Ufslyten fra Reneboe”, se nr. 16 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2374&idx_id=2374&uid=ny&idx_side=-14>LenkeHun ble i 1832 vaksinert av Erik Johansen, og han har skrevet 'Sivert Paulsen' som far til Henrikka, se nr. 46LenkeHer er hennes konfirmasjon, se nr. 109LenkeHennes 1. vigsel, se nr. 19LenkeI konfirmarsjon og ved vigsel står det bare 'Sivert' som far til Henrikka.2. vigsel, se nr. 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.