Gå til innhold
Arkivverket

[#17363] Johan Fredriksen og Kristiana Johansdatter - omstreifere?


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger om paret Johan Fredriksen og Kristiana Johansdatter, som i 1856 fikk en datter Clara Christina i Lycksele i Lappland i Sverige. Det står da at de var fra Norge.Clara Christina blir gift i Søndre Land (Oppland) med omstreiferen Elias Fredriksen, og det oppgis da at hun var konf. i Vang i Valdres i 1871 - uten at jeg har kunnet finne henne der.På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Er dette av slekta di Rune? Kan si at dette er Johan Fredriksen Moen Rosenberg Fra Røros. GM. sitt søskenbarn kristiane Johansdtr. Palm.De bodde en stund i Sverige, men kom senere over til Oppdal hvor de bodde på gården Støleggen. Ca.1865 for de ned til vestlandet.De har en stor etterslekt kalla Palm der. Flere er reisende den dag i dag. Både Johan og Kristiane stammer fra den legendariske spelemannen Fant Karl. Karl Fredrik Johannesen Rosenberg fra Sverige.GM.magdalena Børresdatter fra Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

For dere som er inntressert i hvordan reisende levde og ble oppfatta i gamle dager.Her er 2 godbiter.Først en lang artikkel skrevet av Bjarne Viddal.Om 'Splinte Josefine' med fylgje på ferd til Viddal i Hjørundfjord.Han skildrer her minner fra barndommen,Hvordan det foregikk når det kom 'tater' til Bygds.Det er glitrende godt og detaljert skrevet.Denne Josefine han skriver om,er dattra til Johannes og Kristiane Palm.Det har ikke vært skrevet så mye om gamle tider fra reisende selv. Men det finnes en artikkel.Dette også fra vestlandet. Den er fra Lørdag 26 februar 1972. Og står i en avis kalla HD Helgen.Det er gamle Jørgen av Børane som blir interjuva av en god venn. Her skildrer han meget livaktig den gamle tida da de reiste rundt. Vi får høre om mange andre kjente reisende slekter på vegen også. Hva som drev de til dette livet og hva som skjedde da den nye tida gjorde sitt inntog. Meget morro og lærerik lesning for oss andre dette.I serien i manns minne,finnes også en del historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det tror jeg ikke.Men de er vel ikke umulig å få fatt i. Ved hjelp av en søkemotor fikk jeg fram Hjørundfjord sogelag.Der står også deres mailadr. Bjarne Viddal har skrevet litt for dem ser jeg. De har vel kjennskap til historien om Josefine håper jeg.Når det gjelder avisartikl.er jeg ikke sikker. Lurer på om Jørgen da bodde i Kristiansund eller Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Rune! Klara Kristine, født 6-12-1856 i Lykselv (Lyksale?) i Sverige og konfirmert 1877 i Vang i Valdres, er tanten til min oldemor Klara Palm. Klara Kristine ble gift 1880 i søndre Land med Elias Fredriksen Kvale født 1855 av Hartmann-folket. Foreldrene hennes er Kristine Johansdatter Palm, f.20-10-1820 i Land, død 23-6-1909 i Ålesund, gift med Johannes Fredriksen -”Pottfoten” / 'Stupfoten' av Rosenberg-folket, f.18-1-1818 i Strinda, død 1901 i Nordfjord (Årdal? Sogndal?). Jeg har en del om bakgrunnen til begge disse. Betyr dette at vi er i slekt? (jeg har også mye etterslekt til Klara Kristine og Elias). Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Først av alt: Hjertelig takk til alle 'deltakere' for god respons! Ved hjelp av disse opplysningene, klarte jeg å koble opp mot info jeg hadde fra før, siden Elias Fredriksens mor var av Palm-folket.Til Nina og Jonny: Dette er nok ikke min egen slekt, men min lille nevø (som forøvrig ble døpt i går) vil finne disse folka på anetreet sitt.Magdalene Børresdatter fra Fron... Kjennes noe til hennes forfedre? Var hun av 'lokalbefolkningen' eller reisende?Og hvem var mor til Johan Fredriksen 'Pottfoten'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Rune,I tilfelle du ikke vet det, står det en del om slekten Rosenberg på Anbytarforum (under Etniske grupper, Resande, Rosenberg). Det står ingenting om hvor Magdalene Børresdatter var fra, men det stilles spørsmål om hun var fra Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Rune! Hvis du tar kontakt med meg på e-mail jonny-m@online.no, så skal jeg hjelpe deg videre med denne slekten! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

hei Rune . Jeg har lagt inn Børresen som nytt tema. Slik at flere kan finne det om de er inntressert i den familien. Mor til Johannes var Katrine Henriksdtr.Søskenbarnet hannes. Du finner hennes foreldre under Børresen. Anniken og Henrik Danielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.