Gå til innhold
Arkivverket

[#17364] UDE og Vide-Wide-Wiede for ikke å snakke om Orida!


Gjest Liv Mykland
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Mykland

Peder Ude og Anna Maria Christiansdatter giftet seg i Bergen Nykirken 1768. De fikk sønnen Niels døpt i Nykirken sommeren etter. Og så blir de søkk borte? Jeg har søkt og søkt på Ude, men finner ikke en eneste, børtsett fra grenander Christopher Ude som dør i 1776 i Trondheim. Han har en sønn (jeg tror i allefall det er hans sønn) som skriver seg for John Christophersen Vide (Orida i folketellingen 1801 for trondheim!), og er yrkesmilitær. Han kommer siden til Vardøhus og Tromsø, og er denne undersøkelsens egentlige utgangspunkt.Er det mulig å få hjelp til å finne spor om Peder Ude med familie - eller andre Uder - gjerne i form av Vide? Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En liten rettelse: Iflg. kirkebøkene på DA så ble Niels dpt. 28/6 1768 og de ble gift 1/12 1768, så Niels kom nok litt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei vel, det vil ikke. Men du ser hele innlegget ved å klikke på blyanten. Æsj, det går jo ikke så klart. Så fort det kommer et nytt innlegg er det borte. Jeg går ut fra at når jeg bruker(tør ikke bruke tegnet og vet heller ikke hva det heter) et tegn som ser ut som en liggende v så forsvinner alt jeg har skrevet før tegnet.En forkortelse av beskjeden: Søkte Ude på FS. Fant Peder Ude, Ude Jacob Ude dpt. 9/3 1834 Sem i V. foreldre Ude Jacob Host og Barbra Fougner, Ude Jacob (Udesen Host) f. 14/9-4/12 KK Bergen, foreldre Ude Jacob Host og Lorentze Nielsine Schulerud.Det er siste forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Mykland

Kjære Berit, takk skal du ha. Du tvinger meg til å godta at Ude er et fornavn - og jeg som drømte om den store og spennende familien Ude! Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En liggende 'v', Berit, er en tag som brukes til å skrive html. Så alt du setter mellom begynner tag : liggende 'v' åpen mot høgre og slutt tag liggende 'v' åpen mot venstre, vil så forsvinne fra det blotte øyet.Men dersom du klikker på verktøylinjas tredje knapp fra venstre (affichage på fransk) og så på 'source'(kilde?) vil du få opp alt.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Med fare for å ta heilt feil, så har eg lurt på om Peder Ude og Peder Rude er same karen. I so fall fann eg desse døypte i Bergen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&variabel=0&postnr=47712&fulle=true&spraak=n>Lenke, Lenke, Lenke, Lenke, og LenkeSer at mora somme stader vert kalla Christiansdtr. og andre stader Mickelsdtr./MickelsenOg eg trur det er før nemde P. Rude som dør her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Mykland

Elin har helt sikkert rett, og jeg får gi opp at det eksisterer noen familie Ude! Nå søker jeg i stedet å finne en forfar til mine Vide-familie i Trøndelag - der finnes en gård i Grong som heter Vie.. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.