Gå til innhold
Arkivverket

[#17367] Morten Iversen Bech - Bergen


Gjest Hjørdis Prestkvern
 Del

Recommended Posts

Gjest Hjørdis Prestkvern

En av mine aner heter Morten Iversen Bech, og antas å komme fra Bergen. Han var født i 1751, og døde i 1796 i Grytøy, Troms. Han var gift i 1815 med Sofie Amalie Jørgensdatter, Alvestad. Det var i alle fall tre barn i ekteskapet.Kjenner noen til Morten Iversen Bechi Bergen?Mvh Hjørdis Prestkvern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vil anta at det er Morten og hans søsken og mor du finner her i 1801.LenkePå FamilySearch fant jeg at Morten Iversen Bech giftet seg på Bjarkøy 08.10.1815 med Sophia Amalia Jørgensdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

'Han var født i 1751, og døde i 1796 i Grytøy, Troms. Han var gift i 1815...' Og i 1801 var han 16 år. 'Ånden som går' eller..?Her er det noe som er riv ruskende galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Foreldre til Morten var Iver Petter Larsen Bech f. 1742 i Bergen og Anna Michelsdatter f.1741 Bjarkøy. Far til Iver het Lars Knudsen Bech og var født i København. Mor til Iver het Elen Iversdatter f. 1720 i Bergen. Iver er en av mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Hjørdis, jeg har Bjarkøy Bygdebok, så hvis du trenger ytterlig opplysninger om Morten kan jeg hjelpe deg med oppslag. Har også opplysninger om Elen Iversdatter sine foreldre i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei alle sammen. Nå har jeg lest gjennom disse svarene og her er det en del ting som ikke stemmer. Til Atle: Kan du finne dette ekteparet med barn på Bjarkøy og se at dette stemmer. Tror Fenes kan være et utgangspunkt. Morten Iversen Bech født 1751 - død 1796, gift men Sofie Amalie og navnet på deres tre barn.Det må være mulig å greie ut denne floken.Mvh IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Siden det ikke er oppsumert her enda så kan det se ut som en floke ja. Morten ble ikke født i 1751. Det årstallet stammer nok fra da farfaren døde i Bergen. Ser at det årstallet henger med Morten i Distreff. Dette er nok kopiert videre uten å sjekke dette nærmere. Morten er født i 1786. Og som man ser er Morten bosatt på Skjellesvik, Bjarkøy under folketellingen i 1801, så dødsåret 1796 stemmer heller ikke. Jeg har ikke noen dødsår på han. Morten og Sofie Amalie fikk i flg. Bygdeboken for Bjarkøy disse barna: 1. Døfødt barn i 1817 på Vestnes, 2. Ane Lavina f.21/5-1819 Fenes d.15/2-1895, 3. Jørgen Paul f.2/5-1823. Omkom i Andfjorden sammen med mannen til sin søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Forøvrig var det faren Iver Petter som døde i 1796. Ser at også Iver Petter på Distreff har fått fødselsåret angitt til 1751, som skal være hans far sitt dødsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk Atle for at du fikk orden i systemt. Nå ser dette forstålig ut. Men svaret på det ene spørsmål avføder nye... Vet man noe om forfedrene til disse to personene Lars Knudsen Bæch og Elen Iversdtr? Mvh IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Lars Knudsen Bech skal være født i København i flg. registeret over 'Borgerbrev i Bergen' på Digitalarkivet. Har enda ikke funnet Lars igjen med sikkerhet i noen register i Danmark. Har for få ledetråder. Elen Iversdatter (Dahl) sine foreldre skal være Iver Jacobssøn og Gunnile Olsdatter. Iver sine foreldre er antagelig Jacob Jørgensen og Engel Jonsdatter. Alt dette skal ligge i Digitalarkivet.Alle fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Atle. Tusen takk for fine opplysninger.Endelig ble det orden i rekkene. Skal se på nettsiden din i morgen. Nattlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjørdis Prestkvern

Hei alle sammen og takk for hjelpen. Jeg er helt fersk på slektsøk, så funnene i Bergen var interessante. Jeg har det travelt med jobb disse dagene,men skal gå gjennom opplysningene deres, og forsøke å finne ut av årstallene. Enda en gang, takk for opplsyningene. Vi 'snakkes' nok om litt.Hilsen Hjørdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.