Gå til innhold
Arkivverket

[#17369] Eric Olssen Brendmaal f.1742 og Dorthe Mogensdtr f.1761, bosatt Brendmaal gård


Gjest Turid Støa Bergmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Støa Bergmann

I 1801-tellinga for Skogn finner jeg disse bosatt på Brendmaal gård:Eric Olssen Huusbonde 60 Givt 2den gang Leilænding og opsidderDorthe Mogensdtr Hans kone 41 Givt 1ste gangMichel Ericssen Deres børn 5Karen Ericsdtr Deres børn 13Malena Ericsdtr Deres børn 11Martha Ericsdtr Deres børn 7Elen Ericsdtr Deres børn 2Lars Ericssen Mandens børn af første egteskab, som tienere her 26 Ugivt Ungt mandskabZacharias Ericssen Mandens børn af første egteskab, som tienere her 21 Ugivt Ungt mandskabGunnilde Ericsdtr Mandens børn af første egteskab, som tienere her 24 UgivtAndre opplysninger jeg har er at Eric Olssen Brendmaal døde 22 aug 1805.Vet også at Malena Ericsdatter døde 3. nov. 1862, hun var gift med Peder Sivertsen Lein f.1778, Nedre Lein, Skogn, d.18 des. 1843. Disse fikk en sønn Elling Pedersen Lein f.20 aug 1822.Noen som vet noe mer om Eric Olssen Brendmaal eller Dorthe Mogensdatter? Hvem var deres foreldre? Noen som vet hvem Eric Olssens første kone var? Malena Ericsdatter er også den eneste av barna jeg har funnet mer opplysninger om enn det jeg leser av 1801-tellinga.All informasjon mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Støa Bergmann

Jeg har prøvd å låne bygdebøkene på biblioteket, men de har vært utlånt, så har dessverre ikke fått sjekket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ole Jonsen (underoffiser) fikk bøkselbrev på Brennmålom 5. sept 1746. Ole var visstnok sønn av Joen Pedersen Ness (som var gift med Giertrud Syversdtr). Ole var gift med Kirsti, datter av Erik Salthammer. De døde omtrent samtidig, han først og ble gravfestet 27. nov 1764, hun etterpå og gravfestet 27. nov 1764. Erik (under) var da 22 år.Erik Olsen (Brennmålan) gift 28. nov 1765 med Karen, datter av Lars Pedersen Lein (gift med Gunna Sivertsdtr). Karen gravfestet 15. feb 1784, 41 år gml. Fem barn: Ole, Lars, Zacharias, Kirsten og Gunile. Gift igjen 8. nov 1787 med Dordi, datter av Mons Venset. ERik Salthammer var sønn av Peder Salthammer som var på Salthammer etter 1660. Han var visstnok gift med enken etter Kolbanus Salthammer. Skogns historie Annet bind. Første halvbind. Arne Vestrum.Mons Tronsen Venset, bror til Anders Tronsen Skjerve (visstnok sønner av Tron som var på Skjerve i 1722). Mons gift med Mali Ellefsdtr, søster til Gunder Ellefsen Næss i Åsen. Mons død 1766, gravlagt 16. april, 45 år gml. Fem døtre, bl.a. Dordi 8 år. Enken (Mali) giftet seg så med en av mine aner Michel Joensen, men jeg er etterkommer av Michels 2. ekteskap. Samme ref, men Annet halvbind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Støa Bergmann

Takker så mye for hjelpa, mye informasjon å se nærmere på her. Skal også prøve å få tak i bygdebøkene for Skogn så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FamilySearch (mormonerne) har også en del opplysninger - slå inn Venset eller Nonstad (Mali var fra Nonstad i Åsen): LenkeJeg har 3 av bygdebøkene for Skogn, og slår gjerne opp. Det er nå også skrevet bøker for Åsen.Mh Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Støa Bergmann

Har sett på det, takk igjen for all informasjon! Aldri tenkt på å bruke digitalt kamera på den måten, kreativt alternativ til scanner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Mali Ellevsdatter, f. ca. 1725. Forldre var Ellev Persen (d. 1763) og kona Brynhild Gunnarsdatter (d. 1737), brukere på Nonstad i Åsen. Ellve fikk skjøte på gården 02.02.1729, og ble av de første selveiere i bygda. Han kom opprinnelig fra Ronglan i Skogn, men Brynhild var datter i Nonstad. Hennes foreldre var Gunnar Jonsen (d. etter 1734) og Unn Olsdatter (d. ca. 1734). Gunnar bygslet gården i 1700, da han ble gift med Unn, enke i gården. (Bygdebok for Åsen, bd. 1) Jeg er etterkommer av Unn i hennes første ekteskap.Så en tilføyelse til Arnstein: Du skriver at du er etterkommer av Mikal (Michel) Jonsen Venset. Som du nok vet, var han sønn i Lo i Åsen; faren var Jon Mikalsen. Ved skifte etter Nils Jakobsen på Vatn her i Åsen (1739) fortelles det at hans enke, Inger Mikalsdatter, var søster av Jon Mikalsen Lo. Militærruller (i Trondheim stift og amt, SAT) viser at Jon Mikalsen Lo var født på Lynan i Skogn. Hans far er nok den Mikal som omtales under Lynan i Skogn historie. Ved skifte Haldor Mikalsen Lynan går det fram at han hadde en bror Jon Mikalsen; noe gårdsnavn var ikke nevnt på denne Jon i sammendraget av skiftet (lesesalen på SAT).Jeg mener det må være grunnlag for å tro at Jon Mikalsen (Lo), Inger Mikalsdatter (Vatn) og Haldor Mikalsen (Lynan) alle var barn av den Mikal som drev en av gårdene på Lynan omkring 1700.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.