Gå til innhold
Arkivverket

[#17370] Ole Olsen Rian født i Trondheim 1844, konfirmert i Børsa prestegjeld 09.10.1859


Gjest Beathe Rian Helmersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beathe Rian Helmersen

Jeg har funnet ut at Ole Olsen Rian skal være født i Trondheim i 1844. Han ble gift med Marit Jakobsdatter i Hegra 08.03.1886. Hennes far var jernbanearbeider Jakob Johandsen. Hun var født i Lasje i 1859 og var konfirmert i Sunddalen 03.10.1875.(Funnet i kirkeboka side 147 i Øvre Stjørdal (Hegra)1880-1892)Ole Olsen var da smed og bodde da på Bjugan(Hegra). Han hadde vært gift en gang før. Faren hans heter også Ole Olsen Rian. Han var underofficer. Jeg vet ikke hva moren hette eller når de var født. Ole og Marit fikk en sønn, Ole Andreas Olsen Rian født 11.07.1886, funnet i samme kirkebok fra Hegra, side 31 nr 25. Videre har jeg funnet en sønn i kirkeboka Trondheim (Bakklandet)1870-1895,nr 137; Johannes Marelius Olsen Rian ble født 19.10.1892.Jeg vet at de har bodd i Trondheim siden. Jeg har funnet Ole Olsen i Trondheims Adressebok i 1905-06 men ikke senere. Jeg tror han døde i denne tiden ut i fra de opplysninger min farfar Odd Johan Rian (18.09.1917)tror. Siden det er så mange som heter Ole Olsen, og jeg ikke vet om de hører til Rian-slekta eller bare har bodd på en Rian-gård. Rian navnet er blitt brukt som slektsnavn fram til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Beathe, Kan jeg få spørre deg om en Ryan-kar jeg leter litt etter: Peder Jensen Ryan, enkemann, født ca. 1846 på Bynæsset. Han fikk i 1886 et uekte barn som ble kalt for Johanna Everina. Peder var da i Bodø, og det blir opplyst at dette var hans 3. leiermål. Kjenner du denne Peder Jensen Ryan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Hei Terje! Nei jeg kjenner ikke til Peder Jensen Ryan som du spør om. Heller ikke dattera Johanna Everina. Riktignok har jeg ikke så stor kjennskap til Rian-slekta, men disse navnene er ukjent så langt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Hei Astrid!Takk for rask tilbakemelding. Jeg hadde ikke regnet med så rask tilbakemelding. Takk skal du ha!JA DET ER DEN SAMME FAMILIEN!Jeg har også funnet denne familien på tellinga fra 1900-tallet. Utfordringen min har vært å komme videre tilbake.Jeg vet at han har vært bosatt i Hegra en periode. Han giftet seg for 2. gang i Hegra. I tellinga fra 1900 ser det ut som om en sønn fra første ekteskap, Jakob født i 1882 bor sammen med dem. Jeg vet ikke noe mer om dem.Har du kjennskap til Ole Olsen eller hans far Ole Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, dette er vel også 'litt på siden' av ditt tema, men jeg lurer på en sak vedr. Rian-slekta i Børsa. Under 1865-tellingen for Børsen finner vi:Gården Fossum: Maren Andersdatter, enke, 70 år. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61658&variabel=0&postnr=659&fulle=true&spraak=n>LenkeGården Nedre Rian: Marit Andersd, enke 61 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Beathe,Det er vel mulig jeg fant riktig familie i 1900. En del stemmer i forhold til de opplysninger du ga, men en del stemmer ikke. Hva med Ole og Marits fødselsår (1856 og 1850) i FT 1900, som er temmelig forskjellig fra de data du oppga i første innlegg?? Har du noen kommentar til dette?En ting er sikkert: Ole Olsen Rian og hans foreldre bruker ikke navnet Rian i FT 1865, så der vil man finne ham under navnet Ole Olsen.Jeg må si at jeg ikke har greie på Rianfam. bortsett fra at navnet på en eller annen måte er knyttet til Børsa. Det viktige er nå å få lokalisert Ole Olsen og hans foreldre i FT 1865 og om mulig i 1875. Jeg har hittil ikke funnet noen som peker seg ut.MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Hei Jan Peter!Det var mange lenker du kom med. Takk for tilbakemeldingen!Jeg beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med ditt spørsmål om de to søstrene Maren og Marit. Jeg kjenner i grunnen svært lite til slekta (enda)så jeg famler i blinde selv.Jeg begynner i det små med å finne ut hvor min stamfar kommer fra. Jeg vet ikke om han kommer fra Rian-slekt i Børsa. Det eneste knytningspunktet jeg har funnet, er at han i vigselen i Hegra sier at han var konfirmert i Børsa prestegjeld 09.10.1859. Jeg har ikke klart å finne igjen dette i noen kirkebok enda. Jeg er på jakt etter å finne noen som kanskje kan tipse meg slik at jeg kommer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Hei igjen Astrid!Det eneste holdepunktet jeg har til dette er det som jeg fant i kirkeboka i Øvre Stjørdal (Hegra) i 1886 hvor det står at hans far var underofficer Ole Olsen Rian. Jeg vet ikke noe mer. Har du en annen Ole Olsen du tror kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Hei Astrid! Takk for at du er så aktiv og hjelper meg. Jeg sitter på arbeid og prøver å lese innlegg innimellom tlf. Jeg så ikke det først innlegget ditt av i dag da jeg svarte deg. Jeg ser også at årstallene i FT1900 ikke stemmer med det jeg har opplyst tidl. Fødselsårene 1844 og 1958 har jeg fått bekreftet i kirkebøker ved Vigsel og fødsel av to av sønnene. Jeg har ikke funnet bekreftelse i kirkebøker på fødselsårene hverken til Ole eller Marit. Ja, jeg har vel kommet til den konklusjonen at jeg ikke kan søke på Rian i tidl. FT. Jeg har funnet en Ole Olsen i 1875 da jeg søkte etter smed, men her står det at han kommer fra Sundalen. Han bodde jo en periode i Sundalen(Hegra), så jeg vet ikke om det kan være den samme. Sønnen Jakob står ikke her, så jeg vet ikke. Kona heter Lisbet Eriksdatter, og kan være hans første kone. Jeg er veldig usikker. Jeg vet ikke hva hans første kone hette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg har ikke noe bedre forslag dessverre. Søk på Ole Olsen født i 1844 har heller ikke gitt noe som stemmer med resten av familien. (Men jeg kan naturligvis ha oversett noe!) Det kan hende familien tok navnet Rian offisielt først etter 1900? Finner heller ikke faren under navnet Rian i noen av tellingene.Det beste er vel om du finner frem til konfirmasjonen i Børsa eller får noen til å gjøre det for deg.MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Så ikke ditt siste innlegg før mitt var inne. Du har rett - søk på Rian gir intet resultat. (Det er en Ole Johan Rian f. 1841 i Domsognet T.heim i FT 1875 for Ålen, men det blir bare gjetning)En mulighet er at Ole Olsen R. kan være død i 1900. Søk på Marith Rian gir ingenting, men Marit Olsen / Jacobsdatter har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei,jeg vet ikke helt om du såg den linken jeg sendte i #6), men ihvertfall: Den personen som står oppført som Ole Johanness. f. 1876, er senere kjent som dikteren Olav Duun... :-)Maren Andersd. på Fossum i Børsa (innlegg #7) er hans oldemor. (Maren er mormor til Elen Jensd. f.1851.) Ellen er av Rian slekt, forøvrig en svært kunstnerisk familie...! Kunstmaleren Johannes Rian (1891-1981) er også av samme slekt, men det finns flere eksempler...Grunnen til spørsmålet er at jeg ikke har funnet noen link mellom Maren og denne Marit som bor på Nedre Rian, men jeg mener det må være familie.Det kan jo være så enkelt som at de er søstre, noe kirkeboken for Børsa for ca 1796 og ca 1805 kan verifisere.Marit er forøvrig et navn som går igjen svært ofte i denne Rian slekten.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Hei Jan! Det kan godt være at min Ole hører til denne slekta, men jeg klarer ikke å få linket han opp mot noen familie. Marit hans kone var i følge min farfar bosatt på Malvik etter krigen. De skulle vistnok ha familie der, men min farfar vet ingen ting om sin egen familia. Han viste ikke at bestefaren hans het Ole en gang. Det eneste han vet er at han døde ganske tidl. så det var aldri snakk om han. Han husker bare bestemoren sin Marit som bodde i Malvik. Håpet mitt er at noen tilfeldigvis kjenner til denne Ole slik at jeg får plassert han inn i en familie jeg kan søke videre på. Det spørs om jeg må fingå alle kirkebøker i Trondheim for å se om jeg finner han. Jeg vet heller ikke om hans far var bosatt i Trondheim eller Børsa, så det er en del usikre momenter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Hei Astrid!Ja, jeg tror også at konfirmasjonen er løsningen. Jeg har to lørdager søkt igjennom kirkebøker i Bjørsa. Problemet er at jeg ikke har funnet denne søndagen som konfirmasjonssøndag. Etter hva jeg har fått høre, skal det være flere kirker i dette prestegjeldet på denne tiden. Jeg har saumfart kirkeboka på jakt etter andre kirker. Klokkerboken henviser bare til at det har vært konfirmasjon og antall konfirmerte, jeg må innrømme at jeg ikke husker om den nevnte noen dato for konfirmasjonen. Jeg har fått bekreftet at denne datoen faktisk er på en søndag dette året, så det virker litt rart at han kan ha tatt feil av datoen. Jeg har forøvrig lest igjennom alle de konfirmerte både dette året og året før og etter uten resultat. Så så langt har det stoppet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Jøss, dette ga et treff ja! Dette er sønn nr 2 som jeg hverken har funnet i Hegra eller Domkirka. Takk! Kanskje jeg skal søke litt på Strinda distrikt da. Kan de stå i FT under Strinda kanskje i stede for Trondheim eller Børsa? Nå har jeg en ny plass å søke på. Tenkte ikke at Malvik ikke hører til Trondheim. Dette er virkelig spennende. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Jan Peter.Jeg har også sett denne John Olsen Rian som interessant. I 1900 bodde han i Trondheim.Til Beathe:Om du vil vite alt om inndeling i kommuner, sogn og prestegjeld, så går du til Nyttige lenker nederst på siden, deretter til DIS - Norges oversikt over genealogiske ressurser (langt oppe i midterste spalte), så til Slekthistoriske kilder 1500 - 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Til Jan!Disse lenkene så interessante ut.Jeg må sjekke videre på disse. Sitter på jobb nå og har ikke notatene her. Siden jeg ikke vet 100% hva faren heter, så kan det være en mulighet her, denne må jeg følge opp videre.Til Astrid! Jeg skal se på den oversikten du henviser til. Jeg er som du sikker skjønner ganske fersk, og trenger alle råd og tips dere gir meg. Videre lurer jeg på hvordan dere kan lage lenker i innleggene dere sender meg.Takk begge to for fine tips og god hjelp!Beathe :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beathe Rian Helmersen

Hei Tor!Nå tror jeg at jeg skal klare å legge inn lenker jeg også.Dagen er berget. Målet er å lære noe nytt hver dag.Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Beathe, jeg har flere ganger foretatt en rekke søk med ulike variabler (for- og etternavn, fødested, fødselsår, yrke) , i enkeltkommuner og landsdekkende, også søk i neste person, dvs. jeg søker først på Ole Olsen (med og uten Rian) og dernest på Marit (med og uten Jakobsdatter). Men det har ikke dukket opp noe bedre enn det jeg fant aller først (se innlegg 3). Selv om Oles og Marits fødselsår er feil, så finnes det tross alt mye som stemmer etter de opplysninger du ga. Så jeg begynner å tro at det kanskje er dem??Feil i fødselsår er ikke uvanlig (+/- 1-2 år), men forskjeller på flere år enn det er vel heller uvanlig.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.