Gå til innhold
Arkivverket

[#17372] Lars Johansen(Jonsen, Olsen?)Alstahaug(Nordl.)/Strinda(Tr.heim) 1862


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner for en venninne på en som hun kaller Lars Johansen. Det hun vet om han er: Han kom fra Flatanger i Nord-Trøndelag som voksen, og at han kom til Alstahaug som voksen. Han var først gift med Julie Alexandersdatter født 1872(FT-1900) og de hadde 2 sønner: Aksel født 1893 og Sverre født 1895. Ved FT-1900 bodde de i Einangen, men Lars var midlertidig i Vefsn. Lars er oppgitt å være født i Alstahaug, men min venninne mener at han kom fra Flatanger, men kan også være født i Strinda eller Trondheim. Han skal være født 20.02. 1864.Lars Johansen var gift 2 med en som het Emma, og de hadde datteren Elvine Ingara født 1910. Lars og Emma flyttet til Hamnes, og min venninne tror de tok navnet Strand.Lars hadde noen søsken eller halvsøsken: Petter, Peder og Oleanna. Oleanna skal være født så sent som i 1891, og gift med Georg Pedersen Høyholm. Hun har også fått oppgitt foreldre på han, som skal være Johan Olsen født 1830 i Trondheim og Maren Larsdatter født i Strinda 1837. Det ser ut som om det her er byttet om på farens navn, for jeg finner ingen Johan Olsen gift med Maren Larsdatter i Trondheim eller Strinda ved FT-1865. Derimot finner jeg på Leirstad i Strinda i 1865: Ole Jonsen som erærte seg med skogdrift, og var født i 1830. Han var gift med Maren Kjerstine Larsdatter født 1837 i Strindens prestegjeld. De hadde disse barna: Inger Anna, John og Ingeborg.Somg gift 10.09.1857 finner jeg på 'Family Search': Maren Kirstine Larsdatter og Ole Johnsen. Hennes far: Lars Olsen, og hans far Jon Olsen. Jeg finner hverken Maren eller Ole som døpt i Strinda eller på Family Search'.Oles foreldre kan være Jon Olsen som ble gift med Ingeborg Pedersdatter i Strinda i 1830. Han var født i Selbu i 1797, men siden jeg ikke finner Ole som døpt så er vel dette noe usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På samme Familysearch, kirkebok for Fosnes, N-T (batch C424012) finner jeg Lars Martinius Johansen, sønn av Johan Olsen og Maren Anna Larsdtr. Født 20.2.1864, døpt 12.6.1864.Finner at paret ellers har disse barna i Fosnes: Peter Oluf f. 10.2.1856 døpt 27.4.1856, Iver Matheus f. 25.7.1859 døpt 18.9.1859, Anna Pauline f. 4.9.1861 døpt 5.6.1862, Karl f. 24.7.1868 døpt 4.10.1868. Far står som står som Johan Christian Olssen på alle unntatt Lars M. og Karl. Mor står som Maren Anna på alle.Finner på samme Familysearch paret Johan Christian Olsen f. Strinden, sønn av Ole Olsen, 27 år. Gift 25.11.1855 i Fosnes med Maren Anna Larsdtr. Vold, 20 år, datter av Lars Vold.Søker jeg så med disse som foreldre på Familysearch, finner jeg dette i Flatanger:Iver Mataeus døpt 18.9.1859, Johanna døpt 13.10.1872, Peter Laurits døpt 23.5.1875, Kristofer Hartvig døpt 5.5.1878.Ikke tvil om at det er samme paret - i og med at Iver M. er oppført både i Fosnes og Flatanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da er det vel dem vi finner her i 1865: LenkeHer står Maren Anna oppført som f. i Trondhjem, Johan K. i Faaber (Fåberg?). Begge er ti år eldre enn oppgitt alder ved vigselen ti år før (i 1855), hvilket skulle antyde at Johan er f. ca. 1828-9, Maren Anna ca. 1835-6.Såvidt jeg kan se ligger Ørsnes(strand) i Fosnes i 1865, men i Flatanger i 1900, så det skulle vel forklare noe...-----------------Så noen mulige kandidater:Det er riktignok ikke Trondheim, men jeg finner en bare èn kandidat for Maren Anna på FS f. 1835-37. Nemlig Maren Anna født på Kolvereid 25.6.1835, døpt 26.7.1835. Foreldre Lars Olsen og Birgitta Larsdtr.I Fåberg, Oppland finner jeg bare èn kandidat for Johan f. 18.8.1828 døpt 7.9.1828, foreldre Ole Studshoved og Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svarene her. Jeg har vært bortreist siden 06.10, og har derfor ikke kunnet svare før. Det jeg ikke tenkte på før jeg spurte her, var at jeg kunne sjekke nærmere om Lars som gift i Alstahaug, og det tenker jeg å gjøre i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Beate Hanssen

Hei! Ser du har lagt inn noe på en av mine debatter, men svarer her slik at du kan se det fortere. Tror ikke Lars Johansen er en bror av min tippoldefar Peter Johansen. Foreldrene til min tippoldefar het Johan Pedersen og Elmegaard Kirstine Hansdatter. Petter var født 30 jan 1834, Fosnes, Nord-trøndelag.Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bra at du har funnet ut av det. Forstår ikke hvordan jeg tenkte på at de kunne være søsken heller, for Lars ble jo født i 1864, og Petter i 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.