Gå til innhold
Arkivverket

[#17374] Birgit Ellingsdtr, f. 1845 på Berget i Hol, utv. fra Gran til Amerika 1873


Gjest Ottar Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Solberg

Birgit Ellingsdtr. f. 11 april 1845 på plassen Berget i Hol i Hallingdal (den gang i Ål prestegjeld). Som ung jente flyttet hun til sin tante på Gran i Hadeland. I folketell. 1865 er hun i tjeneste på garden Ruden. Jeg har ikke funnet henne i emigrasjonsprotokollene for Christiania, men tilfeldigvis fant jeg henne i 'The Solem, Swiggum & Austheim emigration ship index'.[url="http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=507>http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=507Hun ankom Quebeck 4. juni 1873 med Rushford, Fillmore co. som 'destination'.I Digitalpensjonatet har Lars Øyane en liste over døpte i Fillmore co. 1858-1884. Her finner jeg at Gulbrand A. Molstad og Bergette Ellings døpte en datter 8.sep. 1875 med navnet Inga Emelia Molstad og en gutt 25. apr. 1877 med navnet Emil Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Lenken din, Laila, i innlegg nr. 2 viser til barnet Inga Emelia Bolstad, ikke sant ? Hun har også jeg funnet, se innlegget mitt ovenfor.Ellers har du rett, jeg burde funnet Birgit Ellingsdtr. i emigrasjonsprotollen. Søket ble gjort for lenge siden, før jeg fant henne som passasjer på skipet Edda. Jeg har trolig vært lite kreativ i søket, og søkt på begynnelsen av fornavnet (Bir) og derfor ikke funnet henne, ettersom hun ble innskrevet som Bergette.Jeg er spent på om du kan finne noe om henne eller familien etter 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da skal vi se, skjønner du...1930-census 1930 U.S. Federal Census South Dakota Deuel County, Scandinavia Twp. District 23Her bor Ole Molstad, Head, eier sitt hjem, 48 år, g. første gang når han var 24 år, f. i South Dakota av norske foreldre, farmer.Ragna Molstad, wife, 40 år, g. første gang når hun var 17, f. i Norge.De har følgende sønner: Gehards?? 21 år Bennie 20 år Oscar 19 år Edwin 17 år Leonard 11 år Arnold 1 år og 11 mndalle guttene er f. i South Dakota.Sammen med dem bor; Gulbran Anderson 84 år, father (til head, altså Ole), enkemann, g. første g. når han var 28 år, f. i Norge, immigrerte i 1874.Emil Molstad, brother (til head, altså Ole), 57 år, single, f. i Minnesota av norske foreldre.Jeg tror nesten helt sikkert at Arnold lever, jeg fant en på www.switchboard.com han bor i SD.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Tusen takk, Laila. Du er fantastisk. Arnold Molstad er ganske sikkert min 3-menning. Jeg prøver å ta kontakt med han (kanskje pr. tlf.) Jeg fant 3 av brødrene på SSDI.Mvh Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Tilbakemelding: Jeg ringte i går kveld til Arnold Molstad og snakket med kona som formidlet spørsmålene mine videre til han. Jeg fikk bekreftet at farens navn var Ole og brødrenens navn stemte med census-1930. Dermed fikk jeg bekreftet at han var identisk med Arnold 1 år og 11 mnd. gammel i census-1930. Men ellers var det utrolig lite han visste om sitt opphav. Han kjente ikke til besteforeldrenes navn (Oles foreldre). Kona ble stille i tlf. da jeg fortalte at jeg var 'second-cousin' til Arnold. Jeg lovte å sende et brev med utførlige opplysninger. Brevet ble sendt idag vedlagt vårt felles anetre. Med Lailas hjelp ble dette et blinkskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.