Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jon Torp

[#17375] Borger Simensen - 'forsvant' til Nord Dakota 1910 - Hva skjedde med han ?

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Borger Simensen blir 'uegte' født på Øvre Eiker 20. nov 1890 og er i folketellinga 1900 å finne på Ringerike, sammen med sin ugifte mor, her:[url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1900&spraak=norsk&kommnr=0613&kretsnr=001a&bostnr=0005&leilnr=00>LenkeBorger er registrert utvandret fra Kristiania 22. april 1910, og kaller seg da Borger Simonsen Vold - se her:LenkeUnggutten ankommer Ellis Island 3 mai 1910 - (I digitaliseringen av Ellis Island listene har hans navn blitt til Borgu Simonsen) se her:LenkeI Ellis Island listene sies det at hans mor er Mrs. Marie Andersson i Norderhov (hvilket jo stemmer bra), og at Borgers endelige bestemmelsessted er Dwight, North Dakota. Det står at han skal til sin onkel, Gulbrand Andersen i Dwight , North Dakota. (Dette er i Richland County.)Denne onkelen er født i 1865 og er i 1865-tellinga å finne her:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Jeg spør og svarer litt sjøl i dag:Hmpf... hadde bare Borger tatt båten ei uke seinere så kunne han blitt med på folketellinga 1910 i Nord Dakota.I 1910 Census-en finner jeg en som kunne passe til å være onkelen til Borger, her: [url="http://www.rootsweb.com/~usgenweb/nd/richland/census/1910/181-10a.gif>LenkeMannen kaller seg Gilbert Anderson og er 45 år gift 'Welldigger' i Dwight, township, Richland County, Nord Dakota. Han gift med Anna fra Norge. Gilbert (døpt Gulbrand?) er Amerikansk statsborger, kom til statene i 1880 - kona kom til statene en gang etter 1900. De har vært gifte i 6 år. Har fått tre barn, hvorav to er i live i 1910. De har to døtre, Cecil 4 år og en annen datter på 2 år. Dessuten bordet en 26-åring hos dem - (får ikke helt tak hvem denne 26-åringen er): se her :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

I 1920 finner jeg onkelen, på samme sted (Dwight township, Richland county, North Dakota) her: Lenke - Familien har økt en smule ......Men ingen Borger .... I 1930 bor de ikke så samme sted så vidt jeg kan finne ut.....Fremdeles ingen Borger....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Er det noen 'eksperter' som kan hjelpe meg litt ? Finnes Borger i cencus 1920 eller 1930 ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Kan noen engler der ute sjekke om Borger er å finne i census 1920 / 1930 ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila N. Christiansen

Jg finner ham ikke, Jon... han har helt sikkert endra navnet sitt... Laila

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Det var dårlig gjort av ham ! - Han burde jo tenkt på at folk skulle finne han igjen 90 år seinere :-)Spøk til side. Takk Laila ! Finnes det muligheter til å søke på fødselsdato i databaser over de som tok statsborgerskap ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila N. Christiansen

Enig, Jon! Hrmf!ikke det jeg vet... men, du kan jo se her feks.: Lenkekanskje du burde finne onkelens obituary og se om nevøen er nevnt=????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Etter 5 års leting er jeg i dag .........eeeeeeeeendelig.......LITT klokere!I North Dakota State Cencus 1915 i Ramsey county, Devils Lake finner nemlig følgende famile......W, Berger Simonson (voksen utlending)Mandy Simonson (voksen utlending)Mildred Simonson (født i USA er under 5 år)Evelyn Simonson (født i USA er under 5 år)----- Så der var´n gitt!!!!!Men etter 1915 finner jeg ikke spor av dem.....Kan noen hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.