Gå til innhold
Arkivverket

[#17375] Borger Simensen - 'forsvant' til Nord Dakota 1910 - Hva skjedde med han ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Borger Simensen blir 'uegte' født på Øvre Eiker 20. nov 1890 og er i folketellinga 1900 å finne på Ringerike, sammen med sin ugifte mor, her:[url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1900&spraak=norsk&kommnr=0613&kretsnr=001a&bostnr=0005&leilnr=00>LenkeBorger er registrert utvandret fra Kristiania 22. april 1910, og kaller seg da Borger Simonsen Vold - se her:LenkeUnggutten ankommer Ellis Island 3 mai 1910 - (I digitaliseringen av Ellis Island listene har hans navn blitt til Borgu Simonsen) se her:LenkeI Ellis Island listene sies det at hans mor er Mrs. Marie Andersson i Norderhov (hvilket jo stemmer bra), og at Borgers endelige bestemmelsessted er Dwight, North Dakota. Det står at han skal til sin onkel, Gulbrand Andersen i Dwight , North Dakota. (Dette er i Richland County.)Denne onkelen er født i 1865 og er i 1865-tellinga å finne her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg spør og svarer litt sjøl i dag:Hmpf... hadde bare Borger tatt båten ei uke seinere så kunne han blitt med på folketellinga 1910 i Nord Dakota.I 1910 Census-en finner jeg en som kunne passe til å være onkelen til Borger, her: [url="http://www.rootsweb.com/~usgenweb/nd/richland/census/1910/181-10a.gif>LenkeMannen kaller seg Gilbert Anderson og er 45 år gift 'Welldigger' i Dwight, township, Richland County, Nord Dakota. Han gift med Anna fra Norge. Gilbert (døpt Gulbrand?) er Amerikansk statsborger, kom til statene i 1880 - kona kom til statene en gang etter 1900. De har vært gifte i 6 år. Har fått tre barn, hvorav to er i live i 1910. De har to døtre, Cecil 4 år og en annen datter på 2 år. Dessuten bordet en 26-åring hos dem - (får ikke helt tak hvem denne 26-åringen er): se her :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1920 finner jeg onkelen, på samme sted (Dwight township, Richland county, North Dakota) her: Lenke - Familien har økt en smule ......Men ingen Borger .... I 1930 bor de ikke så samme sted så vidt jeg kan finne ut.....Fremdeles ingen Borger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dårlig gjort av ham ! - Han burde jo tenkt på at folk skulle finne han igjen 90 år seinere :-)Spøk til side. Takk Laila ! Finnes det muligheter til å søke på fødselsdato i databaser over de som tok statsborgerskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Enig, Jon! Hrmf!ikke det jeg vet... men, du kan jo se her feks.: Lenkekanskje du burde finne onkelens obituary og se om nevøen er nevnt=????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jon Torp

Etter 5 års leting er jeg i dag .........eeeeeeeeendelig.......LITT klokere!I North Dakota State Cencus 1915 i Ramsey county, Devils Lake finner nemlig følgende famile......W, Berger Simonson (voksen utlending)Mandy Simonson (voksen utlending)Mildred Simonson (født i USA er under 5 år)Evelyn Simonson (født i USA er under 5 år)----- Så der var´n gitt!!!!!Men etter 1915 finner jeg ikke spor av dem.....Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.