Gå til innhold
Arkivverket

[#17387] Kopsætter


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

I 1865-tellingen for Bergen finner jeg to med ovennevnte yrke (hos RHD). I Digitalarkivet kalles dette for Familiestaus... Dette må være et sykehusyrke, siden de jobber på hhv. Lungesykehuset og Pleiestiftelsen. Men hva gikk jobben ut på?Den ene av disse; Nils Simonsen Hægrenes f 1845 på Jølster, er forfader til en dame fra USA som jeg har fått noen mail fra. Så jeg vil gjerne rapportere tilbake til henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

En kopsætter er en person som setter kopper. I denne sammenheng er en kopp et lite, skålformet apparat av horn, glass eller metall som ble satt på huden av en syk (etter årelating) og som kunne trekke blod når luften i det var fortynnet ved oppvarming. (Kilde: Norsk riksmålsordbok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for info! Jeg hadde nok tro på at det faktisk var en kopp og ikke en vaksinasjon. Men hvordan dette skulle helbrede spedalske personer, kan man jo lure på. Så var det vel ikke så mange som ble friske, heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Årelating dreiv dei med langt ut i andre helvta av 1800-talet. Om nokon vart friske av slikt? Tja, den som spør får neppe noko eksakt svar, vil eg tru. Koppsettere fanst like fullt - men det handla nok meir om tru enn eksakt viten.Elles kan du jo lese Hans Strøm:[url="http://home.online.no/~fndbred/hstrom1.htm>http://home.online.no/~fndbred/hstrom1.htmdet er rett nok om lag hundre år før, men dog ...Og om ikkje Strøm er nok, kan du lese om korleis koleralekjar Andreas Baade vart årelata - til døde i 1849:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for nyttig lesning. Men var koppsetting nødvendigvis knyttet til årelating? Min mann fortalte nemlig at en russer her i Oslo hadde foretatt en slags massasje på ham ved å skyve på en kopp som sugde seg fast til kroppen slik at huden løftet seg.. men uten noe blodsutgytelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johan Fredrik Bockelie

Koppsetting er en høyst levende aktivitet også i Kina idag, og mange mennesker bruker det. Vanlivis brukes glasskopper som varmes opp og settes på huden (særlig på ryggen og overarmene).Det skapes et krfatig undertrykk som 'suger' huden opp inne i koppen og dermed dras blodet ut i de tynne blodårene ytterst i huden. Ideen er at 'urenhetene' i blodet trekkes ut, og ved senere vasking av huden (eks. ved dusjing) får en syk kropp ekstra hjelp til å fjerne urenhetene. Koppene må ikke stå på for lenge, fordi en da kan få permanente, eller langvarie blodutredelser. Ca. 10 minutter er tilstrekklig tid. Har selv prøvd det for å se hvordan det virker, men har ingen direkte følelse av at det er til noen spesiell hjelp- men en vet aldri. Metoden har lang tradisjon også i Europa, og benyttes ofte på 'landsbygda' mange steder. For de som har sett filmen 'Zorba' med Antony Quinn om forholdene i Hellas, kan en der se hvordan slike kopper settes. I den filmen var det helst den psykologiske påvirkningen ved bruken som var viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.