Gå til innhold
Arkivverket

[#17394] Hvem var foreldrene til Henrik Knudsen, født på Askøy eller Laksevåg?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er det mulig å få vite hvem som var foreldrene til Henrik Severin Knudsen, født Askøy?, Laksevåg som gifter seg i DK i Bergen i 1899?Her er linken til giftermålet: LenkeMvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her har du dåpen til Henrik Severin (i Askøy) og dei to syskena. Foreldra var frå Hosanger og Bergen. Du finn ekteskapet deira truleg anten i Hosanger eller i Bergen. Men merknaden HO/BG framføre fyrste barnet, skriv seg nok frå 1865-teljinga i Askøy. Difor veit eg ikkje sikkert kor dei vart vigde.HO/BG,,Askild,Knudsen,Laxevaag,,,,,Kari Martine Halvorsdtr,,,,Tømmermand,Karen Cicilia,2609,2110,1866,,Askild,Knudsen,Laxevaag,,,,,Kari Martine Halvorsdtr,,,,Tømmermand,Henrik Severin,1103,1705,1869,,Askild,Knudsen,Laxevaag,,,,,Kari Martine Halvorsdtr,,,,Tømmermand Hospitalkirken,Ragnhilde Karine,3003,0406,1871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Bjørn. Jeg fant vielsen i Bergen. De giftet seg 23.12.1860 i Korskirken. Han var fra Hosanger og hun fra Sandviken.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok rette familien. Når eg har Kari Martine, skuldast det ei normering av foreldrenamna for å lette sorteringa. Det rette namnet finn du ved vigsla.Det ser ut til at dei har budd i Sandviken då dei gifta seg, for så å flytte til Laksevåg og deretter opp i Viken (Krohnsminde). At dei døyper eit barn i St.J. (Årstad) når dei bur i Laksevåg, er normalt. Der var mange frå Laksevåg som ikkje orka reise heilt ut til Strusshamn på den tida. Dette gjorde òg at Laksevåg fekk eiga kyrkje i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Igjen mange slags tusen takk Bjørn! Det var flott å få det bekreftet. Men jeg kom i tvil fordi at jeg ikke klarte å kjennes med de utfra det jeg fant i FT.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ser du på 1900-teljinga for Årstad (under Hordaland), finn du dei i Krohnviken. Der står det at Askild var fødd i Modalen (som høyrde til Hosanger) og kona i Hellen (som ligg langt ute i Sandviken). I teljinga er tre av borna med som var på den fødde-lista du hadde søkt fram for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Enda en gang hjertelig takk for hjelpen, Bjørn!Joda, jeg fant dem og etter å ha undersøkt kirkebøkene har jeg funnet at de hadde 10 barn:Anne Marie, døde 2 1/2 år gammel, Anne Marie, Karen Ceicilia, Henrik Severin, Ragnhilde Karine, Martha, Karen Bergitte, Martine, Cal Olai og Albert Martin.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise mikalsen

Hei Birger,Anne Marie Askildsdtr.var min tippoldem.f.29.aug.1864 i Sandviken,Henrik Severin var hennes yngre bror,de var totalt 12 søsken,2 døde bl.dem Henrik Severin f.18.april 1861 i Sandviken.Du finner en del om denne familien i Hjelmtveit:Bygdebok for Alenfit,band 2,Seim Sokn.side 509.Karen Martine var født på Nore Lønborg i Store Sandviken.De bodde også en tid på Askøy,noen av barna er døpt og konfirmert der.Mvh.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise.Dette var interessante opplysninger. Saken er at mor til en som ble gift? med enken til Henrik Severin var tanten til min mor: Men kanskje du kan gi meg mer detaljer også om henne? Jeg kan jo kanskje få fjernlånt denne ':Bygdebok for Alenfit', men spørsmålet er om der er skrevet så mye der om det som jeg primært er mest interssert i. Kanskje var det best å ta det opp i en mail? Jeg er blitt litt usikker på om det var samboerskap eller giftermål.Men takk skal du ha for interessant e opplysninger!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneLise Mikalsen

Hei Birger.Nei,du vil nok ikke finne noe om Henrik Severin i denne bygdeboken,dessverre.Han er bare nevnt med navn,ikke noe annet.Jeg vet ikke noe mer om Henrik,enn at han giftet seg 4.juni 1899 i Domkirken i Bergen med Kristi Johnsen fra Vik i Sogn f.1877.Mvh.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen.Vell, jeg har litt mer. Han døde 23. 2. 1900 og hadde i alle fall en sønn som hette Henrik og var født 4.7.1900. Dette er jeg litt usikker på om han kanskje hadde en til sønn.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Anne Lise.Kjennere du noe til sleta hans på/fra Askøy? Enken bodde jo der også søsteren hennes. Jeg har hatt kontakt med noen av etterkommerne.Hvis du er interessert i noe mer om etterkommerne så kan du maile meg på birgerfo@chello.noBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.