Gå til innhold
Arkivverket

[#17396] Helene Hansdatter gift til N. Kise, Nes


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Helene Hansdatter var gift med Haagen Magnussen N. Kise (død 1804), Nes i Hedmark. Hun var født rundt 1766 og giftet seg etter Haagens død igjen (i 1805) med Mikkel Johannessen, som så ble bonde på N. Kise. Bygdeboka har ennå ikke kommet til det bindet som omhandler denne gården. Helene hadde barn i begge ekteskap, og døde på N. Kise i 1844. Kan noen hjelpe med hennes og Mikkel Johannessens bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Helene kaller den nest eldste dattera for Pernille. Da er det gode sjanser for at foreldrene er Hans og Pernille.På Familysearch fant eg denne kandidaten: Helena Christening: 01 Jan 1766 Place: Østre Toten, Oppland, Father: Hans BIØRNSTAD Mother: Pernille HAAGENSDR VRI Batch: C421743Søskenflokk: 1. Berte : 22 Jan 1758 Ostre Toten, Oppland, 2. Tollef : 04 Apr 1756 Ostre Toten, Oppland, 3. Haagen : 26 May 1760 Ostre Toten, Oppland, 4. Johanne : 22 Aug 1762 Ostre Toten, Oppland, 5. Helena : 01 Jan 1766 Ostre Toten, Oppland, 6. Haagen : 09 Oct 1768 Ostre Toten, Oppland, 7. Poul : 13 Oct 1771 Ostre Toten, Oppland,Tollef er på garden i 1801: LenkeMikkel Johannesen kan kanskje vere denne: MICHEL Christening: 14 DEC 1760 Nes, Hedmark, Norway Father: JOEN PEDERSEN Mother: MARTHE JOENSDR IGI Batch: C424361Eg finner ingen heilsøsken til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Harald har nok funnet fram til rett Helene.Helene Hansdatter Bjørnstad på Toten ble gift 12.11.1790 med Hågen Magnussen på Nordre Kise.Helene ble døpt 01.01.1766, og foreldrene var Hans Tollefsen Bjørnstad (ca. 1734-1804) og Pernille Hågensdatter fra Smeby (ca. 1734-1805). Hans og Pernille ble viet 11.04.1755.Helene hadde følgende søsken: 1. Tollef (1756-1815), gardbruker på Bjørnstad, g.m. Marte Evensdatter Gile. (En av deres sønner, Peder, ble gardbruker på Hallingstad og den første ordfører i V. Toten. En datter Pernille ble gift med stortingsmannen Peder Jensen Fauchald). 2. Berte (1758- ) 3. Hågen (1760-1761) 4. Johanne (1762- ), g.m. Lars Larsen på Østre Mølstad på Nes, Hedmark. 5. Hågen (1768- ), gardbruker på Hallingstad i Kolbu 6. Paul (1771- ), gardbruker på Ødegarden i Vardal, g.m. Siri Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Fantastisk! Vet du, Rune, om det er snakk om Bjørnstad ved Einavatnet (Vestre Toten) eller i Østre Toten? Sistnevnte virker mer sannsynlig når det ble ekteskap til andre siden av Mjøsa!Fortsatt gjenstår gåten med Mikkel Johannessen. Jeg kan ikke finne noen som passer i 1801 - hverken på Nes eller Toten. Det kan godt være 'din mann', Harald, men jeg skulle så gjerne ha funnet ham i 1801. Han dør 1828-02-23 iflg Family Search og er født i Vang i 1775 (submitted by member). Men det står ingenting om hvem foreldrene hans kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Rudiløkken

Jeg ønsker opplysninger om Ragnild Simensdatter Skrødal (Skrauvdal) født 14.03.1826. Døpt i Dovre kirke den 27.03.1826. Hennes foreldre var Eldri Pedersd. og Simen Hansen Skrauvdal. Hun hadde flere søsken som reiste til Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Rudiløkken

Har noen opplysninger om Ragnild Simensdatter Skrauvdal (Skrødal), født 14.03.1826, døpt i Dovre kirke den 27.03.1826. Foreldre var Eldri Pedersdatter og Simen Hansen Skrauvdal. Hun hadde flere søsken som reiste til Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Harald! Du må nok lage ditt eget tema. Det ser ikke ut som om ditt spørsmål har noe med mitt å gjøre? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det er Bjørnstad i Østre Toten det er snakk om - Store Bjørnstad er vel garden gjerne kalt (gnr. 113), for å skille fra Øvre Bjørnstad (gnr. 111). Og det er en relativt stor gard, med vel 500 da dyrket. Nærmere bestemt ligger garden på Kapp, med god utsikt mot Hedmarken... Forresten er det samme slekta der den dag i dag.Bjørnstad på Eina er en nyere eiendom skilt ut fra navnegarden Bjørnerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Uten at jeg kjenner mer til saken, så finner du en Mikkel som sønn på garden Aaltomten i Vang (Hedmark) ved ft. 1801 som kanskje kunne være aktuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg ser på kartet at det har vært en rimelig rotur fra Kise til Bjørnstad. Åltomten har jeg endelig funnet øst for Hamar, så her var det mindre åpenbart. Da blir vel Vangsboka neste - jeg har også merket meg den unge mannen på Åltomten. Takk for all hjelp! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Så fint å få dette bekreftet. Hyggelig gjort av deg å finne frem til dette spørsmålet, Hans! Jeg har ikke hatt tid til å dra på arkivet og sjekke Vangsbøkene. De dekker ikke 100% så vidt jeg husker. Vet du hvordan man kjøper det nye bindet av Nes bygdebok? De andre har vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Kopiert inn fra tema nr. 19695: Fra Mai Britt Husom, Hamar, 07.02.2004 17:15 (12) Hei Agnethe! Jeg hadde tilfeldig disse på datan så jeg bare skriver ned dette for deg om du ikke skulle ha det.Jeg bare vidrefører det Hans fant til deg. Jeg har Johannes Pedersen som begravd på Altomten 5-8-1806.65 år gammel. Kari Pedersdatter er født på Kallerud, Vang 1749 d 23-2-1821 beg 2-3-1821 som føroldskone på Altomten, Vang. Hennes foreldre er: Per Larsen f ca 1706 d Kallerud 1767.g 2 gang med Mari Andersdatter f ca 1715 d Kallerud 1777. De har disse barna: Anders f Narmoeie 1739 d Høgset 1742. Anders f Kallerud 1744.Anders tok over Kallerud etter sin far. Børre dpt Kallerud 2-1-1746. Kari f Kallerud 1749 g m Johannes Pedersen Altomten Simen f Kallerud 1756 d 1758.. Vennlig hilsen MAi Britt Husom--------------------------------------------------Mai Britt Husom, Hamar, 07.02.2004 22:33 (13) Hei Agnete! Tittet litt nærmere på Johannes Pedersen Altomten. Han er født 1742 på Huuse, Vang Foreldre: Peder Larsen f ca 1709 begr 19-6-1763 Huuse, Vang g 10-11-1734 Vang Kirke med Oliv Gulbrandsdatter f 17-2-1710 Hammer begr 17-3-1778 Huuse, Vang. Vennlig hilsen Mai Britt Husom --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Agnete! Jeg vil bare si at Altomten ikke er i noen av bygdebøkene.Det kommer heller ikke med i den 3 når den kommer ut.Kallerud blir med i nr 3.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.