Gå til innhold
Arkivverket

[#17398] Ludvig Berthelsen Notøy, Sollund


Gjest Sol. Høydalsvik Ulvestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol. Høydalsvik Ulvestad

Kjenner nokon til desse?; Ludvig Berthelsen Notøy frå Solund, utdanna seg til bakar i Bergen og flytta til Vesterålen. Katrine Kvernhellen var kusina hans.Meir oppl. har eg ikkje. Barnebarnet til Ludvig vil gjerne vite meir om opphavet hans og om der finst slekt i Sogn & Fj. Bygdebok for Solund, finst det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

'Solund. Gard og Ættesoge' i 2 bind kom ut i 1982.Regner med at Notøy er dagens Nautøy. Det er det eneste som passer. Mange Kvernhellen under Nautøy, men finner ingen av de du nevner. Hvilket tidsrom snakkes det om, og hvor i Vesterålen flyttet Ludvig til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Som Pål påpeker er ikke denne Ludvig nevnt i bygdeboka for Solund under Notøy. Men eg har en kandidat du kan se nærmere på. Bertel Larsson Notøy og Marte Larsdtr. Indrevær fikk sønnen Ludvik 2.8.1868 mens de var tjenere på Indrevær. Denne fødselen finnes i databasene for Fylkesarkivet for S&F. Har ikke sjekket mer på han. Men han hadde kusinen Karine Sørensdtr. Notøy som ble gift med Bernt Johannesson Kverhellen og bosatt på Notøy. Hun døde først i 1964 94 år gammel.Er dette rette personene så har eg mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol. Høydalsvik Ulvestad

Tusen takk for svar. No har eg sjekka oppl. med dama i Vesterålen og det er den Ludvig Terje Sande har oppl. om. Ludvig busette seg på Melbu i Vesterålen og vart gift med ei dame derifrå. Margot, barnebarnet hans, vil gjerne ha alle oppl. ho kan få om slekta, både bakover og framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Eg håper Margot har rett i at dette er de riktige personene, for eg har i ettertid prøvd å finne litt mer enn fødselen til denne Ludvik Bertelsen Notøy i noen av de søkbare ressursene her på DA og andre steder – uten særlig lykke. Men i Ft 1900 er det vel denne karen LenkeForeldrene til Ludvik var altså Bertel Larsson Nautøy (16.7.1839-) og Marthe Larsdtr. Indrevær(30.10.1840-). I Ft 1900 bor Bertel som enkemann hos søsteren Ingeborg i Husøy i Solund. Eg har ikke funnet andre barn etter dette ekteparet.Foreldrene til Bertel var Lars Monsson Nautøy (1811-1864) og Lisbet Gregoriusdtr. Grima (25.10.1809-etter 1865) gift 23.6.1833. Bertel hadde fire søsken som ble voksne: Mons (1834-1898), Oline (1837-), Gregorius (1841-) og Ingeborg (1844-). Alle disse ble gift, men i alle fall to av ekteparene fikk ingen barn. Men etter Oline er det en stor etterslekt – ikke minst etter hennes datter Karine.Foreldrene til Lisbet Gregoriusdtr. Grima var Gregorius Nilsson Lille Kvernøy (1782-12.5.1870) og Marte Hansdtr. Grima (1770-5.5.1824) gift 10.7.1808. De er også mine aner, og her har eg noen generasjoner til bakover. Dette blir jo litt fjern slekt, men etter Lisbet og Gregorius er det 100-vis av etterkommere. Hvis du har en epostadresse kan eg sende det eg har skrevet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Iflg. Solund-boka var Marte Larsd. dtr. av Lars Jakobson f. 1804, d. 1869 g.1836 Jørnille/Gjørnille Gjetmundsdtr. Indrevær. En bror, Jakob f. 1837, d. 1841. Jørnille f. 1795 d.1880 dtr. av Gjetmund Larsson Indrevær f.1771 d.1847 g.1795 Marthe Sjursdtr. Utvær. 9 barn. Gjetmund sønn av Lars Gjetmundson Indrevær, f. ca 1741-1745 d. 1826 g. Kari Jakobsd. d. 1820 87 år. Paret kom fra Sunnmøre. En sønn til kjent, Jacob f. 1774 g. 1802 Brithe Pedersdtr. Agnaldvik. Dette er foreldrene til Lars som var g. m. Jørnille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol. Høydalsvik Ulvestad

Takk for meir oppl. Du veit ikkje kvar på Sunnmøre folket du nemnde kom ifrå? Eg har e.post adr. sol-ulve@frisurf.no. Så skal eg sende det med snegleposten til Margot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Eit tema som eg ikkje har sett før...Når det gjeld Sunnmøre ser frå databasen min at eg har notert Kalvestad - Borgund, men har ikkje gått videre med dette. Ikkje huskar eg frå kvar eg har fått dette.Men du har kanskje allereie sjekka ut kvar dei kom frå? I så fall er eg interessert i å få vite meir om det.M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Fann følgande info i eit eldre innlegg (Lenke):Kalvestad var den ytste garden på nordsida av Sula, fråflytta i 1780-åra iflg. 'Borgund og Giske - band III' (1964). På sidene 447-449 står det meir om garden og om brukarane.Kanskje det sår noko der om denne familein som reiste til (dagens) Solund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.