Gå til innhold
Arkivverket

[#17407] Raimond Theodor Ziegler


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Han var iflg. folktellingene for Kristiania 1865/1875 født i Eda ca. 1846. Iflg. familiesagaen var han født i Karlstad, men det er kanskje ikke så galt vis-a-vis Eda, eller?Men hvem var han egentlig, foreldre og aner videre bakover?Og hvor ble det av ham etter 1875-tellinga?Jeg er ikke i stand til å finne ham igjen. En datter, Anna Maria, ble gift med Thorvald Schiøtt. Og to sønner emigrerte i 1892 til USA.Men Raymond (el. Raimond) Theodor og kona Marie Stephanie må jeg etterlyse på denne måten. Hun skal være født i Kristiania, men heller ikke her får jeg FS til å gjøre jobben.Noen som har et forslag, eller flere?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Au, den fikk jeg ikke med meg. Takk skal du ha. Dette betyr at han reiser fra tre små barn, den yngste fem år. Skulle likt å vite hva som var skjedd. Stakk han av, eller lå det en mer plausibel årsak bak?Ellers ser jeg at sønnen Georg (Raymond) var hjemom en tur i 1898. Skulle vært artig å vite hvordan det gikk med far og sønner over there.Fortsatt gjenstår spørsmålet hvem Raymond/Raimond/Reimund Theodor egentlig var, hans foreldre, aner osv. Er derfor fortsatt åpen for innspill.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Aldersmessig kunne han være sønn av Kirstine Ziegler f. Halvorsen f. ca. 1797 og lensmann i Skjeberg Ziegler. I FT1865 finnes to Kirstine Ziegler, en i Skjeberg og en i Christiania. De opplyses å være født henholdsvis i 1798(alder 67 år) i Id og 1797 i Ringsager. Hun i Skjeberg opplyses å være enke etter lensmann Ziegler og personen i Christiania opplyses kun å være enkefrue. Sistnevnte opplyses i tillegg å være logerende. Kan det være snakk om en dobbeltføring og at hun er på besøk hos sønnen?I FT1875 finnes kun èn Kirstine Ziegler, i Christiania. Enten kan hun ha flyttet og ikke lenger bli dobbeltført, eller var det snakk om to forskjellige personer i utgangspunktet. Og var det ikke det, er det jo ikke allikevel sikkert at hun er Raimond Theodor mor.Jeg skal se om jeg kan finne henne i Skjeberg død... Mvh, Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette burde være av interesse:Johan Paul ZIEGLER, født i Tambach (Sachsen) 29. juli 1822, død før 1885. Glassblåser og senere handelsmann. Bodde i Medelpad (Västernorrland), Eda (Värmland), Karlstad og Stockholm. Gift 2 ganger, (1) i Medelpad(?) 29. okt. 1844 med Joh. Aurora LUNDQVIST. (2) i Eda 17. mai 1749 med Anna Catarina ØRNBERG.Joh. Aurora LUNDQVIST, født Medelpad 20. jan. 1822, død i Eda 15.des. 1847.Anna Catarina ØRNBERG, født i Bromö 21. juni 1811, død etter 1890. Datter av Anders Magnus ØRNBERG (1775-1852), bl.a. inspektør ved Bromö glasbruk, og Anna Elisabeth BERGMANN (1782-1853).I første ekteskap hadde Johan Paul og Joh. Aurora i alle fall disse barna: a) Gustav Adolf Paulus, født i Eda 9. aug. 1845 og b) Rejmund Theodor født i Eda 10. sep. 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Anna Catarina Ziegler kan du finne i den svenske folketellingen for 1890 som ligger på nettet på denne adressen http://www.foark.umu.se/folk/s/. (NB! bare fire län er lagt ut). Hun var bosatt i Karlstad. Der finner du også to andre ved navn Ziegler som muligens kan være Raimond Theodors yngre halvbrødre.Glassverkshistorikeren Torbjörn Fogelberg skriver om Paulus Ziegler at han arbeidet ved Skönviks glasbruk i Skön fra begynnelsen av 1840-åra. Han viser til en bok av Reinhold Olsson: Skönviks glasbruk 1811-1870, ett bidrag til Sundsvallsdistriktets historia. Utgitt i Sundsvall 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for spennende innspill. Til Knut (5): Hvor har du funnet opplysningene - finnes de i noen bok eller er det på nettet? Ellers ble det jo plutselig mening i at Raimond Theodor ved FT i 1865 bor og jobber hos kjøpmann Bernt Axel Ørnberg i Storgata. Eller?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg har sett litt mer i Torbjörn Fogelberg og Friederich Holls bok 'Wanderungen Deutscher Glashüttenleute und Schwedens Glasindustrie'. På side 20 står det at Paulus Ziegler kom til Skönviks glasbruk på forsommeren 1843 sammen med to andre tyske glassblåsere. På grunn av usikre driftsforhold ved Skönvik forlot de tre tyske glassblåserne Skön og reiste til Eda i Värmland allerede i 1844.Ved å søke på 'Paulus Ziegler' i FamilySearch kan du finne ekteskapsinngåelsen med Johanna Aurora Lundqvist. De ble viet i Skön.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I tillegg til boka som Anne nevner, kan denne være verdt å kikke på: Gunnar Lersjö og Torbjörn Fogelberg (1977): 'Eda Glasbruk'. Jeg vil også nevne at det finnes en artikkel om Johan Pauls svigerfamilie nr. 2 'Ørnberg från Öråker' i Svensk Släktkalender.Det meste av det jeg refererte i mitt forrige innlegg, finner du imidlertid på nettet hos Jan Erik Aas som har noen Ørnberg i sin familie http://home.no.net/jeaas/aner-a-p.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for hjelpen så langt. Nå gjenstår det å finne ut hvem kona, Marie Stephanie var, og hva som fikk Raimund til å reise fra små unger og emigrere til USA. Selv om de to sønnene etterhvert kom etter, var det jo litt rart.Eller?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.