Gå til innhold
Arkivverket

[#17409] Usa, Brooklyn, Boerum Place


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjertsen

Når det gjelder å finne slekt i Usa, er jeg ikke særlig tess, så håper noen kan hjelpe?Har funnet et brev som min slektning skrev hjem til Norge i 1969. Brevet er sendt fra Andy/Elna Jorgensen Boerum place Brooklyn 2 N,Y. Søkte på Andy og Elna på fam. search, og tror jeg muligens har funnet deres Social Security Number. Disse numrene er for Andy: 080-12-8502 og for Elna 050-20-9623. Kan jeg bruke disse numrene til å finne ut noe mer?? Eller er dette bare ett nummer de fikk tildelt da de døde?Er Boerum Place ett 'norsk' sted i Brooklyn....kan jo minne litt om Bærum. Det var bare ett infall jeg fikk.Kan noen hjelpe?Andy Jorgensen er døpt Hans Anton Langås i Norge i 1907 (Sem, Vestfold) Faren het Jørgensen til etternavn.Elna tror jeg er Finsk...men vet ikke noe mer om henne.Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, alle amerikanske statsborgere som mottar lønn eller forskjellige former for trygd må ha et SSN. Skattemyndighetene bruker bl.a. nummeret til å foreta skattetrekk etc... Så det ble nok tildelt før de døde! :-) Nummer som starter på 050-134 er utgitt i New York. Det kan vel sammenlignes litt med det norske personnummeret.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Viktig å vite, det var ikke alle som hadde SSnummer som står i Death-Indexen, kun de som er rapportert døde til SS administration.. bare så det er nevnt..Du får vite lite ang. etterkommere i søknad om SS#. Men, du vet jo nå døds-sted og dato, så en mulighet er jo å få tak i dødsattest/obituary! laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Name: ANDY JORGENSEN SSN: 080-12-8502 Last Residence: 11201 Brooklyn, Kings, NY Born: 30 Oct 1907 Last Benefit: Died: May 1975 State (Year) SSN issued: NY (Before 1951) Name: ELNA JORGENSEN SSN: 050-20-9623 Last Residence: 11201 Brooklyn, Kings, NY Born: 30 Oct 1903 Last Benefit: Died: Jun 1970 State (Year) SSN issued: NY (Before 1951) f.datoen til Andy bør jo kunne be/avikrefte om det er rett persjonasj? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei Laila.Hans Anton/Andy dro i 1922/23. Han ble født i 1907, men datoen har jeg ikke klart å finne. Min bestemor kommer på besøk i dag, så da skal jeg spørre. Hun vet nok! Har funnet Hans/anton på Ellis Island. Ankom Ellis Island med båten 'Hellig Olav'. Han brukte nok navnet Hans Langaas de første årene. Ellers vet jeg at at var melkekjører og privatsjåfør i Usa. De sendte dessuten klær til Norge under krigen, og da også bodde de i Brooklyn, men noe brev fra denne tiden har jeg desverre ikke funnet.Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil  Brøgger

Hei Mette. Spør bestemoren din om når klærne kom. Så lenge USA var i krig med Tyskland, dvs. desember 1941 til mai 1945, var det nok ikke mulig å sende post mellom Norge og USA. Om de ikke hadde forbindelser i nøytrale land, som pakken kunne sendes innom. Men jeg husker godt selv pakker med klær fra USA like etter krigen. Det var populært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Hans Langaas (16 år) kom iland på Ellis Island den 24 november 1923. Han var sjømann (sailor), og hadde ikke betalt for reisen med skipet 'Hellig Olav' fra Kristiania. Det står også at han har vært i USA tidligere, men denne gangen gikk han kanskje av for godt...?Bosted i Norge er oppgitt til Sem, og som nærmeste pårørende er oppgitt moren Hanna Langaas, Tveiten, Sem, Norway. Final destination er New York, N.Y. Det ser ut som at han (ifølge med noen andre sjømenn) tenkte seg til Wilh. Wilhelmsen rederiets kontor i New York, muligens for å søke arbeid...?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei.Det at han skulle ha vært i Usa tidligere er nytt for meg, men det er jo godt mulig.Anton Ludvig og Hanna er foreldrene. Det stemmer.Det stemmer nok også at klærne kom etter krigen.Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Vel, han er jo sjømann, så han reiste vel endel...Han står også oppført flere ganger i 1924, da med skipet 'Mirlo'; avreise fra Tampico, Tamaulipas, Mexico.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.