Gå til innhold
Arkivverket

[#17413] Gårdsnavn 'Fuglsengeie'?


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

En av mine formødre, Maria Pedersdatter f. 1850, antageligvis Ringsaker herred, Hedemark, er i kirkebok ved ekteskap nevnt 'f. Fuglsengeie'. Jeg forstår det slik at hun bodde på gård/plass ved dette navnet. Noen som kjenner til dette?Med hilsen Inger-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Hei, takk for bidrag.Jeg har ikke funnet henne i FT 1865, men har styr på henne i FT 1900.Har også vært innom Fuglseng i de varianter du nevner, men kjenner ikke igjen noen av navnene i forhold til opplysninger jeg har fra før.I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth  Gaustad

Hei Inger Lise. Jeg kjenner ikke saken din, men vet at navnet Fuglseng finnes i Ringsaker. Det het Fuglseng legatgård for noen år siden, det var kanskje en spesiell form for drift der uten at jeg vet mer om det. Men jeg vet at benevnelsen -eie ble brukt om plasser som tilhørte en større gård.Bl.a. var min oldemor fra en plass som het Øverjordet, men i papirer fra gammelt av het det Brattland-eie,så du kan finne dine aner andre steder enn der hvor du har Fuglseng med i navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

-eie betydde normalt en husmannsplass under gården ved gårdsnavnet, så jeg ville tyde dette ganske sikkert som at hun ble født på en husmannsplass under en av Fuglseng-gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.