Gå til innhold
Arkivverket

[#17416] Vrål Guttormsen fra Morgedal? bosatt på Nes i Solum


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Thoralf Gjone skriver i Gårdhistoren for Solum at Wrål skal ha vært bror til Endre Guttormsen Haatvedt fra Morgedal. Han skriver at Endres bror Wraal Guttormsen fikk i 1713 bygselbrev på en del av Nes.Er det noen som har sjekket ut dette sporet og forsøkt å finne flere opplysninger i Morgedal?Er det også noen som har noen datoer og opplysninger om Ingeborg Olsdatter, Wrål's kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er også på utkikk etter opphavet til denne mannen. For ordens skyld kan jeg sitere mitt sammendrag av skiftet etter Vrål Guttormsen her:'Nes i Mælum, 20. oktober 1731: Wraal Guttormsen død, (de etterlatte er) enka Ingebor Olsdatter og barna Aavet Wraalsdatter gift med Ole Torgiussen; Anne Wraalsdatter 28 år og ugift; Karen Wraalsdatter gift med Anders Jacobsen; Barbra Wraalsdatter 25 år og ugift; Kirsten Wraalsdatter 20 år gammel.' (Nedre Telemark Sorenskriverembete, 1727-36, side 193b)Fire av de fem døtrene havnet i Gjerpen. De tre barna til dattera Barbara som levde opp kom etterhvert til Kilebygda, rett sør for Nes i Mælum.Ellers har jeg samlet litt data om familien her: http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=583Jeg tar selvsagt gjerne imot mere.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Eg skriv av det som står om Endre i Kviteseid Ættesoge, ser ut som det er kona til Endre som er av Håtveit-ætt. Eg prøvde òg om Endre eller Vrål kunne vera fødd i Seljord (VRI), men fant ingen ting.'SANDLAND II.Eit skifte på Håtveit 1700 upplyser at Endre Guttormsson er gift med Gunnhild Aasmundsdotter. Veit ikkje meir om han. Gunnhilds foreldre er Aasmund Torkjellsson og Ragnhild Asbjørnsdotter. Far til Ragnhild er Asbjørn Talleivsson g. m. Torbjørg Asgeirsdotter. Far til Torbjørg er Asgeir Heggtveit som åtte Håtveit i Morgedal.'Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.