Gå til innhold
Arkivverket

[#17417] Hans Gustav Severin Hansen fra Kristiansand


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Gift dampskipsmaskinist Hans Gustav Severin Hansen er her i Eide på Nordmøre i 1906 og kanskje 1907 for å reparere dampmaskina til D/S Kværnæs som gikk i trafikk på fjordene her. Som følge av dette oppholdet ble det hausten 1907 født 2 jentebarn: 1. Kirsten f. 22. sept. 1907 og døpt i Eide kirke 14. okt. samme året. Hennes mor var ugift restaurantrice Anna Nilsdtr. Sørset. Hun var her fra Eide. Som far er oppitt gift maskinist Hans Hansen f. 1874 og bosatt i Kristiansand S. Denne jenta døde den 11. mai 1908. 2. Laura f. 10. november 1907 og døpt i Eide kirke 8. desember samme året. Mor var ugift oppvartningspike Hanna Løvesdtr. Halaas, født og bosatt her i Eide. Ved begge to er skrevet i anmerkningene: Hans adr. Kr.sands mek. Værksted. Da Laura ble konfirmert i 1922 er oppgitt som far: Gift dampskipsmaskinist Hans Gustav Severin Hansen.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvem denne Hans Gustav Severin Hansen var? Hvem var han gift med og hadde han barn? Finnes det eventuelt etterkommere etter ham?Hilsen Jonny Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dersom du ikke får noe rimelig svar på ditt spørsmål, så skal jeg innom SAK i slutten av okt. og noe i neste måned, så jeg kan jo alltid pløye kirkeboken for deg. I så fall må du sende de opplysninger du har til meg på e-post:odlando@online.no. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Iver Mosvold

2 mnd. er gått. -Ble det noe resultat av besøket i SAK (2) ? Hvis ikke – så finnes også andre kandidater i Agder enn de som er nevnt i lenkene (3,4). Går det fram av anmerkningene ved dåpshandlingene i 1907/08 om barnefaren var gift allerede da ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Beklager at jeg ikke har skrevet noe tidligere. Barnefaren var gift da de to barna ble døpt i Eide kirke henholdsvis den 14. oktober og 8. desember i året 1907. Det står gift maskinist Hans Hansen som far ved begge dåpene. I anmerkningene står 'Hans adr: Kr.sands mek. værksted. Indber. 4/1-1908' Det siste skulle bety at dette er innrapportert til amtmannen, men dette har jeg ikke sjekka opp. Da barnet Laura f. 10/11-1907 blir konfirmert i 1922 står oppført som far: 'Gift dampskibsmaskinist Hans Gustav Severin Hansen'. (Se mitt første innlegg.) I ettertid har jeg fått opplyst at han var ikke her for å reparere maskina, men for å overlevere eller kanskje helst lære opp nye folk i forbindelse med at en hel ny båt 'D/S Kværnæs' var blitt bygd ved Kristiansand Mekaniske Værksted og overlevert hit i 1906/1907. Er det noen som har tilgang til arkivet til Kr.sand Mek. Verksted og som kanskje kan sjekke opp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.