Gå til innhold
Arkivverket

[#17420] Nikolai Nilsen, f.1861, Teigen fra Kongsberg


Gjest Trond Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kristensen

Søker foreldre til Nikolai Nilsen, f.1861, Teigen fra Kongsberg.Oppgaven er ikke enkel, og historien er som følger:Nikolai var jernbanearbeider/ungkar og reiste nordover for å arbeide som rallar på Ofotbanen. Her arbeidet han frem til 1888 - muligens 1889.Litt lengre syd i Nordland, i Hemnes, ble han far til barnet Aura Beck, som ble født 13.09.1888. Moren var pige Anna Larsdtr., f.1865.I kirkebok for Hemnes står det om faren 'Nikolai Nilsen, Teigen fra Kongsberg'. Dessverre ikke videre presist da Teigen er et nokså vanlig navn.Historien sier videre at Nikolai reiste til Amerika tett etter Aura's fødsel - dvs 1888 til 1890 pluss/minus. Han forsøkte flere ganger å få Anna/Aura til Amerika - sendte biletter/bilder - uten at dette ble historiens utgang.Jeg har 'trålet' KB fra Kongsberg med omegn/vært i kontakt med LKAB/forespurt sleksgranskere i dette området - uten å få hull på problemstillingen. Kanskje bedre lykke denne gang.PS. I kirkeboken er faren til Aura oppgitt til å være født 1865 og moren i 1861. Dette er sannsynligvis feilskrift av presten - da moren er født 1865.DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Tusen takk for et spennende spor.Det er godt mulig at Nikolai’s alder oppgitt i KB kan være uriktig. Det var Anna Larsdtr.s arbeidsgiver gbr. Anton Olsen, Grønvikmo som kontaktet presten og anmeldte forholdet – og det er ikke sikkert at alder var kjent. Dette var et forhold mellom en innbygding og en fremmedkar, som endte med et uekte barn.Kanskje noen kjenner til bygdebøker for dette området (mellom Kongsberg og Drammen)?Med vennlig hilsen Trond KristensenPS. Fødsels og dåpsdato for barnet Aura har jeg fra kirkeboka (primærkilde).Tror ikke det er noen feil her. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Den Nikolai som Sigurd viser lenke til i sitt innlegg er registrert på Braathen, Teigen både i 1865 og i 1875. Tellinga i 1891 har jeg ingen mulighet for å sjekke i øyeblikket.Tellinga i 1900 er intressant for da sies han å være skreppehandler og oppholdssted er da ukjent......Denne Nicolai Nilsen er identisk med mannen som gifter seg i Fiskum Kirke 28 juli 1901. Den utkårede er da Ingeborg Torsteinsdatter Ulland.Denne Ingeborg har trolig Sigurd Vinger god oversikt over ettersom han er forfatter av fantastiske bygdebøker for Flesberg. Bygdebøker for Eiker med slektshistorie eksisterer dessverre ikke. I tillegg til Teigen i Eiker er det vel også Teigen-gårder i Sandsvær.Dette avklarer vel lite, men et innspill er det joHilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei igjen.Sandsvær sjekket jeg noen år tilbake uten å finne noen gode spor.Historien sier at Nikolai forlot Hemnes før Anna var klar over graviditet. Dette må ha vært vinteren/våren 1888. Historien sier også at han dro til USA, og at han to ganger kontaktet Anna for å få henne over.Hvis det her er snakk som samme Nikolai – så må han ha reist til USA +/- 1888 og returnert tilbake til Norge før 1900. Da blir vel neste å sjekke skipslister – og med den nye opplysningen at Nikolai er født ca.1855.Jeg tok en telefon til en av mine gamle tanter. Dette med Ofoten/raller var nok mer en antagelse (basert på opplysningen om jernbanearbeider). Sannsynligvis har han nok arbeidet som jernbanearbeider rundt Trondheim før han vandret videre nordover.... skreppehandler?Aura hadde forøvrig 9 barn, så hvis Nikolai hadde barn med Ingeborg – så er det to grener av samme familie som er ukjent for hverandre.Mvh Trond Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Kristensen

Jeg har nå kontrollert folketellingen for 1891 som omhandler antall personer på gårdene – ikke selve personene. På Teigeneie (gnr.141, bnr.2) er antall tilstedeværende og hjemmehørende det samme; 2 menn og 1 kvinne.Men muligens er familien på dette tidspunkt fraflyttet gården. Nicolai’s mor Anne Marie Nilsdtr. dør 26.03.1877 av tæring. Hun er titulert som selveier kone. I 1881 får enkemannen Nils Gjertsen en sønn Nils Jacob (uekte) med enken Berte Maria Andersdtr. Bosted ref. kirkeboken er Skaugen Grønli. Nils Gjertsen og Berte Maria Andersdtr. gifter seg 26.03.1887. Her står det Nils Gjertsen Braaten, selveier Grønli. Ser en på FT1891 er det på ”Grønli eller Høen” (gnr.135, bnr.5) tilstedeværende 2 menn og 2 kvinner, hjemmehørende 2 menn og 1 kvinne.Jeg har også kontrollert inn-/utflyttede i kirkeboken uten å finne noen Nikolai. Halvbroren Nils Jacob dro forøvrig til USA i 1902.Da er det to spor igjen å kontrollere, 1) Skiftet etter moren som døde i 1877 (protokoller lokalisert i Kongsberg?) og 2) Jernbanearkivet i Hamar (kjenner noen til dette som kildemateriale, navnelister, etc?)Er det noen som har ideer om annet kildemateriale som kan være verdt å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Tusen takk for tipset som passer veldig godt med historien slik den er blitt fortalt. Jernbanearkivet på Hamar blir da neste - håper de sitter med lister over anleggsarbeiderne i perioden 1875-1890.Han som reiste i 1887 er nok feil person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Nils Gjertsen sin sønn Nicolay er ikke registrert i Eiker ved 1891. Det finnes ingen passende kandidat heller.Den utagaven av tellinga jeg disp. er uten gårdsnavn - men Nils Gjertsen med kone og sønnen Nils Jacob befinner seg på liste 28 i tellekrets F3.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Takk skal du ha Tor. Det du fant stemmer jo med antallet personer hjemmehørende på Grønli - to menn, en kvinne.Hva vet vi da om denne Nicolai født 03.10.1856. - Han var bosatt hjemme på Teigeneie til ihvertfall 1875. Deretter ukjent oppholdssted i ca. 25 år til 1901 hvorpå han returnerer til hjemtraktene og gifter seg. Vi har også opplysningen fra 1900 om ukjent oppholdssted/ yrke skreppehandler.Så har vi kanskje en Nicolai Nilsen nr.2 - også han fra Eker (Eiker) - som emigrerer til USA i 1888 fra Trondheim. Denne personen er da 36 år, dvs født ca 1852. Finner imidlertid ikke denne Nicolai i FT1865 ??? Det blir da å kjøpe ytterliger microfich og sjekke døpte i KB (jeg har oversikten fra og med 1854) - hvis ikke noen skulle sitte med transkriberte lister.....Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.