Gå til innhold
Arkivverket

[#17421] Henrik D.F. WALTER, f. i Bergen 1861 og Johan MEYER, f. i Bergen(?) ca 1860


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Ved en opprydding har jeg kommet over et fotografi av min farfar sammen med tre kjekke unge menn med denne påskriften:'Johan Meyer Tysnæs Bergen, H. Walter Aalesund og E. Moeller Hannover'. Bildet er et atelierbilde tatt i Hannover ca. 1881, og jeg mener å ha funnet de to førstnevnte i folketellingen for 1865.Er det noen som kjenner til disse to nordmennene og vet hvorfor de oppholdt seg i Hannover? Hvordan gikk det med dem siden? Jeg sender gjerne kopi av bildet til evt. etterkommere o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har nå kommet litt videre på egenhånd. I FT 1900 fant jeg en Henrik Walter i Drammen som oppga at han var født i Bergen 1861 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00602.wc2&variabel=0&postnr=5680&fulle=true&spraak=n>Lenke Han er ført som 'Ingeniør ved statsbanerne'. Kanskje han utdannet seg til jernbaneingeniør i Hannover? På en web-side om Åspaviljongen i Drammen http://aaspaviljongen.no/histori/historie.html er det til og med bilde av ham. Det kan se ut som om han døde allerede i 1906.I FT 1900 fant jeg også en mulig kandidat til Johan Meyer, nemlig den Johan J. Meyer som var 'Arkitekt lærer ved Kristiania Tekn. skole, Krigsskolen og Den kgl. n. Kunst og Haandverksskole'. Et søk på nettet etter en arkitekt Johan Meyer ga et meget godt resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har litt utfyllende opplysninger om de to kandidatene du har funnet:Henrik Walter, født 15.8.1861, gift 17.11.1898 med Birgit Kahrs Kielland.Johan Joachim Meyer, født 29.10.1860 i Finnås, død 23.1.1940, gift 2.5.1889 med Olga Marie Bergesen, født 5.4.1867 i Farsund. Han var sønn av sogneprest Wollert Dankertsen Meyer, født 1829 i Bergen, gift 1855 i Bergen med Christiane Bolette Wesenberg, født 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Henrik Diderik Friis Walter, født i Bergen 15. august 1861, ble ifølge 'Stamtavle over familien Kahrs' overtrafikinspektør i Drammen 3. juni 1920. Han må derfor antas å ha levd forbi 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Yngve har sikkert rett i sin formodning. Årstallet 1906 må vel da heller tolkes slik at Henrik Walter gikk ut av styret for Åspaviljongen e.l. dette året. Når det gjelder Johan Joachim Meyer, så ser jeg nå at det står en lang artikkel om ham i Norsk Biografisk Leksikon.Da regner jeg mysteriet for oppklart. Dette var åpenbart studiekamerater av min bestefar. Måtte alle være så fremsynte at de skriver personnavn (og årstall) bak på slike gruppebilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takket være opplysningene fra Sølvi fant jeg fram til denne: Lenke Her står det også svart på hvitt at Henrik Walter studerte i Hannover. I likhet med Johan Meyer hadde han før dette vært elev ved Trondhjems tekniske læreanstalt. Dette hadde også min bestefar. Disse tre var altså studiekamerater både i Trondheim og i Hannover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Hei. Ser at Henrik Didrik Friis Walter og har mellomnavnet Eckhoff.Hans foreldre er Johan C Walter og Alida Eckhoff Friis. Spørsmålet mitt er hvem er foreldrene til Alida Eckhoff Friis f.20/2-1830.?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

FT 1865 viser at Alida var født i Davik. Da havner vi fort på kremmerleiet i Rugsund der familien Friis regjerte i flere generasjoner. Alida var trolig datter av Henrik Friis. Jeg kjenner ikke mye til denne familien, og spør meg derfor om ikke Henrik kan ha vært sønn av Thomas Friis og Maren Alida Eckhoff? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Ja jeg hadde og trudd det var etterkommere etter Thomas og Maren Alida Echof. Jeg har notert 13 barn etter de, men desverre ingen Henrik. De 13 er født mellom 1748 og 1768. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har funnet Familys.Alida Ekhoff Friis født 20 feb. 1830 døpt 21 mars 1830 i Daviken. Foreldre Henrich Friis og Alida. Batchnr.C300002.Henrich Diderich Echof Friis gift med Maren Alida Friis, gift 19 oktober 1819 i Daviken. Batchnr.C300001.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

takk skal dere ha alle sammen. Nu har jeg litt mer å holde meg til. Skal få de inn i 'rekken' på rett plass. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Dette var litt av ett puslespill. Var på Statsarkivet igår kveld og fikk utmerket hjelp.(som vanlig).Vi fant: Thomas Friis og Maren Alida Echof i Rugsund, har blandt mange barn Andreas Christian Thomasen Friis,født 1763.Han var gift med Anna Malene Meyer f. 1763. De fikk Henric Diderich Echof Andersen Friis f. 1796..Så kommer fortsettelsen. Etter At Maren Alida Echof er død, gifter Thomas seg opp igjen med Susanne Pedersdatter Glad.(ifølge Sollid). De får Maren Alida Thomasdatter Friis f. 1792.. Dette vil vel si at Henric Friis her gifter seg med sin halvtante ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei KnutTilbake til ditt tilbud i første innlegg. Jeg kjenner et søskenpar som øyensynlig er barnebarn til Johan J. Meyer, og tar meg den frihet å vise dem denne debatten, i fall de skulle ønske en kopi av bildet.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Vil bare rette opp litt i disse Thomas Friisene.Sollied har feil i at den første giftet seg opp med Susanne Glad. Det er sønnen som gifter seg. Det vil si at Henric Friis og Maren Alida Friis er fetter og kusine. Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.