Gå til innhold
Arkivverket

[#17424] Marte Pedersdatter, Flathagen i Osen, Trysil


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Min formoder Marte Pedersdatter Flathagen: Født 24. des 1815 iflg bygdebok for Osen. Far Peder Fladhagen. Hun giftet seg i 1838 med Ole Eriksen til gården Brevig. Men Flathagen og hennes bakgrunn står fast for meg, og jeg er ukjent i Osen/Trysil. Er dette lik 'Haugen' i 1801-folketellingen?Jeg har dette notatet om Marte: 'Det er sagt at Marte ikke var så villig til å ta Ole... da hun var engasjert på annet hold. Men hun måtte lyde sine foreldre. Forresten var vel ikke Brevig så fristende for en som kom fra Fladhagen med all den skogrigdom.' Det sies videre om Flathagen: 'Fladhagen kom ut av Martes slekt ved død og nytt inngifte, så hun arver vel intet av alt det hun skulde! 'Også all den skogen!'Blir glad for alle råd fra Osen-kjennere - både om Marte og om gården !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Flathagen ligger i Innbygda, ikke i Osen, og det er riktig at dette er en av Hagen-gårdene i 1801-tellingen. Det er også riktig at Flathagen kom ut av Martes slekt ved død og nytt giftermål, men dette var vesentlig senere på 1800-tallet, og skulle ikke på noen måte ha fratatt Marte hennes arv.Kanskje vi kan diskutere dette nærmere på Sør-Østerdalstreffen i Slektsforskersenteret, Ullevålsveien 1, senere i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Takk for opplysningene. Ideen om Martes tapte arv er vel et eksempel på hvordan ting blir surret til når det har gått et århundre (notatet er fra ca 1960-70). Treff senere i dag? Det kommer an på når. Sender du meg en e-post om dette på agnete@prio.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.