Gå til innhold
Arkivverket

[#17430] Smed Johan Fredriksen f.1887, g.med Amanda Carlsd.Ros f.14/4 1884


Gjest Gerd Bovold
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Bovold

Disse personene er mine besteforeldre. Har funnet mye om Amanda, men lite om Johan. Prøver å legge inn lenke til ft.1900:Lenke Her er han med foreldre og søsken. Funker det ikke ,er han lett å finne ved å søke på Valderette (søster)som er den eneste som heter det i ft.1900 De giftet seg antakelig i 1914 (har funnet de to første barna i ekteskapet døpt i 1914/-15 gjennom kirkebøker. De skilte lag, men vet ikke hvor og når Er det f.eks. noen med kjennskap til Rødenes som kan finne noe om hans mor? Også Amandas far (Carl Andreas Edvard Gudbrandsen Ros,f 1857 i Ly) er av interesse for å få en offisiell bekreftelse,-har bare muntlig! Håper på hjelp fra noen som er erfarne i dette gemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Takk for respons Kai! Jeg er klar over at hun var av reisende folk, og det er antakelig noe av grunnen til at det er vanskelig å finne dokumentasjon.Litt mere usikker på Johan Fredriksen. Hans foreldre bor i 1900 på gården Flikke i Nes, Flekkefjord. Det bor mange jernbanearbeidere der, noe som stemmer med hva jeg har hørt om at han var rallar. Hvordan lete etter en svensk rallar? Gode forslag mottas med takk! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Takk for tipset Jon. Har lett der og. Den jeg søker er sønn av Edvard Guldbrandsen som er f.ca.1826 Antakelig er det den Carl som var født i Ly 1857 og iflg. Eilert Sundt (fantet.1862 nr 237) var i gode hender på Jæren. Har ikke klart å finne vielse på Amanda og Johan.(ville jo stått foreldre der)De ble oppgitt å være gift ved en barnedåp i Trosvik i 1915, men ved dåpen til forrige barn i 1914 var de ugift. De flyttet mye på seg, så det er omtrent som nåla i høystakken :-)) Skulle det være noen som har noe etter 1900 kan jeg legge inn e-mail Mvh.Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Det står en berettning om denne familien i FF 1859. De befinner seg da i Ly. Nr.19: Kar Andreas Edvard Gudbrand Ros. Foreldre: Johanne Cecilie Knudsdatter (1824ca) og omstreifer Edvard Gudbrandsen Ros). Karl skal være født vinteren 1857-58 i Gjesdals sogn i Ly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Hei,Kai! Ja, dette er rett person! (mmf?) Har du noe om ham etter den tid? Alt er av interesse, da jeg ikke vet noe annet enn at min mormor med stor sannsynlighet er hans datter. Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Jeg har desverre ikke funnet noe i slektsprogrammet mitt, men holder på å punche inn fra alle løse ark. Kan være jeg finner noe da. Vil så fort som det lar seg gjøre skrive det ned her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Takk til dere som har engasjert dere så langt! Jeg sitter framdeles med spørsmål rundt Johan Fredriksen (se lenke i første innlegg) Hans foreldre var Fredrik Andersson f. i 1851 i Sverige. Han var gift med Karen Johannesdatter f. i Rødenes i 1853. I ft.1900 bor de på gården Flikke i Nes Flekkefjord. Fredrik var da betegnet som jernbanearbeider Vet det kan by på problemer å finne utvandrede svensker, men kanskje det er mulighet til å oppspore Karen? Hvis noen har gode forslag mottas de med takk! Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.