Gå til innhold
Arkivverket

[#17451] Sjømann Østen Martinussen fra Stavanger, 1875/85 (?)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Denne mannen skal være født i Stavanger og var sjømann, han fikk et barn med en hittil like ukjent kvinne (Ragna Faanesen, f. 1882) fra Bergen i 1907.Navnet hans står slik på dåpsattesten, men finner ingen i sjømannsrullene i Stvgr, nå stopper jo de i 1900 på digitalarkivet. Finnes det andre muligheter montro? Jeg har sett i FT, osv. men det er visst nåla i høystakken.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har og vært inne på tanken at etternavnet ikke er riktig, takk for innslag. Det er i grunnen ikke så mange ved navn Østen i FT 1900.Damen finner vi ikke i det hele.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Etternavnet kan for så vidt vere riktig nok. Det er ikkje usannsynlig at han omkring århundreskiftet gikk over til å bruke familieetternavn, og at farens patronym da blei valgt. - Og det er også mulig at Mortensen er blitt til Martiniussen. Litt lenger bak i tid blei det i alle fall regna som variantar av samme navn.Faanesen er eg meir skeptisk til. Kanskje kan det vere ein misforståelse av etternavnet Faanes, som er blitt oppfatta som et forkorta patronym.Kanskje kan du leite på Faanes i Frosta: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se innlegg 16877 hvor jeg søkte etter henne. I dåpsattesten til barnet står det at hun er født i Bergen.Men det kan jo være at hun prøvde å gjemme seg på en eller annen måte. Hun finnes ihvertfall ikke i Bergen verken i FT 1900 eller siden som du vil se.Ellers har jeg ingen ide om hvordan jeg kan finne ut om denne Østen er den vi leter etter.Takk igjen for innlegg-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ragna er funnet, men denne Østen Martinussen hun fikk en sønn med i 1907 er fremdeles ikke funnet.Hvordan kan jeg finne ut om denne Østen Eriksen/Mortensen i innlegg 2 var i Bergen i 1906? Finnes det noen arkiver over båter som kom inn og de som var ombord?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innlegg og hjelp-:)Jeg har sett de to i Strandebarm, men problemet er jo at i dåpsattesten står det at far til barnet var fra Stavanger. Dessuten syntest jeg at de var i yngste laget (hun født ca 1878).Hvorfor skulle hun oppgi Stavanger dersom han kom fra Strandebarm? Med mindre hun ville prøve å forhindre at noen skulle finne han? Det hele er litt merkelig som sagt.Den Østen Martinussen i Skjerstad har jeg ikke sett. Hvor er det forresten?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Jeg såg ikke at du hadde lagt til No for Nordland, jeg tok det for Norge!!Ser han arbeidet i fiskeriet, han kan da være en mulig kandidat, men hvordan finne dette ut?Det var vel ikke snakk om noe bidrag på den tiden og dessuten ble jo barnet adoptert bort.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Har du vore inne på tanken at mannen kanskje kan vera frå Stavang i Svanø sogn, Kinn prestegjeld (no Førde) i Sunnfjord, Sogn og Fjordane?Det er vel fullt mogleg for presten å forveksla Stavang og Stavanger dersom informasjonen om barnefaren i samband med barnedåpen skjer munnleg og utan at denne er tilstade, eller?I alle fall finn du Stavang(er) i Svanø(y) både i FT 1865 og i 1900 for 1437 Kinn. Dersom det viser seg at mannen (Østen) verkeleg er derfrå, så bør ein vel òg undersøkja databasen 'emigrantar frå Kinn kommune'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innlegg, jeg hadde ikke tenkt over det enda jeg faktisk har bodd et år like ved Stavang.Men jeg finner ingen Østen/Øisten som kan passe verken i Kinn eller i Florø i FT 1900.Finner ikke link til emigranter fra Kinn kommune.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei på deg Kjellaug. Takk for sist. Ser du leter i Stavanger, det finnes folketelling for 1885, der fant jeg min mormor, født 1881, om du får noen til å kikke etter for deg. Beste hilsen SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til innlegg # 13 og 14:... eller ein kan klikke på 'dåværande område', velg fylke, velg den kommunen du vil sjå på - og du vil då få opp ei fin liste over samtlege databasar i DA som omhandlar denne konkrete kommunen; sjølvsagt i tillegg til ei rekkje databasar som inneheld relevant informasjon om området/distrikt eller landsdelen denne kommunen ligg i.Oversiktleg og greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det var vel ikke tanken å starte noe brukerkurs, men fremgangsmåten i (16) er da rimelig standard.Søkefunksjonen er mer skjult, men dessto mer slagkraftig i og med at du ikke er begrenset til kommune eller kjennskap til fylke. Prøv f.eks et søk med kirke eller stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei igjen, Visste ikke om denne muligheten i søkemotoren! Det var enkelt og greitt!Fant ikke noen Østen dessverre.hei Sol, je, det hadde nok v0rt fint om noen kunne sjekke den FT, for da går jeg ut fra at han var ung nok til å bo sammen med foreldra, dersom han kom fra Stavanger.mvh Kjelluag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arne Østensen

HeiBror til min oldefar het Østen Martinius Østensen (f. 1867) og var sjømann. Kan det være samme mannen? Kan ikke finne noe informasjon om han i FT 1900 men finner han i FT 1875 og i sjømannsrullene (se post 16234).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var interessant. Er nett kommet hjem fra Norge og har vært borte fra alt som har med data å gjøre i 14 dager, derfor har jeg ikke svart før.Det ser ut for at denne mannen da var fra Stavanger? Finnes det noen muligheter til å få tak i flere opplysninger om denne personen?Jeg skal ta en titt på n° 16234 nå.Mvh Kjellaug kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg går ut i fra at det er denne du mener, Arne? LenkeHer står det at han rømte i Wilmington i 1888. Er det mulig å finne ut om han kom tilbake til Norge?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Østensen

HeiJa, det var den jeg mente. Har ikke funnet ut noe mer om personen. Jeg antar at han rømte i Wilmington, North Carolina, USA og at eventuelle spor kan finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom han hadde kommet tilbake til Norge rundt 1906, så ville nok familien ha hørt om det tror jeg. Det var synd for navnet passet så bra-:) Det er vel tvilsomt å finne noe mer ut om han da. Men jeg ser ikke bort ifra at han kan være personen jeg leter etter.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.