Gå til innhold
Arkivverket

[#17454] Folketellingen i USA 1930


Gjest Olav Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Henriksen

Kan noen med tilgang til 1930 Census i USA hjelpe meg å finne info om Otto F. (Fredrik) Bergmann f 29 nov 1878 Kristiansund ?, sannsynligvis bosatt i Chicago-området 1930.Jeg er også interessert i om det finnes en Henrik Henriksen, sannsynligvis i Fergus Falls, Minnesota i 1920/1930. Han er født Nedre Stjørdalen 22 oktober 1880 og han reiste fra Trondheim 14.mars 1906 med DS Tasso.(Han er bror av min farfar Olaf Henriksen.)bilete0014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

1930 Census - Aurora Kane IllinoisBergmann Otto F. 52 år Gudrun 47 år hans kone William 20?år sønnDesverre kan jeg ikke tyde hans yrke og arbeidsplass.Hvis du opplyser din e-mail adresse, kan jeg sende den.Henrik Henriksen fant jeg ingen som kunne passe i 1930, har ikke 1920.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her er Otto 32 år i manifestet på Ellis Island, (det var listet at han var immigr. 1911 i Census).Du finner han på linje 7, side 0335+0336 ank.NY 19.apr.1911 fra Christiania 7.april, nærmeste pårørende Fru Gudrun Bergmann Skansegaten 24 Tr.heim, tatovering på venstre arm, fødested Chr.Sund N. Han skulle til venn Fru Line Dahl i Chicago Ill.[url="http://www.ellisislandrecords.org/search/passRecord.asp?MID=06833091740083174912&FNM=OTTO&LNM=BERGMANN&PLNM=BERGMANN&RF=25&pID=101110050215>LenkeI 1912 reiser Gudrun og Willie 2 år gml. med Hellig Olav fra Kristiania ank. NY 10.juli, til husbond og fader Otto Bergmann 2025 W.Eric Str. Chicago Ill.Nærmeste pårørende, hendes fader og bestefar Karl Lysholm Lillgaardsv.17 Tr.heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dødsregisteret for Minnesota syner to avlidne personar i Otter tail Co., MN som kan vera ''din'' Henrik:~~~~~~~~~~HENDRICKSEN, HENRY P. CertID# 1942-MN-011509 Date of Death: 12/15/1942 County of Death: OTTER TAIL~~~~~~~~~~HENDRICKSON #3, HENRY CertID# 1920-MN-010926 Date of Death: 04/15/1920 County of Death: OTTER TAIL~~~~~~~~~~Den siste av desse kan høyrast ut til å vera pasient ved asylet i Fergus Falls, so eg held ein knapp på den første...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Bente Aaris: Takk for info og lenkene. Otto er bror av min kones farfar. (Hun heter Brit Bergmann og vi bor i Skansegaten 14 i Trondheim !) Dersom du kan sende meg detaljene fra US Census så er adressen: olav.henriksen@broadpark.noLars E. Øyane: Takk for forslagene. Undersøker nærmere selv, men tror ikke det kan være han som er død 15 april 1920, fordi jeg har et skipsmanifest ved ankomst Ellis Island i august 1920 der hans søsterdatter m/barn skal besøke sin onkel Henrik Henriksen. Den andre kan det jo være, men jeg kjenner ikke til at denne Henrik hadde noe mellomnavn. Uansett, takk for hjelpen og ha en fin dag.p.s. Bildet som er i innlegget er av Henrik Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja, men det fulgte nå med da, uansett kan jeg opplyse om, at SSDI er mangelfullt både på Ancestry og Rootsweb (de har kanskje samme index).En oldefars broder (immigr. 1903) han bodde også i Chicago 1920 og i 1930 (kan jeg ikke finne han, må derfor søke gate etter gate, hvor jeg vet han har vært), men han dør i Chicago 1932, og han fant jeg uten problem i Databasen hos IL States Archives Death Records (døde frem til 1950):LenkeDeretter var det en frivillig som hjalp mig i Chicago, han fant Death Notice i Chicago Daily News, hvor jeg fikk bekreftet det var vores, heretter gikk det slag i slag, med Dødsattest som jeg bestillte og har mottatt, og Naturalizations Dokumenter for han og hans 2 sønner (den foregikk for øvrigt i 2 faser, med 3-4 års mellemrum, så her får man en del opplysn., deres underskrift, yrke - bopæl - hustru - barn. hvis de hadde deltatt i WWI,(den ene sønn hadde det, fyllte de bare ut en Petition).1. Declaration of intention. 2. Petition for NaturalizationDet var bare litt opplysn. at med dagens muligheter, kan man finne dem 'over there', som af en eller annen/flere grunner ikke holdt kontakten med hjemlandet ;o( eller omvendt, det er jo derfor vi må lete etter dem.Har holdt på knapt ett år med at søke etter mine, familien har søkt i over 35 år uten held.Takket være Ellis Island listerne, vidste jeg hvor jeg skulle begynne, og fannt hans 1.kone med et så alminneligt navn, som Marie Hansen i et dødsregister 1906 Town Cutler Juneau Co.i Wisconsin på Google, (selv om de skulle til Monroe Co.iflg. manifestet) fikk bekreft. på dødsattest, at det var riktig person.Ja, sådan kan det gå, men det krever tid.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Hei Laila, takk for tipset om SSDI, har allerede vært inne og søkt og fant mye nyttig.Når det gjelder hvordan jeg fikk med bildet, så var det så enkelt som at det dukket opp et felt nederst før jeg la inn innlegget, og jeg hentet inn bildet der og da. Ser ikke dette feltet i øyeblikket, så det er kanskje et eksperiment de har på digitalarkivet. Kanskje det gjelder bare for de som starter et nytt tema ?Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roger Thauland

Since i don't read the language--(well you know that already) this info may not be needed -- Gudrun's obit says Otto F. died March, 1945. She was born March 27, 1883, Trondheim, it says. Interested? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.