Gå til innhold
Arkivverket

[#17463] Kari Gunnersdatter Berg f 1716 i Nord Odal. Hvor er Gunner??


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Kari Gunnersdatter f 1716 på Berg Nord-Odal gifter seg 1748 med Jørgen Hansen Krybelsrud i Sør-Odal. Hun dør på Krybelsrud u. Strøm i 1788, men finner ikke denne Gunner som må være Karis far. Nord-Odalbøkene, som er veldig innholdsrike på opplysninger, har et lite heldig system for hvor en skal lete når en ikke er lokalkjent. Har noen oversikt hvor Gunner er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være at hun kommer fra Sør-Odal og ikke Nord-Odal. Den 21/11-1748 gifter en Karen/Kari Gundersdtr seg med Jørgen Hansen her.Så finner jeg henne døpt 12/1-1716 i Sør-Odal med foreldre Gunder Nielsen og Gubior Sigvertsdtr.Dette fant jeg på LDS - utskrift fra norske kirkebøker.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellers så finner du to Gunder Nielsen på LDS, begge født i 1696.Den ene er kun lagt inn av en amatør, denne skal være født 29/6-1696 på Spikset i S. Odal av foreldre Niels Eriksen og Kari Gundersdtr.Den andre er lagt inn både av amatører og i kirkebok kopi. Gunder Nielsen døpt 6/9-1696 på Aulie S. Odal av foreldre Niels Gundersen og Inger Henningsdtr (fra amatør innlegg)av foreldre Niels Ouli og Ingri Henningsdt (fra kirkebok)Gubior Sigvertsdtr fant jeg ingenting om.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er og flere opplysninger om søsken til disse to Gunder Nielsen1. Foreldre Niels Eriksen og Kari GundersdtrRandi f 23/8-1691 Ronnaug f. 20/9-1693 Hans 1667 Gunder 29/6-1696 Ragndi ch. 27/8-1690 Ronnov ch 25/9-1692 Anne 1669-30/10/1738 Sjønne 1672-2/5/1724 Sigri 1674 - 7/4/1758 Marie 1677 - 20/3/1737 Amund 1680- 14/10/1752Det andre paret Niels Gundersen Ouli/Aulie og Inger/Ingi HenningsdtrInger 28/8/1704 Maren 1717 Ole 12/1/1702 Anne 13/5/1707 Niels 1710 Henning 20/4/1699 Karen 1724 Marit 1720 Vilhelm 18/7/1709 Vilhelm 1712 Gunder 1696Det kan jo være at du kan kjenne igjen noen av disse navna senere i familien?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Kjellaug, jeg tror du har satt meg på rett spor. Bygdebøkene er nok ikke helt å stole på alltid. Men Kari Gunnersdatter sto oppført som f på Berg i Nord-Odal (Sør-Odal bind III s 131)Jeg finner Nils Eriksen og Kari Gunnersd. under Vestre Spikset, bruk III(Sør-Odal VII s 282). Men de er bare oppført med to døtre, Rangdi, kalt opp etter Nils' første kone og Rønnaug. Men jeg finner samme Nils og Kari oppført på Steinerudtangen u nabogården Steinerud. Her har Kari fått etternavnet Gudmundsdatter (S-O III s 256). Her er også en tredje datter tatt med, Ingrid. Alle trolig deres barn. De andre barna er ikke nevnt. De som er født før 1689 er nok fra Nils'første ekteskap.Gunner Nilsen f på Auli 1696, faren bruker på forskjellige Auligarder, er verre å følge. Faren Nils er g to ganger, men ikke med Inger Henningsd. Gunner eneste barn i første ekteskap, men ingen opplysninger hvor han blir av. Merkelig, for faren var en med mye eiendom, og det er eldste sønn i neste ekteskap som tar over etter faren. (S-Odal VIII s 292)Takk igjen, og jeg må nok se nærmere på dette. Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror jeg ville holdt en knapp på det første paret, der farmoren da blir Kari.Du finner dem vel kanskje i kirkebøker for området. Som sagt var alt om dette paret lagt inn av amatører og ikke kopi fra kirkebok.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.