Gå til innhold
Arkivverket

[#17468] Ingeborg Olsdatter Braaset fra Røyken (født rundt 1700 - død når?)


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med årstall og opphav for min anemor Ingeborg Olssdatter Braaset fra Røyken. Hun giftet seg første gang i 1722 med Johannes Hansen Heggen (anefar) og andre gang i 1727 med Søren Aslesen Wang. Begge ganger i Røyken.Både Johannes Hansen og Søren Aslesen har jeg funnet noen data for, men bortsett fra vielsene har jeg ingenting om Ingeborg Olsdatter, hverken fødselsår eller når hun dødeKan noem hjelpe meg igang?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Ved søk i Family Search har jeg funnet følgende: Johannes Hansen (født 25.3.1689 - begravet 27.5.1725) og Ingeborg Olsen (født 1697 - død 1774) fikk barna Christopher (døpt 10.5.1722 - død 1.6.1806) og Anna (døpt 19.3.1724). Begge barna født på Braaset, Røyken. Ingeborg gift annen gang 29.9.1727 med Jørn? Aslaksen. De hadde følgende barn: Johannes (døpt 7.3.1728 - død 1773), Ole (døpt 16.4.1730 - død 14.1.1781), Martha (døpt 21.9.1732) og Hans (døpt 20.3.1735 -død 1782)- alle født på Braaset, Røyken. Ingeborgs foreldre er Ole Amundsen Braaset og Anne Larsen. (Family Search oppgir hennes fødselsår både til 1687 og 1697 - begravelsesdato avviker også: 20.3.1774 og 1.5.1774).Kanskje dette kan være til hjelp for deg. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig takk for tilbakemelding!Jeg regner meg selv for relativt innkjørt på Familysearch, men av og til glemmer jeg det mer elementære.Med 1774 som peker fant jeg faktisk begravelsen til Ingeborg Olsdatter i en dårlig papirkopi jeg har av mikrofilmen av kirkeboka for Røyken for en periode rundt 1774. Etter å ha myst lenge og vel og i godt lys ble jeg enig med meg selv at Ingeborg Olsdatter Braaseth ble begravet 'Festum Annunciationis Mariae' (dvs. Maria bebudelsesdag = 25 mars). Alder oppgitt til 87 år (ser det ut som). Dvs. hun ble født 1687 (pluss/minus).Sjekket 1.mai 1774 også. Den dagen var 4.søndag etter påske som heter 'Cantate'. Da ble det ikke begravet noen Ingeborg Olsdatter.Igjen - takk skal du ha for å ha satt meg på riktig spor!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Og ikke nok med det! Jeg fikk endelig de opplysningene jeg trengte for å koble Ingeborg Olsdatter Braaset og Anders Olsen Braaset til felles foreldre! Anders Olsen ble ble gift med Anne Jørgensdatter Grini (var det i 1729?). De er også mine aner og så langt jeg kan se i farten, en generasjon nærmere enn Ingeborg og Johannes Hansen.Jeg kan se av Familysearch at Ole Amundsen og Anne Larsdatter fikk flere barn (iflg. kirkeboka for Røyken fram til 1709), men jeg stoler overhodet ikke på de detaljerte opplysningene om dato og år som Familysearch opererer med for Røyken, særlig ikke fordi kirkeboka for Røyken ikke kom før 1701-1704.Har noen registrert opplysninger om de andre barna?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.