Gå til innhold
Arkivverket

[#17470] 'Fant Karl.' Rosenberg.m. fam. Spillemenn, hesteskjærere, urmakere. omstreifere


Gjest Nina Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Berg

Karl Fredrik Johannesen Rosenberg (fant Karl)f.ca. 1779 Sverige? Foreldre.Johan Lustig, Anne Marie Lind.Hun D.1804.i Christiania.Søsken:Fredrik 1784 Nes? Axel ca.1786. Anne Kathrine ca.1791.Hun drukna i ei elv i Trøgstad 1798. En halvbror Johannes Petterson i Hedmora.Det skal utgies en bok om 'Fant Karl' navnet han ble kjent under gjennom sitt eminente felespill. Det har vært ett puslespill og finne ut av hvem denne myteomspundne Fant Karl var. Fra reisepass,kan vi følge han og hans familie gjennom hele Norge. Ofte også i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Carl Rosenberg ble gift i Gol 1798, med Magdalena Børresdatter f.1777 d 1859 Røros.Hennes for:Børre Christiansen og Katrine Gundersdtr.Barn:Johannes 1797. Anne Breta 1798. Fredrik 1799 Lesja GM.Katrine Henriksdtr.(søskenb.) Marie Sophie 1802 Gran.GM.Johan W.Palm(søskenb.) Anne Kathrine ca.1805.Barn m.flere.Karl Fr.Bern???? Lars Bertelsen og Ole Andreas Johannesen(svart Ola). Helvig 1808. Juliane 1811 V.Slidre.GM.Johannes Pedersen Vigart. Karl 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Johan Lustig het også Rosenberg og hans far igjen het Karl Johan Rosenberg, f. 1718 i Finnland. GM.Maria Christina,f.1720, etternavnet er jeg usikker på, mulig det er Länberg? Takk til deg, Nina, nå fikk jeg noen navn til å sette inn i tavla mi.mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Barnebarn til Karl og MagdalenaFREDRIK OG KATRINEBarn:Johannes ca 1818-1901.GM.Kristiane Palm (Søskenb.) De norske reisende Palm,stammer fra disse to.Karl 1821-1821.Magdalena 1822-1897. også 1827?Karl 1824.Fredrik ca.1825-1888.GM.Wilhelmina Fredrikke.Hartman.Fredrik Karlsen fikk kansje et barn Fredrikke,med sitt søskenb. Marte Henriksdtr.MARIE SOPHIE OG JOHAN W:PALM.Barn: Kristiane 1822.GM:Johannes Fredriksen(over)Marie Magdalena 1824.Elias 1825.GM:Anniken HartmanMagdalen 1827.GM:Andreas W.Andreassen Roos ?Johanne Wilhelmine 1829.GM:Fredrik Hartman.Johan Fredrik ca.1831.GM.Anne Marie Vigart(søskenb.)Juliane Marie ca.1834. GM.? D.1890 Orkdal?Wilhelm ca.1835.GM:Magdalena Hartman.(til Amerika)Karl Fredrik 1836.Johan Wilhelm 1838-1839.Marie Sophie 1840.GM:Johan Nilsen Landmark.Alle Hartman over,er søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fortsettelse på barnebarn.ANNE KATHRINE med Karl Gulbrands.Bern????Barn?:Gulbrand Karlsen 1823 Lesja.BM.Anne Marie Brandt.(Børres.slekta)GM.Kari Hartman.Maria Magdalena?1825.Sverige.M:Flere.Karl A.Friman.Knut og Alexander Kristiansen(kalvene)osv....ANNE KATRINE og LARS:Barn.Nikoline 1831.GM:Anders Pedersen Dalvang.Johanne 1834.Anne Marie 1828.GM.Nikolai Nilsen Landmark.Berthild 1837.Lars 1840-1841Bertel 1833-33KATRINE OG OLE ANDREASBarn:Oliver 1844.Lavik. Mariane Emilie??1847 Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fortsettelse barnebarnJULIANA OG JOHAN PETER VIGART. Sverige.Barn: Johanna Magdalena Carlista 1833 Vinger.GM:Johannes Christian Nilsen(Brun?)Resten av barna,er bare ren avskrift fra svenske kilder.Johanna Kristina 1835.Karl Johan Vidholm 1835.GM.Johanna Sundberg.Til Norge?Anna Maria 1837.Flere menn.Andreas Hult. Karl Fredrik Karlsen. Johan Palm(søskenb.)over. I Norge?Lars Peter 1839.Hedvig 1844. GM.Martin Kristiansen.NorgeJohannes Backman.1848. GM. Anna Maria Reis.Sophia Tolvmina 1851.GM.Gustav Fredrik Fernstrøm.Til Norge?Oleana 1854.Fredrik Oskar 1856.GM. Stina Lisa Karlsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk Åse for ditt innspill.Det er lansert flere kandidater som besteforeldre til Karl Rosenberg. Har du sikre kilder på at dine er rett? En del spor går tilbake til Detlof Petterson Rosenberg. En Fredrik Petterson som reiste med Detlof,er nevnt som onkel til Johan Lustig Rosenberg i reisepass.Kom gjerne med komentarer om dere finner feil i mine oppsett,eller dere har noe å tillegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaHar kikket litt på barnebarna til Karl Fredrik Johannesen 'Fant-Karl'.Det er et av barna til datteren Marie Sophie og Johan Wilhelm Eliassen Palm som jeg ikke får til å stemme.Du skriver at de hadde en sønn Johan Fredrik, f. ca. 1831.GM Anne Marie Vigart(søskenbarn)Jeg har andre foreldre og fødselsår på denne Johan Fredrik, f. 30.10.1847, sønn av Johannes 'Pottfot' Fredriksen Rosenberg og Christiane Johannesdatter Palm, GM Anne Marie Serine Monsdatter.Kanskje dette er 2 vidt forskejellige personer og det er godt mulig jeg har feil, men om vi sammen kunne finne ut av dette ville det være fint.Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Det stemmer det at Marie Sofie og Johan Wilhelm Eliassen Palm hadde en sønn som het Johan Fredrik Olsen Palm (Vet ikke hvor han tok Olsen fra) Han var f.1831 i Alten og gift i Talvik med Anne Marie Johannesdatter Vigart f.1836 på Eidsvoll, og døpt 1837 i Iveland.Det stemmer og at 'Pottfoten' fikk en sønn ved navn Johan Fredrik f 1847.mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei ÅseTusen takk for oppklarende svar.Og til Nina:(glemte det i mitt tidligere innlegg) Tuuusen takk for nyttig informasjon som du legger ut på dette forum. Fantastisk.Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Nina, Åse og Inger,Jeg har lenge prøvd å finne foreldrene til Juliane Fredriksdatter, f. ca. 1821, far: Fredrik Karlsen. Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, har jeg hatt en mistanke om at Fant-Karls sønn Fredrik kunne være faren, men jeg har ingen dokumentasjon på dette. Spørsmålet mitt til dere er - siden dere kjenner de reisende slektene mye bedre enn det jeg gjør: Kjenner dere noen annen Fredrik Karlsen fra disse slektene som kan være far til Juliane ? Ser fra innlegg (4) at Fredrik Karlsen kanskje fikk et barn, Fredrikke, utenfor ekteskap. Er det mulig at han kan ha hatt flere barn utenfor ekteskap, uten at disse er nevnt i arv, etc. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Inne på Lor,www.lor.no.Har noen lykkelig vis,lagt ut Eilert Sundts beretninger om 'fantefolket' Der finnes tellinger og historier om masser av reisende familier.(Anbefales sterkt)Siterer litt fra det som finnes om Palmene.Om konfirmasjonsundervisning.Nordre Aurdal ca.1856. Da var Juliane Marie og Marie Sophie Palm,22 og 16 år gamle. Pikene måtte jobbe for kost og logi der de ble innkvartert.Begge gjorde veldig god framgang i lesning og fikk de beste skussmål.Deres brødre Elias og Vilhelm Palm gikk til undervisning samtidig,men bare på deres hyppige besøk i Aurdal. Det var ikke bevilga penger for dem.De gjorde veldig store fremskritt i lesing og forståelse av skriften.Og ellers fin framferd. Vilhelm,måtte også døpes om igjenn,da de ikke kunne skaffe hans dåpspapirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiJeg ble litt interessert i følgende i ditt innlegg under barnebarn:Maria Magdalena?1825.Sverige.M:Flere.Karl A.Friman.Knut og Alexander Kristiansen(kalvene)osv....Knut og Alexander Kristiansen (kalvene), hvem er de ? Er Maria Magdalena søster til Karl Knut og Alexander, eller hva ? Beklager hvis jeg er litt treg.Du skjønner jeg har to ved dette navn i slektsoversikten til min svoger. Alexander Kristiansen, f. 1830 og Knut Kristiansen (han har jeg ikke fødselsår på). Har også oppført to søsken, Andreas Kristiansen g.m. Anne Smedhaug, f. i Folldal og Kristina Kristiansdt., f. 1839 og gift med Ola Olsen Steinsandeggmoen. Foreldrene til disse fire er kalt Vakker-Ane og Kalv-Kristian. Kan de ha noe med dine å gjøre ?Fant dette i Eilert Sundts fantefortegnelse i 1845: Kalv-Christian (1795-????). Påtruffet 1845 i Trondheim stift. Skal være født i Vaage prestegjeld. 'Gevorben Militair'. Har mange barn med Anne Nilsdatter.Lurer på om dette er de jeg er ute etter ?Det hadde virkelig vært moro hvis dette spørsmålet kunne blitt oppklart her. Det virker som om dere har god kjennskap til disse slektene.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja det er de du er ute etter Inger.Marie magdalena er ført opp som barn av Anne Katrine Rosenberg og Karl fredrik Gulbrandsen Bern. Men er ikke søsken,men har vært i lag med Brødrene Kristiansen.Det står mye om disse slektene også inne på Lor. Jeg vet ikke hva du mangler.Men Anne Nilsdatter var altså fra Dalvang Gård Tynset.dpt.8/11 1801.Foreldre Nils Nilsen Hesteskj. og Anniken Kristiansdtr, Du har kansje funnet de i telling 1801 Tønset.Anne var gift med kalvKristian og tante til Anders Pedersen Dalvang nevnt over.Hun var også halvsøster til Marte Pedersdtr.f.1806 Tønset. Hun var mor til søsknene Hartman,du finner nevnt her.Martes datter Anne Marie Hartman,ble som kjent gift 1859 med Knut Kristiansen f.1826 Lesja.Maria Magdalena fikk Annika 1866 Alvdal og Kristiana 1862 Faaberg med Alexander.han ble senere drept med ei Svepe.Hun fikk også Anne Marie 1850 Rendal, med Knut.Jeg vet ikke hvem hun til sist slo seg i lag med.Og hva som hendte med henne.Anne Nilsdtr. og Kristian Knudsen bodde på Alvdal.Barn Knut 1826,GM.Anne Marie. Anne Marie 1828. Alexander 1830.RM.Marie Larsdtr?Guri 1832 RM.Johannes Pedersen. Nils 1835 RM.PernillePedersdtr.christiane 1837 GM.Ole Olsen. Andreas 1840 GM.Anne Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaDu skriver i ditt siste innlegg at du ikke vet hvem Maria Magdalena til sist slo seg i lag med.I FF 1859 nr. 72 står det en del om henne og en datter Anne Katrine Olsdatter, f. ca. 1851 med far Ole Knudsen.Der står det at Maria Magdalena i 1857 er 31 år,født i Sverige, og at hun da er ifølge med Karl August Frimann.Hennes foreldre er ugifte Karl Gulbrand (død) og Anne Katrine Karlsdatter (fremdeles på vandring).M.v.h. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Inger. Takk for svar. Jeg så også den for 1859.Men årene etter det,har jeg ikke funnet noe. Noen som har? Lurer på om hun har oppgitt rett navn på barnet og barnefaren der. Om det er Anne Marie med far Knut Kristiansen, det skal være.Og til Annette,Ja jeg fikk se nå at bindestreken plutselig var borte fra mailadr.Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk, Nina, dette var kjempeflott. Var redd det ville bli vanskelig å finne ut mere her. Nå skal jeg sette meg ned å studere det jeg har fått. Det skal bli spennende.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg tenkte ta opp noen uklare punkter.1 Karl Rosenberegs opphav.Finnes noe her? Åse har du kilder for dine opplysninger.2 Er det noen som har mere info på barn,Barnebarn her.Er det noen jeg ikke har tatt med?F.eks.Magdalena Palm f,1827.Var hun i lag med Andreas Roos.Og var det noen barn.?3.På Juliane Marie Palm? Hennes søster Marie Sophie var GM:1863 Orkdal Johan Nilsen Landmark. De fikk en sønn Oliver Magnus f.1863 orkdal. Er det flere barn på de?Flott om noen kommer med mer her.eller har noen spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk for svar Åse. Jeg tenkte på at du skrev navn på besteforeldre til Carl.Om det var noen dokument dette sto i. Hiski,reisepass ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Nei, desverre har jeg ikke dokumenter på disse folka, men jeg har samlet en god del annen informasjon over de. Om du er intressert, Nina, så send meg en meil,det er så mye så jeg legger det ikke ut her. min adresse: akill@telia.comVennlig hilsen Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg går litt vidre framover med fam.Rosenberg. Se innlegg 5.Gulbrand Karlsen 1823 og Anne Marie 1824(Foreldre:Marte Henriksdtr og Gulbrand Korsgård Se Børresen)Datter.ANNE KATRINE f.ca.1847.D.1907.GM:1.Karl Fredrik Andreassen(Sundli.Kjent på fela)Deres Barn:Marie Magdalena 1866. Anna Gustava 1869.Marta Fredrikke 1877.ANNE KATRINE gm.2.Fredrik Kristian Benjaminsen(Loa,Forselius)Barn: Karoline Nikoline 1880.Karl Ludvig 1883. Nils Gudbrand 1886 (Bakke. Storspelemann)GULBRAND KARLSEN gm.2. 1857.Kari Hartman.Barn: Wilhelmine Nikoline 1858. Marte Johanne 1860. Gustava Marie 1865.Nå begynner nye slekter og dukke opp.BL.a Griffenfeldt blir inngifta ofte i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Se innlegg 4.Barna etter Marie Sophie og Johan W. Palm.Deres sønn ELIAS 1825 GM. Anniken HartmanBarn:Johan Fredrik ca.1851. Marie Magdalena ca.1853. Vilhelmia 1857. Elias 1863. Magdalena ca.1864. Fredrik ca.1866. Karl Magnus 1871.Bror til Elias, WILHELM (1838-1899).GM.1863,Magdalena Hartman (ca.1837.-D.i Amerika)Barn.1.Kristiana Marie 1860. 2.Elias Fredrik 1862. 3.Marie Magdalena 1864. 4.Fredrikke 1867.GM.Oliver Magnus Ludvigss.Hartman. 5.Johan 1869. 6.Johanne Fredrikke (1871-1880 i Norge) 7.Wilhelm 1874.8. Juliane 1875.9. Karl Magnus 1878. 10.Ludvig.Alle barna Kalla seg Palm. Også noen Riste,fra V.Slidre.De dro i flere puljer over til Amerika. Deres søster JOHANNE WILHELMINE 1829.GM:Fredrik Hartman.(Den farverike i slekta)SvarteFredrikBarn:Marte Marie 1849. Johan Fredrik 1851. Elias 1855.GM.Klara Kristine(se Palm). Laurits Hartman 1859.Det mangler sikkert mye på de jeg har ført inn nå. Sjekk for mulige feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg må rette opp litt innlegg 24.Barna til Wilhelm og Magdalena.NR:9 er Magnus 1878. 10.Ludvig 1880. 11.Karl Magnus 1883. Tror han ble gift med i Amerika, Marie Elevine Eliasdtr. Riste f.1888 Oppdal(slekta).Hun dro også til Minnesota i 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Berg

Fra innlegg 5. Barn etter Anne Katrine og Lars Bertelsen.Deres datter Nikoline f.1831 gm.Anders Pedersen(Dalvang.For:Peder Nilss.og Pernille Johansdtr.NystuP ers søster.)Barn:1.Magdalena 1855. GM:Elias Grøn(Brun2.Anna 1858. GM. Magnus Stålberg.(Lang Magnus)3.(Litj) Magnus. ugift.4.Fredrikke. med Nikolai Alexanderss.5.JOHAN Peter ca.1861.GM: JOSEFINA LINDKVIST.6.Karl ca.1870. GM:(vakker Anna)av Nystu.7.Fredrik 1873. GM:Magdalena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.