Gå til innhold
Arkivverket

[#17470] 'Fant Karl.' Rosenberg.m. fam. Spillemenn, hesteskjærere, urmakere. omstreifere


Gjest Nina Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Berg

Ah tusen takk begge to. Med den lenka du sendte Astrid,ser det ut som ganske sikkert at det er Magdalena Palm av Rosenberg det gjelder.Kan tydelig lese Røros og det stemmer med slekta.Med mye omtalt på Agneta,mente jeg omskrevet på svenske anbytarforum.Kopparslagaren Fredrik Karlson hva slekt var han av,og var de bosatt sverige? Kenneth i Sverige har spurt etter ei Palm i sin slekt. Hun kansje kan være etter Magdalena.Husker ikke hva hu het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei...Jeg lurer på om det er noen som vet om Johannes Carlsen (Rosenberg`s skjebne) f. 1797, om han levde opp og fikk etterkommere og slikt ??Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Takk for svaret :)Leter etter foreldrene til en Carl Johannesen av Vos f.ca rundt 1820 +/- noen år han fikk et barn med Anne Maria Pedersdtr. De står begge som tatere under sønnens konfirmasjon på Eiker.LenkeJeg får lete videre kanskje det dukker opp noe en dag..Ha en fin kveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Fra kirkebokavskrift for Ørland:Født 07.05.1872; Marie Julianna Far: Necolay Nilsen Landmark af Sverige (født 1833) omvankende hesteskjærer Mor: Marie Larsd. (født 1830). De har vært gift i 21 år. mvh Aud M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk AudAnne Marie finner du lenger opp her som datter av Katrine Rosenberg og Lars Bertelsen.Hun og Nikolai har en stor slekt av reisende etter seg.Hun fikk først barn med 2 brødre Nystu.Men begge døde tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Eg er ikkje sikker på om dette er på kanten av din debatt, Nina, men eg skriv det likevel; Fant-Kal er nemnd som ein mentor til 'Fel-Jakup' eller 'Jakup Lom', ein kjend spelmann frå Skjåk, i 'Lom og Skjåk' av Ivar Kleiven...det er skreve litt om ferdene 'Fel-Jakup' gjorde med Karl og fylgjet hans, og om Karl sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Nina Ja, jeg visste at jeg hadde sett navna før da jeg så dem i kirkebokavskrifta, så jeg tenke det kunne være av interesse. Jeg har også funnet noen flere som kan høre heime her, men jeg er usikker på om de hører til i Rosenbergfamilien.Jeg kan ta med en fra 1882 i Ørland: Født 22.07.1882; (ektef.) Juliane Ovedia Foreldre Johan Fredrik Fredriksen, f. 1851 - blikkenslager, Karen Gustava Fredrikds. Bosted: Brotangen Merkn.:omstreifereEr du interessert, kan jeg legge inn de andre jeg har funnet også. Sier familienavnet Berist deg noe, for eksempel ?Jeg har også lagt inn opplysninger på DIS sine sider og under et annet tema her.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei!Hesteskjærer var vel en folkelig betegnelse på dyrlege om enn selvlært tror jeg. Mange av de reisende var gjerne dyktige på å kurere hestene.I den anledning har jeg en slik 'dyrlege' - hestskjærer som jeg lurer på hvor ble av.Karl Fredriksen Moen f. 1823 i Lærdal g.m. Johanna Kriatensdtr. Risberg, Røros f. 1832. De fikk fem barn som jeg har funnet i hvertfall. Men hvor ble de av? Jeg finner de ikke i tellingene. Har noen vært borti de? Kanskje Mary i Røros har de i sin bok?Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Fra ordnett.no: hesteskjærer (~skjærer) person som kastrerer hester (og andre dyr).Det var vel det som mentes med bange anelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jodda Aud. Karen Gustava Moen er oldebarn av 'FantKarl'Og johan Fredrik er hennes søskenbarn av Palm Hartman.De barna har jeg.Men takk lell.Og Birger hva mener du med fordom?Kan man ha det når det gjelder ei anna tid?Og Geir trodde Mary hadde informert deg om de siden hun har vært i kontakt med etterkommere etter han.Slo seg ned på Ørlandet.Kansje Aud kan hjelpe deg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Geir Heter et av barna Fredrik Kristian ? Jeg har funnet en dåp i kirkebokavskrifta for Ørland: Karoline Jørgine, ektefødt, 27.02.1883 Foreldre Fredrik Kristian Karlsen, skomaker (født 1854) og Anne Sivertsd. (født 1854) Bosted: Mo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- fant Fredrik Christian Carlsen Moe i en tilflytningsliste også (har ikke notert årstall). Fødested: Røros (?) Bosted: Røros Tilfl.sted: Rønne (Ørland)født 1854. 'flyttet til faderen'.Tar med en til: Attest 29.04.1882 for Andreas Joacim Fredriksen Røne, f. 1865, for emigrasjon til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Du har funnet rett Aud.Hadde vært veldig inntressant og vite når Fredrik Christian flyttet dit fra Røros. Ellers tror jeg også familien står i bygdebok under Rønne?Ørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Til Aud(65) Joda det stemmer det. Navn og årstall. Men Moe kan jo være feilskrevet for Moen. Takk skal du ha.Til Nina. Det er mulig at Mary har nevnt det men jeg kan ikke huske at hun nevnte noe om Ørlandet til meg. Men vi snakket om så mye og det var vel hovesaklig ei annen dame jeg hadde i tankene når jeg snakket med Mary;-)Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

I 1900 bor Kristian Moe(n) på en gård under Utstrand på Ørlandet. Kona het som nevnt tidligere Anne Sivertsdtr. og de hadde 7 unger.Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Tilflytningsåret for Fredrik Kristian er 1876. Da kan jeg skrive av fra Ørlandboka, bind III, side 201: '(Fredrik) Kristian Karlsen Moe var skomaker og bodde på bnr 9. Han kom fra Røros. Født i 1854 som sønn av Karl Fredriksen Moe, gift 1876 med Anna Sivertsdatter, f. 17.1.1854 som datter av Sivert på Innstrand. De bodde lenge et sted under Røyne og kom til Utstrand mellom 1885 og 1888. Ni barn:1. Carl Johan, f. 2.7.1877. Dreiv ei stund Aune på Hårberg2.Johannes,f. 27.3. 1879, døde ugift i tæring 3. Anna Kristine, f. 14.9.1880 4. Karoline Jørgine, f. 27.2.1883 5. Ole Sofus, f. 10.05.1885. Oppgis å være skomakerlærling 6. Olaf Jørginus, f. 12.6.1888 7. Oskar Martin, f. 16.11.1891, se bnr 5 på Innstrand 8. Dødfødt datter i 1895 9. Karoline Jørgine, f. 30.3.1900, dro til Amerika i 1920'. 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk Aud. Pussig han kom så sent.Er ikke Karl faren, og mora nevnt på Ørlandet?Står jo at faren kom først.Og hvor ble det av de andre barna tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det var alt som sto om familien under Utstrand; skal bla mer i bok og kirkebok senere og legge inn her om jeg finner noe.Tar med denne før jeg gir meg for i kveld: Kristian Bernhard,E, f. 26.10.1879 Foreldre Karl Henrik Kristian Berist (?)f. 1832, blikkenslager og Birgitta Andersd., f. 1843 (kirkebokavskrift Ørland)mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.