Gå til innhold
Arkivverket

[#17470] 'Fant Karl.' Rosenberg.m. fam. Spillemenn, hesteskjærere, urmakere. omstreifere


Gjest Nina Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Carl/Karl var nok ikke gårdbruker: Carl Fredriksen Moe døde 09.06., begr. 16.06. og jordfestet 21.06.1885 på Ørland. Bosted: Rønne Yrke: Murer Fødest.:Røros - f.1819 Carl døde av 'lungbetændelse' (fra kirkebokavskrift Ørland) - men fødselsår ved dødsfallet stemmer ikke, heller ikke fødested. Uansett må det vel være riktig person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Til Jonny M.Om du stikker innom her.Jeg lurer på Fredrik Karlsen og Katrine.Kan se ut som Fredrik brukte flere navn som far i kirkebøker.?Magdalena Fredriksdtr.f.19/11 dpt.22/11 1822 Follebu Oppland.For: Fredrik Hansen og Katrine Henriksdtr.Carl Fredriksen f.1821 Sørfron.For.Fredrik Fredriksen og Katrine Henriksdtr.Petter f.10/12 dpt.16/12 1819 Sør Fron.For.Johan Fredriksen og Katrine Henriksdtr.Om det er Fredrik som skifter navn,Kan Petter være feil for Johannes(pottfoten)?Han sier seg født i Fron og årstallet stemmer bra.Skulle vært inntress. og visst hva som sto innført i kirkeboka på disse barna med foreldre.Og Aud du har gjort en kjempejobb.Tusen takk skal du ha...))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Nina og Geir - bare en fornøyelse; spennende å lete, morsomt når en lykkes og veldig hyggelig å få tilbakemeldinger !Nina Når jeg sitter med kirkebokavskriftene mine, hender det at jeg finner info som om reisende. Jeg synes det er vanskelig å finne ut hvilke slekter/familier de tilhører selv om jeg har skrevet ut det som finnes her på Debattforum. Er disse tilfeldige 'funn' interessante for deg ? Jeg er usikker på hvor jeg evt. skal legge dem inn ...mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Aud !Sikkert spennende for flere 'forskere' de.Om jeg husker rett,er det en debatt her på sida om tilfeldige funn av reisende.Husker ikke hva den het.Mange reisende har de samme navna.Derfor litt vanskelig å vite ofte, om man kobler rett familie. Men supert om flere kunne skrive de inn fra kirkebøker.De var jo spredt over alt og ofte vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Dere virker jo som om dere har en del peiling på reisende folk og sånn, når det står i en kb at det f.eks var en 'omgaaende pige', tilhører hun da de reisendes skare eller ville det da stått noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Nina Har du giftemålet til Juliane Ovedia (58)? Hun giftet seg i Bjugn 05.01.1906.Alfred Hagerup Antonsen, f. Botngaard, 1880, far Anton Hansen Botngaard Juliane Ovedia Johansd., f. Ørlandet, 1881, far Johan Fredrik Fredriksen Botngaard- jeg fant også et giftemål 02.12.1901 som jeg er litt usikker på om hører heime her:Johan Gerhard Lyng Sæter, f. Skavdal, 1869, far LorentsKristine Johanna Eliasd., f. G?st?n, 1877, far Elias Fredriksen Breitangen (samme som Brotangen i (58) ?; min 'anmerkn.')mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Til innlegg 103. Kirkebok for Fron sier følgende: Carl Fredriksen, født ?.4.1821, døpt 21.5.1821 far: .... Fredriksen af Froen pr.gjæld, ungkarl mor: Catrinne Heriksdtr Fossevolden, pige. faddere: Jørand Evensdtr Hammer, Marit Knutsdtr hammer, Roland Wiegh i Walders, Ole Wiegh i Walders, Torsten Wiegh i WaldersPeder Johannesen, født 10.12.1819, døpt 1.1.1820 far: smed Johannes Frederichsen, ungkarl. mor: Chatarina Hendriksdtr Hundorpvolden faddere: Svend Haverstadvolden, Amund Hundorpvolden, Ole Snipen, Marit Snipen, Rønnaug Hundorpvolden.Et: leilighetsfunn i samme Kirkebok. død 3.2.1820 Christian Faltinsen Wiigand Loestad, gårdmand og feltbereder, 75 årmvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Vi lar det ligge Aud.Men takk alikevel.Ola så fint at du skrev fra kirkeboka.Kan jo se ut som det faktisk er de. Iallefall vår Katrine.Fossevolden og Hundorpvolden er stedsnavn disse slektene ofte brukte.'Fant Karl' selv bodde visst også der ei stund.På Jelker-Stranda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ok - det er greit; vi er jo over på 1900-tallet også. Det er lite opplysninger i de eldste kirkebokavskriftene jeg har, men skulle det dukke opp noe - er du fortsatt interessert ?mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Nina! Jeg må til dels melde pass her. Det er nok snakk om samme person, men hvorfor han eventuelt skifter navn er jo ikke godt å si. Pottfoten har jeg født 19.januar 1818 i Strinda, men vet ikke hvor han er døpt… Det er mulig Arnvid Lillehammer kan løse gåten? Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk for svar Jonny.Har du sett innførselen til pottfoten i kirkeboka for Strinda?Lurer på hva navn foreldrene har brukt der.Klart vi er Aud.!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Nina! Det var nettopp det som var poenget mitt; jeg har at Pottfoten er født i Strinda men vet IKKE hvor han er døpt... Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja jeg forsto det Jonny.Lurte bare på om Fredrik også der brukte feil navn på seg selv som far.Men takk skal du ha for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Barthelemy

Hei dere! Det er mye interessant som dukker opp her! Men om Carl Fredriksen i innlegg 110: vær OBS! ... For noen år siden fikk jeg følgende kirkebokopplysninger for Fron via et brev fra Statsarkivet på Hamar: Carl Fredriksen ble f. 27/4 1821og døpt 21/5 1821 i (Vestre) Slidre. Kirkeboka for Fron opplyser at han er sønn av 'ungkarl Fridriksen af Froens Prestegjeld og pigen Cathrine Hendrichsdtr Fossevolden'. Faddere: Jørand Evensdr Jomen, Marit Knudsdr Jomen, Roland Wiedste, Ole Wiedste, Tosten ibid: -alle i Walders.Brevet fra Hamar opplyste videre at dette var en anmeldelse fra sogneprest Christie i Slidre, innskreven i kirkeboka for Fron 1816-1827 fol.63b, nr. 66. Barnet er ikke å finne innført i kirkeboka for Slidre under denne datoen.Ei venninne fra Valdres forteller at Jomen er en gård på vestsida i Vestre Slidre. Viste (skrevet Wiedste av presten) er ved Røn, på østsida, ca. ei mil fra Jomen.Denne Carl døde visst i Vang i Valdres...også i 1821 (oppl.fra A.Lillehammer).Det er interessant å lære mer om Johannes 'Pottfot' og foreldre. Følgende fant jeg om hans mor, Katrine Henriksdatter, som ungdom med eget pass: I passopplysninger fra Trondheim politikammer for 1817 (Statsarkivet i Trondheim), dukker det opp ei pige Katrine Henriksdatter fra Fron. Hun kan da være 23 år gammel. 29. mars ser vi henne på reise sammen med Christian Walberg og Johannes Bentzen. 28 april, er hun innom sammen med med hestedokter Johannes Bentsen og hans kone Beate Fredriksdatter. De har pass fra Gudbrandsdalen og skal til Piteå. 27. september er 'pigen Catharina Hendriksdtr' innom Trondheim med pass fra Molde(når?). Hun skal til Gudbrandsdalen 'for at blive der hun er fød'. 9. oktober er 'pigen Catharina' innom Trondheim igjen, på vei til Nordmøre og ( ). 14. november er hun igjen innom Trondheim. Hun skaffer seg pass til Torneå i Sverige 'for at besøke sin broder'. Vi ser i protokollen at hennes tidligere reisekamerater Johannes Bentsen og kona har vært innom dagen før, og skal til Vasa i Finland. (Kanskje de reiser sammen?)????????mvh, Mary Barthelemy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Hej Mary!Har läst din bok nu, så mycket jobb och så intressant! Hästdoktorn Johannes hette Berndtsen (Berntsson) och var född ca 1790, död 1835 20/8 i Bjurholm sn i Sverige. Son till Brita Kristina Wallman som sen gifte sig med valackaren Vilhelm Palm född 1769 22/6 i Vissefjärda, Sverige. Vilhelm var son till Fredrik Hartman och Anna Kristina Lindvall. Beata (född 1781 enligt hfl) har en syster Albertina, gift med Olof Sjödin. Föräldrarna känner jag inte till mer än att far måste bära namnet Fredrik??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kenneth Bergsten

Hej Norge. En upplysning ifall ni inte fått det med er att Hästdoktorn Johannes Berntsson hade en bror som hette Erland Ernst Erlandsson f 1793, han levde med Katharina Sofia Lind som tidigare levt och fått barn med peter Wigardt f 1772. Erland Erlandsson och Katharina sofia Linds sondotter är Lena Ulrika Karlsdotter Erlandsson(Stålberg efter Styvfadern Johan Fredrik stålberg) f 1850.10.01. Hon Levde med StorJohan och dessa är kändt stampar till många av dagens resande i Norge.Hej Lena, ser du är på allt, du är grym att forska på våra släkter, du gör ett fenomenalt arbete genom att du också delar med dig, tack. Vad är det för en bok ni talar om och vad handlar den om?, går den och köpa? Med hälsning från kenneth Bergsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Kenneth. Det er Mary som har skrevet bok og forska på 'Fant-Karl' Hvem var han.Og fra hans liv som spillemann.Jadda det går sikkert bra å kjøpe.Den er ihvertfall råbra. Og takk for all info som legges inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.