Gå til innhold
Arkivverket

[#17475] Skifte i Nordfjord - Mindresunde


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg er interessert i innholdet i skiftet etter Peder Knudsen Mindresunde, post 907, prt. 6, side 110 - 1731.Finns det noe tilgjengelig skifte fra Bergen rundt 1731 etter Cornelius Corneliussen(Mindresunde) Stoch og/eller broren Sam. Corneliussen som også kalte seg Stoch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 2. juni 1728, og ble foretatt hos arvlateren, som fortsatt var i live. Som arvinger nevnes fem barn: 1) Ole Pedersen, gift og boende på garden, 2) Sl. Synneve Pedersdtr, død, men hadde etterlatt seg 8 barn, 2 sønner og 6 døtre, 3) Ane Pedersdatter, gift med Stephen Landvigen, 4) Karen Pedersdatter, 'gandsche svag og skrøbelig og her i huset', og 5) Ingeborg Pedersdatter, boende i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble holdt skifte etter Cornelius Corneliussen Stoch i Bergen 31. oktober 1731, men intet til arv, og ingen opplysninger om arvingene.Det var skifte etter Samuel C. Stoch i Bergen 5. september 1723, og etter hans gjenlevende enke Magnhild Nielsdatter i Sunnhordland 28. mai 1772.Det er også skifte i Bergen etter Bendix Corneliussen Stock, fra Nordfjord. Det er datert 14. november 1705. Da nevnes arvingene (hans søsken): Cornelius C., i Bergen, Samuel C., i Bergen, Ole C., i Nordfjord, Synneve C., gift med Ole Knudsen i Nordfjord, Sl. Erich C., som hadde etterlatt seg barna Cornelius, Karen og Randi, alle i Nordfjord, og Sl. Barbara C, som var død og hadde etterlatt seg 4 myndige sønner og en gift datter på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hjertelig takk for oppslagene. Skiftet etter Bendix, som jeg ikke forventet at du skulle finne, var svært oppklarende. Har du noen formening om hvor etternavnet 'Stoch' kan komme fra? Jeg har sett dette etternavnet i noen få etterlysninger i Brukarforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hermod Moursund

Kanskje noe på siden av det essensielle i spørsmålet i dette emnet, men jeg tar likevel sjansen på å spørre:Sven Jakobsen Stoch (f. 1730) var født på Stord (i 'Støre Fogderi') og flyttet til Saltdal i Nordland hvor han omkom på sjøen. Hans far het Jakob Andersen Stoch. Kan Jakob være en slektning til de ovennevnte? Og i så fall: Hvilken sammenheng har vi her?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Er nå usikker på om dette kommer to ganger, men det får så gå:Sven Jakobsen Stoch (f. 1730) var født i 'Støre Fogderi' (Stord?), men flyttet til Saltdal i Nordland. Hans far var Jakob Andersen Stoch.Denne Jakob har jeg ingen opplysninger om. Kan det være en slektning? I så fall: Hvilken sammenheng har vi her?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.