Gå til innhold
Arkivverket

[#17481] Elisabeth Marie Arbin - 'ridder av Dannebrog'


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ja, slik står i en kolonne ved hennes navn i.f.m sønnen August Peter Frederik Schiøtts dåp i Garnisonsmenigheten i K-a i 1810.Ja, jeg vet at hun finnes i FS, at hun skal være født i K-havn, at hun enten er født i 1741 eller 40 år seinere, og at hun (kanskje) døde i 1832.Er det noen som vet mer om denne fruen enn at hun først var gift med oberst og stortingsmann Niels Schiøtt og andre gang med statsråd Johan Nicolay Lohmann Krog?Har hun f.eks. noen forbindelse med noen krigerske svensker med samme etternavn? Eller hva med rådshusskriveren i Kristiania?Spørsmålene er mange, håpet er stort. Mvh Torgeir Kvalvaag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Gløersen: Dødsfall i Norge 1763-1825, refererer at Niels (von) Schjøtt var gift i Vor Frelsers kirke, Christiania 28. november 1805 med jomfru Elisabeth Marie Arbin, og da er det fristende å tro at hun er denne i 1801: LenkeDet stemmer da også med opplysningen om at hun var datter av byskriver Peter Arbin.Til alt overmål sies N. Schjøtt å være svigersønn da Gjertrud Arbin, født Juel, enlen etter byskriver Peter Arbin, døde i april 1823, 76 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for oppklaringene. For egen del skynder jeg meg å tilføye at det ikke var Elisabeth Marie som var 'ridder av Dannebrog,' men mannen. Inkurien skyldes simpelthen at jeg gikk i surr i kolonnene. Egentlig burde jeg ha ant at noe måtte være gærn't. Men man sitter jo her og ser det hele litt med vår tids kvinnepolitiske briller. Og da er jo alt mulig.Ser forresten at Yngve skriver 'Schjøtt.' Ifølge Simon Ellefsen skrev familien seg før Baltazar Poulsen for 'Schytte.' Og mens Balthazar selv ikke brukte sitt 'Stamme-Navn,' gikk hans barn over til å bruke 'Schiøtt.' Og det stemmer med den navneformen som går igjen seinere, ihvertfall ettter det jeg kan se.Men det er sikkert ulike oppfatninger om det også.Eller?Hvor sikre er forresten Ellefsens anerekker n.d.g. Schhytte'ne? Linken finner dere her:http://www.nose.dk/Norge/schytte.htmlMvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Schytte skrives selvsagt med én 'h' - beklager.Derimot lurer jeg på om den seinere fru Schiøtts navn var 'Arbin' eller 'Arbien.' Ibsen bodde vel i sin tid i 'Arbinsgate,' og av Plan- og bygningsetaten har alle husstander fått et kjørekart for Oslo 2003 der det også heter 'Arbinsgt.' Nå er riktignok kartet gratis, men allikavæl...På den annen side har gata muligens ikke noe som helst å gjøre med vår 'Arbin.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.