Gå til innhold
Arkivverket

[#17485] Tønsæts L Elvedal


Gjest Lillian Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Johansen

Marit Olsdatter f. 1820 i Tønsæts L Elvedal(kilde: folketellingen 1875 Talvik kommune i Finnmark). Gift med Simen Simensen f. 1820 i Talvik.Hvor ligger Tønsæts L Elvedal ?Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Takk for svar.Er Tønset = Tynset. Og var Lille Elvedal det som idag heter Alvdal? Hvis ikke, hvor lå/ligger så Tønset og Lille Elvedal geografisk ?Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kommunene heter idag Tynset og Alvdal. Tynset ligger ligger øverst i Østerdalen like sør for grensen mellom Sør-Trøndelag og Hedmark. Alvdal er nabokommunen i sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du bør gå hit Lenke . Se under dagens kommuner Tynset Alvdal, Tynset og Folldal. Det vil gi deg en ide om tidligere inndeling i kirkesogn og kommuner.Hadde Marit Olsdatter flere søsken i Talvik? Jeg så ihvert 4 - 5 Olsdatter/Olsen i FT 1865 som var født i Tønset prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hvorfor Foldal ?'Jeg vet ikke om hun hadde flere søsken som var bosatt i Talvik, men det virker sannsynlig at Ole Olsen, 37 år i 1865-tellingen var hennes slektning. Dette ettersom han var bosatt på samme gard som hun er reg. på; Finsjaa (idag; Finsjåen).Barna hennes hadde navnene Simen Andreas, Ingeborg-Anna, Berit-K., Karl, Olina Berit-K etter det jeg har opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du kan glemme det med Folldal! Hun er født i Lilleelvdal sogn i det gamle Tynset prestegjeld, og dette blir Alvdal. Det finnes bygdebøker for Alvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant en 'extracted marriage record' på Fam, S.Simon Simonsen (alder 21, far Simon Simonsen) giftet seg 25/6 - 1842 i Kaafjord i Finnmark med Marit Olsdatter (alder 22, far Ole Simonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

For å finne kandidater for Ole Simensen i 1801 må du gå til Tønset prestegjeld, hvor ett av fire kirkesogn er Lilleelvdalen. Problemet er at gårdene er oppført med nummer og ikke med navn. Det skal finnes en oversikt et sted over gårdsnavnene med de nummer de har i 1801. Skal se om jeg finner dette i mine 'favoritter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Simen Simenen ble født 2.juni 1821. i Talvik. Hans foreldre var Simen Iversen (ikke født i Talvik/Alta, dvs. ukjent fødested), bosted Finsjaaen i Talvik og Ingeborg Anna Olsd. f. 1790 i Talvik. Foreldrene giftet seg ca. 1812 (i Talvik. tror jeg.)Med mindre navnet på Simen Simensens far er feil angitt i din mail, er det neppe samme personer selv om tidsangivelsen er riktig.... Eller ???Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.