Gå til innhold
Arkivverket

[#17490] Torber Ingebrigtsen, bosatt Medby på Andøy i 1680


Gjest Bjørn H. Nyheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn H. Nyheim

I amtregnskapet for 1680 står Torber Ingebrigtsen som bruker av 1 pund i Medby på Andøy. Resten av Medby (2 1/2 pd) ble bygslet av Ole Paulsen som i 1678 (og mange år før det) hadde bygslet hele Medby alene. I 1682 er igjen Ole Paulsen eneste leilending på Medby og i 1685 er hans enke Abelone ført i skattelisten. I 1689 nevnes enken Abelone som leilending og Jon Tønnesen som husmann. Året etter overtar Peder Olsen bygselen, han må vel være sønn på gården.Jon Tønnesen dukker så opp ca 1692 som leilending på Åkenes, og av manntallet 1701 går det frem at han hadde en stesønn Ingebrigt Torbersen. I Dverberg kirkebok er innført at Jon Tønnesens kone Ingeborg Olsdtr ble begravd 28 okt 1723, 76 1/2 år gml.Ingebrigt Torbersen blir leilending på Gavlen og eldste kjente dtr heter Abelone.Ut fra dette har jeg antatt at Ingeborg Olsdtr var dtr av Ole Paulsen Medby og var gm den Torber Ingebrigtsen som nevnes på Medby 1680. Har imidlertid mottatt bind 1 av gårds og slektshistorie for Andøy og der antar en at både Jon Tønnesen og Ingeborg Olsdtr var innflyttere.Er det noen som har funnet ytterligere opplysninger om Torber Ingebrigtsen, som nevnes i 1680, eller har synspunkter på disse spekulasjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Bjørn ! Jeg har noen spm til deg vedr Røros Kobberverk. Prøver å få kontakt via denne mail.Kan du sende meg en mail på:jeh-manor (at) bredband.net Mvh Jan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.