Gå til innhold
Arkivverket

[#17493] Anders Kvande f.1849 og Kristen Andreassen Kvande f.1836/Stangvik, Nordmøre


Gjest T.I.Brox Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest T.I.Brox Rasmussen

Har noen opplysninger om Kvande-slekta fra Stangvik? Kan disse to være brødre og hvem er foreldrene? Vet at Kristen ble gift og slo seg ned i Troms fylke. Vet også at Anders, som holdt seg på Møre, bl.a. fikk en sønn Karl Kristian f.1875 Kvan, Møre og Romsdal. Han emigrerte visstnok til USA. Håper jeg kan knytte Anders og Kristen sammen på en eller annen måte - mvh Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Kristen er grei å finne og følge. Han var sønn av Anders Jonson Kvande og kona Maret Arntsdotter Kvande. Anders var visstnok fra Orkdal. Kristen finnes i Nord-Norge i folketellingene for 1865, 1875 og 1900.Noen Anders Kvande f. 1849 klarer jeg imidlertid ikke å finne i materialet mitt fra Stangvik og de nærliggende kommunene. Har du flere ledetråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T.I.Brox Rasmussen

Denne Anders skal være g.m. 'Mrs. Eldred Kvande' f. 1853. Re. FT-1900 for Stangvik, Skjæraadalen: der finner jeg en Anders Kvande f. 1846 g.m. Ildri Knudsdtr. f.1853 og 6 barn. Må være 'min' Anders. Vet du hvem hans foreldre kan være? Tusen takk for navnene på Kristens foreldre. mvh Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Kvande

Kristens far var riktig nok Anders Jonson fra Aarlie i Orkdal. Anders var født i 1795. Far til Anders var Jon Andersen f. 1766. Far til Jon var Anders Olsen f. 1729. Anders var gift med Gunil Jonsdtr. f. 1737.Kristen flyttet til Dyrøy i Troms og giftet seg i 1869 med Simonette Petrine Heitman f. 1844.Som L. S. Hansen, så finner heller ikke jeg Anders Kvande Blandt Kristens søsken, men han hadde 5 andre søsken: Arnt f. 1824. Beret f. 1826. Kari f. 1830. John f. 1832. Ola f. 1844.Fant en link som omhandler Anders og Eldred: http://www.legerdemains.com/ancestors/vesg47.htm Tror du kan finne info her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T.I.Brox Rasmussen

Takk for svarene, begge to. Vedr. linken; det var her jeg fant Anders og Eldred i utgangspunktet, så hun (Vannette E.) har ikke noe mer enn jeg har nå, desverre. Vannette er for øvrig min 4-menning, så vi har byttet opplysninger i flere år. Denne Anders var vanskelig - finner han jo bare på FT-1865. Re. Eiriks svar: Det er stor avstand mellom John f.1832 og Ola f.1844. Er det kirkebøker som er kilden, Eirik? mvh Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Den Anders f. 1846 som var husmann i Skjærådalen i 1900 var sønn av Knut Larsson Kvande i Skrivarstua og Maria Andersdotter Søyset.Du skrev tidligere at han hadde en sønn Karl Kristian f. 1875. Jeg stusset litt, for dette er en temmelig ukjent navnekombinasjon på disse trakter. Men han hadde en sønn Kristen f. 1875 som var sjømann og fullbefaren matros i utenriksfart ved folketellingen 1900. Iflg. Hans Hyldbakks bygdebok for området utvandret han til Amerika og ble gift med ei Ragna fra Bergen.Det er ellers ikke noe nært slektskap mellom Kristen f. 1836 og Anders f. 1846. Såvidt jeg kan se må du tilbake til 1600-tallet for å finne noen felles aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T.I.Brox Rasmussen

Det er min Anders! Han ble g.m. Ragna F. Krogh-Olsen f.1888 Bergen. Kristen eller Karl Kristian skal være f.12-01-1875. Stemmer det? Tusen takk for hjelpen. Kan du være så snill å sende sende flere opplysninger bakover i tid når du har tid til Thea Irene E-mail: irene-r@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.