Gå til innhold
Arkivverket

[#17497] Marie Henriette Redelin - i slekt med Friderich Redelin?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Marie Henriette Redelin f. 28.1.1824 og gift ca. 1850 med Carl Thorvald Schiøtt 'mangler' foreldre og tidligere aner. Ihvertfall har ikke jeg klart å finne dem.Men i Kristiansund ble det i 1790 født et guttebarn som fikk navnet Frederich Redelin. Han skal ha vært oppkalt etter sin farfar Fredrich Redelin(g) Ross. Faren, Christen Ross, var kjøpmann i Kristiansund. Så vidt jeg vet var de i slekt med Kaasbøl'ene.Mitt spørsmål er om noen kan bekrefte evt. avkrefte mulig forbindelse mellom Fredrich og Marie Henriette Redelin?Dette er ganske søkt, men i nøden osv.Og hvis svaret er negativt, hvem stammet Marie Henriette fra?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Finner familien Carl Schiøtt og Marie Henriette i folketellingen for Oslo i 1875 - de bor i Drammensveien 2. Marie Henriettes fødested oppgitt til Hamburg. I folketellingen for Oslo i 1900 fiines Marie Henriette som enke med bosted Kronprinsensgate 19. Også her er fødested oppgitt til Hamburg. Håper dette kan være til hjelp. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Marie Henriette Redelin ble født i Hamburg, foreldrene var kjøpmann Johann Heinrich Ludvig Redelin og Dorothe Henriette Wilhelmine.Jeg kjenner ingen forbindelse mellom disse og pr.lnt. Frederik Redeling Ross (1798-1832). Hans foreldre var sogneprest til Holme ved Mandal, Hans Ross, født 1760 i Kristiansund, gift 21/8 1788 med sitt søskenbarn Mette Elisabeth Klingenberg (1763-1850).Hans Ross var sønn av kjøpmann i Kristiansund, Frederik Redeling Ross (1730-97) og Stinchen Tostrup (1724-67).Frederik var sønn av kjøpmann i Trondheim, Hans (Lars) Ross, født 4/1 1691 i Flensburg, død 1735 i Trondheim, gift 1726 med Mette Elisabeth Kaasbøl (1708-63)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til dere begge. Og nå legger jeg Redelin/Redelin(g)-prosjektet på bufferlageret så lenge. Avstanden mellom Flensburg og Hamburg var tross alt ikke så stor sist jeg kjørte der....Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.