Gå til innhold
Arkivverket

[#17504] Halvorsen i Skedsmo/Rælingen/Nittedal, siden til USA


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen, Jeg hjelper en amerikaner med bestemor fra Lillestrøm og oldefar fra Rælingen.Det dreier seg om etterkommere etter:Halvor Hansen, 1831, Dammen, Nordby Nordre, Rælingen, og Maren Hansdr,1832, Vestyeie(?), Nittedal. De er med barn i FT 1865 0g 1875. Hele familien reiste til etter hvert Marinette,USA og er på listene i Digitalarkivet.Etter et besøk på Riksarkivet har jeg disse data på barna fra Skedsmo kirkebok:Hagen Halvorsen, f. 17/05/1858 Carelius Halvorsen, f. 24/04/1864 Inga Fredrikka Halvorsen, f. 17/04/1867(bestemoren) Hans Halvorsen, f. 23/02/1874Jeg kan derimot ikke finne i kirkebøkene eller klokkerbøkene:Kaja Halvorsdr, f. 1863 Hanna Halvorsdr, f. 1871Jeg har også prøvd meg litt på bøkene for Rælingen og Nittedal uten hell. Jeg kan heller ikke finne Vestbyeie noe sted i Nittedal. Det vises til dette flere steder sammen med morens navn. Jeg har sett Laila nevne Vestbyeie under konfirmanter i Gjerdrum ?Hvis noen har en formening om dette, er jeg takknemelig.Kåre Petter Hansen, Sørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

KP, hva er det egentlig det letes etter?du sier Hele familien reiste til etter hvert så.. er det slekt i Norge eller i Marinette det er spørsmål etter? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei Laila, Jeg skal legge inn lenker på onsdag. Jeg er borte mandag og tirsdag. Det er familien på Romerike jeg leter etter. Jeg kan ikke forstå at jentene Hanna og Kaja ikke er nevnt i kirkebøkene for Skedsmo. Halvor Hansen reiste med familien i 12.08.1881, men de to siste barna, Carelius og Kaja reiste først 19.10.1882. Kaja Halvorsdr giftet seg med enkemann Ole Teodorsen i Marinette. Jeg skal kome tilbake til dette med Marinette, men det tar for mye plass her. Jeg skal legge det inn på DIS-Norge. Her er det historien om Romeriks-emigrantene jeg er opptatt av. Den bør vel skrives ? Jeg prøver å bidra med min skjerv. Takk for svar. Det virker forøvrig som om Halvor Hansen hadde en bror som reiste fra Norge til Manitowoc, WI. Jeg kommer tilbake til dette. Ha en fortreffelig søndags kveld ! Vennlig hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg prøver litt igjen.Dett er Dammen under Nordbye Nordre i Rælingen. Plassen er i følge bygdeboka for Rælingen (1989),s. 127, nå et registrert kulturminne. Det fremgår at Hagen Halvorsen bor eller er på besøk hos besteforeldrene.LenkeVennlig hilsenK.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg må forklare en feil......Et nytt besøk i arkivet viste at Kaja var født i 1862, og ikke i 1863. Mikrofilmen stoppet midt i 1862 fødselene, men etter at jeg fikk sett i de foregående, fant jeg: Kaja Halvorsdr, født, 23 mars 1862, døpt 13 juli 1862. Jeg mangler nå bare den siste jenta, men det er mulig jeg har oversett henne også. Jeg er fortsatt takknemlig for hjelp hva angår mora fra Nittedal.Mitt innlegg, i Tema 8246, 04.01.02003(34) inneholder et spørsmål om Ole Teodorsens kone. Forklaringen er altså at han giftet seg på nytt med Kaja (Carrie) Halvorsdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Dag Hofsødegård

Hei Kåre PetterDette var den familien du/vi drev med i begynnelsen av året.Hanna ble født 8 aug 1871 på Brynjulfsbakken, Skedsmo, Akershus. Døpt i Skedsmo kirke 20 mai 1872 (Skedsmo klokkerbok 1855-1872, kort 11/15, side 35?, no 62)Hennes far, Halvor Hansen, ble født på Bye, Rælingen, Akershus 19 okt 1831 og døpt i Fet kirke 6 nov 1831 (Fet klokkerbok 1815-1842, kort 4/11, side 91, no 37)Ha en fortsatt god dag. Dag Hofsødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen og takk for hjelpen, Dag. Amerikaneren blir fornøyd. Jeg skal også ta en titt på bygdeboka for Nittedal. Min mors fetter eide en av Haug gårdene(!).Vennlig hilsen Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.