Gå til innhold
Arkivverket

[#17508] Simen Simensen, Talvik og kone Marit Olsdatter


Gjest Lillian Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Johansen

Simen Simensen, f. 2.juli 1821 i Talvik giftet seg med Marit Olsd. f. 1820(?) i Lille Elvedal, Tønset.Hvem var Marit Olsdatters foreldre?Jeg håper på at noen som har tilgang til kirkebøker fra Talvik, kan hjelpe meg ved å finne frem til hvem som er oppgitt som hennes far i vigsels-registeret.De ble trolig gift mellom 1841 og 1850.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS fant jeg Simon Simonsen 21 år, far Simon Simonsen gift 25/6 1842 i Kaafjord F. med Marit Olsdt. 22 år, far Ole Simonsen.Jeg vet ikke om dette kan være dem, men da er det i det minste et sted og dato å lete på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! På FS finner jeg Marit Olsdatter født 18.8.1820, Tynset, Hedemark. Foreldre Ole Simensen Sandvold, Kjæreng Øvre og Ingeborg Larsdatter. Samme sted oppgis at Marit gifter seg med Simen Simensen i 1849, Talvik, Finmark. Håper dette kan være til hjelp. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved videre leting på FS fant jeg : Marit Olsdt. f. 18/8-3/9 1820 Tynset, Ole Simensen og Ingeborg Larsdt. Sandvold, Kjæreng Øvre. Og denne Marit skal da muligens ha blitt gift ca. 1849 Talvik med Simen Larsen. Hans foreldre Lars Simensen Lundås og Malene Jonsdt. Hansael. Dette stemmer jo ikke med navnene du har skrevet.Så fantes det en Marit Olsdt. 30/5-27/6 1821 Alvdal, foreldre Ole Simensen og Ingbor Blostrupsdt. Det var det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Kan det være en navneforveksling her: Den Marit som jeg refererer til i innlegg 3 ble gift i Talvik med Simen Larsen (sønn av Lars Simensen Lundås og Malene Jonsdatter Hansael) og de fikk følgende barn (ektefelle i parantes): 1. Simen Andreas Simensen (Karen Mallena Simonsdatter) 2. Anna Ingeborg Simensen (Peter Klemet Petersen gift 6.10.1872) 3. Bereth Kristine Simensen (Johan Peder Tobiassen gift 12.10.1873) 4. Olina Berit Kristine Simensen (Karl Albert Digre gift 1.7.1879) 5. Ingeborg Berit Kristine Simensen (Oliver Lavenius Jensen gift 21.10.1883) 6. ukjent og 7. ukjent. Fotsatt i håp om å kunne yte hjelp. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Både Simon Simonsen og Simon Larsen står som gift med Marit så her er det nok noe rart ute og går. Det står jo også gift ca. 1849 Talvik, og 25/6 1842 Kaafjord. Nå vet ikke jeg hvordan disse stedene ligger i forhold til hverandre.Jeg vet heller ikke hvem av de 2 Maritene som er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei Takk for responsen. Mye interessant her.Marit Olsdattere og Simen Simensens datter Ingeborg Anna ble gift med Peter Clemeth Petersen 06.10.1872 i Talvik ifølge kirkebøkene.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei igjen! Dersom 'min' Marit er den rette, har jeg noen flere aner - også fra FS: Mor til Marit, Ingeborg Larsdatter født 26.12.1788, Tynset, ble gift med Ole Simensen Sandvold 29.6.1811, Tynset.Foreldrene til Ingeborg er Lars Pedersen (1747 - 27.12.1828) og Marit Pedersdtr (1759 - 25.4.1831) som ble gift 1.6.1780, Tynset. Lars sine foreldre var: Peder Larson (1708 - 1784) og Ingeborg Jonsdtr - gift 1736. Peders foreldre: Lars Håkanson og Mari Håkonsdtr. Marit Pedersdtr sine foreldre: Peder Jonsson og Marit Olesdtr. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med flyttelister for Tynset, Lille Elvedal(Alvdal) og Talvik? Ved giftemål står vel vanligvis kun farens navn, så det løser vel ikke problemet her ang. Talvik.På FS finne 3 Ole Simensen gift med Ingeborg i distriktet der: OS g. 19/4 1808 Alvdal Ingeborg Blostrupsdt./ OS g. 29/6 1811 Tynset Ingeborg Larsdt./ OS g. 28/10 Stor Elvdal Ingebor Bergersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har nå lett igjennom kirkebøker for gifte i Talvik, og ingen Simon/Simen blir gift der 1839-51. Heller ikke på den oppgitte dato 25/6 1842 Kåfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Ikke for å lage flere problemer, men: På FS (IGI) finnes giftermålet til Marit Olsdr (far Ole Simonsen) og Simon Simonsen 25.6.1842, Kaafjord, Finmark, som utdrag av kirkebøker 1837 - 1848. Brudg. alder 21 og brud 22. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden jeg la inn opplysningen om Kåfjord i innlegg 2, så har jeg sjekket det også. Kåfjord hørte under Talvik på den tiden. Så enten må jeg være blind, for jeg sjekket 2 ganger, eller så ble de ikke gift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei.Det må nok være noe rot med navnene her et eller annet sted. Jeg har mine opplysninger fra RHD`s kirkebøker og digitalarkivet, og de er som følger;Simen Simensens foreldre var Simen Iversen,ukjent fødested/år og Ingeborg Anna Olsd.f.1790 Talvik.Simen og Marit Olsd. fikk følgende barn;1. Simen Andreas f. 11.05.1850, g.1870 med Karen Malene 2. Ingeborg Anna f. 11.09.1851, gift 1872 med P.C. P. som nevnt tidl. 3. Berit-K f. 1854 4. Karl f. 1857 5. Olina Berit-K f. 1860 6. Ingeborg Berit-K f. 1863 7. Johannes f. 1867Det er også reg. en Simon Andreas f. 1841 utenfor ekteskap med foreldre med samme navn og 'riktig' bostedsadresse.'Riktig' Marit er muligens den Marit hvis foreldre er Ingeborg Larsdatter og Ole Simensen Sandvold, Kjæreng Øvre (er dette et stedsnavn?)Men jeg skjønner da ikke dette med Simen Larsen, og finner ingen med det navnet reg.i Talvik i aktuelt tidsrom i de registrene jeg har søkt i. Overser jeg noe?Er det på FS dere finner dette navnet registrert??Kaafjord kan kanskje være aktuelt sted, særlig fordi gruvedrift der medførte tilreisende både fra inn- og utland....Takk for hjelpen så langt. Det er iallefall noe å gå videre påLillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har nå funnet ekteskapet. Kåfjordboka sto nevnt mellom de andre som var fra sluttetn av 1800 og beg. 1900.Gift 25/6 1842 Kåfjord normand og ungk. Simon Simonsen Fin..aal og pike Marit Olsdt. Kaafjord.Han f. Talvig sogn, 21 år, far Simon Simonsen, og hun f. Tønset, 22 år, far Ole Simonsen.Da var altså heller ikke Simen Iversen faren.Sjekket utflytt Alvdal og Tønset fra ca.1836-44, fant ingen ting der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Det kan se ut som om det er riktige personer som gifter seg i Kåfjord i 1842; Simen Simensen ble f.i 1821. Familiens bosted var Finsjaa(en) i Talvik, Simen ble døpt '12.S.efter Trinitatis 9de Septbr.' Kan hans fars navn være feil registrert? Jeg finner ingen Simen/Simon Simensen reg. som far til Simen/simon f. rundt 1820 i Talvik. Simen/Simon Iversen og Ingeborg Olsd., Finsjaa er reg. som foreldre til fire barn; Iver f. 1813, Anne Chirstine f. 1815, Ole f. 1818 og Simen f. 1821.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det er feil navn på far, enten ved ekteskap eller dåp vet jeg ikke, men Finsjaa passer veldig godt med de to bokstavene jeg var usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei, Jeg har registrert følgende: Ole Simonsen f. i Tønset.d.1854 i Finnsjå Talvik. g.m. Ingeborg Blostrupsdatter f. i Tønset. d.1855. Deres barn: Simon Olsen f. 1812 Tønset.(min ane) Marit Olsdatter f.1820 Tønset g.m. Simen Simensen Hovdenes Talvik. Kari Olsdatter f. 1824 Tønset Ole Olsen f.1830 Tønset. Familien reiste til Talvik omkring 1836 der Ole fikk seg jobb på kobberveket. Hilsen EvyHilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Det er helt sikkert riktig familie. Marit Olsd. bodde i Finnsjå, og flyttet senere sammen med sin mann på Hovdenes. De er min oldemors (Ingeborg Anna) foreldre. Tusen takk for opplysningene. Og takk til Berit Knudsen og Odd Brede for innspill og god hjelp underveis. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei igjen. Spørsmål til Evy: Vet du om Marit Olsdatters mor, Ingeborg Blostruped. den samme som Berit Knudsen henviste til i innlegg nr. 5 ? Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Ja, det er Marit Olsdatters mor som det er henvist i innlegg 5.Det jeg forstår, ut fra denne debatten, er at det står mellom: Marit Olsdt. f. 18/8 1820 på Tynset, foreldre Ole Simensen og Ingeborg Larsdt. Sandvold. og Marit Olsdt. f. 30/5 1821 i Alvdal, foreldre Ole Simensen og Ingbor Blostrupsdt.I det første innlegget (1) stod det at Marit Olsd. var født i Lilleelvdalen, slik at Marit Olsd., født i Alvdal, er født i riktig sogn, og Marit Olsd., født på Sandvold, er født i hovedsoknet.I Alvdal bygdebok, under Steimoeggen/Skomakermoen, står det blant annet om at Marit Olsdatters far, Ola Simensson, var en lat gardbruker, men ble en dugandes bergverksarbeider ved kopperverkene ved Alta. Familien dro ca. 1836 og slekta lever fortsatt i Aust-Finnmark, står det også.Videre at Ola Simensson og kona, Ingeborg Blostrupsd., hadde mange barn. Disse er nevnt:1. Simen de.2. Simen dy.3. Karl f. 1829, død 5 år.4. Ola f. 18305. Kari g.m. Johan Bredal, Bardu, Fenfjå.6. ei datter g.m. Skogoppsynsmann Holl i Kvænangen.I tillegg kommer altså Marit Olsd. f. 1821, ikke nevnt i bygdeboka, men dåpsinnførsel sett med mine egne øyne.Marits fader, Ola Simensson. Foreldre: Simen Simensson, bodde altså på Skomakermoen, men kom fra Nystuen på Steien i Alvdal, 1736-00.10.1802, g.1761 m/Marit Taraldsd. Taraldstea i Alvdal, født på Vivelstad, Åmot, 1745-21.05.1835.Marits moder, Ingebogs Blostrupsd. kom fra Blostrupsplass i Alvdal. Foreldre Blostrup Olsson 1734-1804, g.1762, m/Marit Rasmusd. 1745-01.12.1828, fra Ligarden i Alvdal.Man kan klatre i anene til dette folket, ved å gå inn på adressen: http://home.no.net/jeaas/oppsett.htm . For å finne anene til Marits fader, Ola Simensson, klikk på 0300-Steien, og gå til oppsett 0302. Marits moder, Ingebog Blostrupsd., sine aner finnes ved å klikke på 0900-Plassen, og deretter å finne oppsett 0918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Takk for opplysningene som var oppklarende og svært interessante. (Nå gjenstår det å finne frem til Simen Simensens far, men han var vel neppe fra Tønset.) Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.